Μέχρι στιγμή, χιλιάδες εργαζόμενοι έχουν συγκεντρωθεί στα κεντρικά γραφεία της γερμανικής εταιρείας στο Βόλφσμπουργκ, ενώ στάσεις εργασίας λαμβανουν χώρα στο εργοστάσιο του Ανόβερου, το οποίο απασχολεί περίπου 14.000 άτομα, στο Έμντεν, στο Σάλτσγκιτερ και στο Μπράουνσβαϊγκ.
Μόνο στο κεντρικό εργοστάσιο της Volkswagen στο Βόλφσμπουργκ, μία δίωρη απεργία σημαίνει ότι δεν θα μπορέσουν να κατασκευαστούν αρκετές εκατοντάδες αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένου του εμβληματικού Golf, δήλωσαν συνδικαλιστές, σύμφωνα με το Reuters.
Οι «προειδοποιητικές απεργίες» θα επεκταθούν, σύμφωνα με τον επικεφαλής του συνδικάτου των εργαζομένων, ο οποίος έχει αναλάβει να ηγηθεί των διαπραγματεύσεων με την άλλη πλευρά, σε όλα τα εργοστάσια της VW και «αν χρειαστεί θα είναι η πιο σκληρή μάχη συλλογικών διαπραγματεύσεων που έχει δει ποτέ η Volkswagen», όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, σύμφωνα με το Guardian. Μία ενδεχόμενη κλιμάκωση των απεργιακών κινητοποιήσεων θα είναι εξαιρετικά εππώδυνη, τη στιγμή που η εταιρεία ήδη δυσκολεύεται και τα κέρδη της έχουν πέσει κατακόρυφα, όπως επισημαίνει το Reuters.
«Το πόσο μακρά και πόσο έντονη πρέπει να είναι αυτή η αντιπαράθεση είναι ευθύνη της Volkswagen στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων», ξεκαθαρίζει η ένωησ των εργαζομένων, οι οποίοι κατηγορούν, μέσω του εκπροσώπου τους, τα στελέχη της εταιρείας πως επιδεινώνουν την κατάσταση με τις αποφάσεις τους, αφού «βάζουν φωτιά στις συλλογικές συμβάσεις».
Η Daniela Cavallo, επικεφαλής του εργοστασιακού συμβουλίου της Volkswagen, δήλωσε με τη σειρά της ότι ο τέταρτος γύρος διαπραγματεύσεων που έχει προγραμματιστεί για τις 9 Δεκεμβρίου θα οδηγήσει είτε στην εξεύρεση κοινού εδάφους από τις δύο πλευρές είτε σε κλιμάκωση. «Δυστυχώς, τα μηνύματα που έστειλε πρόσφατα η διοίκηση δεν είναι πραγματικά ενθαρρυντικά», συμπλήρωσε, προσθέτοντας ότι το κλείσιμο εργοστασίων, οι μαζικές απολύσεις και οι περικοπές στους υφιστάμενους μισθούς αποτελούν κόκκινες γραμμές για τους εργαζόμενους στην τρέχουσα διαδικασία διαπραγμάτευσης.
Σύμφωνα με τα σχέδια της VW, εναντίον των οποίων απεργούν οι εργαζόμενοι, στο προσεχές διάστημα αναμένεται να μπει λουκέτο σε τρία τουλάχιστον εργοστάσια, πράγμα πρωτοφανές για την πολυετή ιστορία της γερμανικής εταιρίας. Ως επακόλουθο του κλεισίματος των μονάδων αυτών, θα συμβούν χιλιάδες απολύσεις, αλλά και μισθολογικές μειώσεις για χιλιάδες εργαζομένους που θα φτάσουν και έως το 10%, όπως αναφέρει ο Guardian.
Ο όμιλος VW, στον οποίο ανήκουν η Audi και η Porsche, είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης της Γερμανίας, με σχεδόν 300.000 εργαζόμενους στη χώρα, εκ των οποίων περίπου 120.000 καλύπτονται από συλλογική σύμβαση εργασίας.
Σε ανακοίνωσή της την Κυριακή (1/12), η εταιρεία δήλωσε ότι σέβεται το δικαίωμα των εργαζομένων να συμμετάσχουν σε προειδοποιητική απεργία και ότι έχει λάβει μέτρα για να ελαχιστοποιήσει τις επιπτώσεις.
Η VW είναι αντιμέτωπη με την αδύναμη καταναλωτική ζήτηση, το κόστος της μετάβασης από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης στα ηλεκτρικά οχήματα και τον έντονο ανταγωνισμό από την Κίνα. Η εταιρεία επικαλέστηκε τις χαλαρές πωλήσεις ως βασικό λόγο για μια συστηματική προσπάθεια περικοπής του κόστους.
Αντιμέτωποι με αυτήν την "κρίση", οι διευθυντές της VW δήλωσαν, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του Guardian, ότι η «επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης» απαιτεί «μια θεμελιώδη αναδιάρθρωση» και επικαλέστηκαν την πτώση της ζήτησης για αυτοκίνητα στην Ευρώπη, καθώς και το υψηλότερο κόστος εργασίας, ενέργειας και πρώτων υλών ως τα βασικπότερα ζητήματα που αποδυναμώνουν την κερδοφορία.
Το συνδικάτο και το επιχειρησιακό συμβούλιο, από την άλλη, έχουν παρουσιάσει σχέδια που λένε ότι θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν 1,5 δισ. ευρώ από το εργατικό κόστος χωρίς να χρειαστεί να κλείσουν εργοστάσια. Τα σχέδια περιλαμβάνουν το πάγωμα μελλοντικών μισθολογικών αυξήσεων με αντάλλαγμα λιγότερες ώρες εργασίας σε ορισμένα εργοστάσια και την παραίτηση από τα μπόνους για τα στελέχη και το προσωπικό.
Η Volkswagen απάντησε ότι ενώ τα προτεινόμενα μέτρα θα μπορούσαν να βοηθήσουν βραχυπρόθεσμα, δεν θα ήταν ικανά να οδηγήσουν «σε μακροπρόθεσμη οικονομική ανακούφιση της εταιρείας κατά τα επόμενα χρόνια».
Η κρίση της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης είναι ενδεικτική των προβλημάτων του κλάδου σε ολόκληρη την ήπειρο. Την περασμένη εβδομάδα, η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ανακοίνωσε ότι θα ηγηθεί ενός «στρατηγικού διαλόγου» για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζει πιέσεις από την κεντροδεξιά και την ακροδεξιά να καταργήσει ή να περιορίσει τους πράσινους στόχους για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ενδεικτικό της κατάστασης είναι πως η VW είχε ήδη ανακοινώσει από τον Οκτώβριο ότι τα κέρδη της μειώθηκαν κατά σχεδόν 60% για το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, εν μέσω της πτώσης των πωλήσεων στην Κίνα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr