Τώρα, η αυτοκινητοβιομηχανία που ίδρυσε, μετράει ξανά τις πληγές της στη Βραζιλία εγκαταλείποντας την παραγωγή στη χώρα, αφού «έκαψε» περίπου 61 δισεκατομμύρια reais (11,6 δισ. Δολάρια) την τελευταία δεκαετία.
Η Ford Motor Co ανακοίνωσε το κλείσιμο των εργοστασίων παραγωγής της στη Βραζιλία τον Ιανουάριο, προκαλώντας μεγάλο πλήγμα σε περισσότερους από 5.000 εργαζόμενους στη χώρα και σχεδόν 300 αντιπροσώπους.
Τα προηγούμενα εταιρικά στοιχεία που άργησαν να καταχωρηθούν δείχνουν την κλίμακα των οικονομικών δεινών που οδήγησαν στην απόφαση. Η Ford είχε κάψει 7,8 δισεκατομμύρια δολάρια, το μεγαλύτερο μέρος σε συσσωρευμένες ζημίες, αλλά και κάποιες εισφορές σε μετρητά, σύμφωνα με τα έγγραφα που κατατέθηκαν στο Σάο Πάολο, όπου η αυτοκινητοβιομηχανία έχει έδρα στη Βραζιλία.
Προσθέστε σε αυτό τα 4,1 δισεκατομμύρια δολάρια που θα διαθέσει η Ford για να αφαιρεθεί από τις δεσμεύσεις της και ο απολογισμός για τη βραζιλιάνικη επιχείρηση ανέρχεται σε σχεδόν 12 δισεκατομμύρια δολάρια.
Σχεδόν όλες οι απώλειες και οι εισφορές σε μετρητά ήταν τα τελευταία οκτώ χρόνια, όταν η εταιρεία έχει χάσει περίπου 2.000 $ για κάθε αυτοκίνητο που πούλησε, δείχνουν πλέον οι υπολογισμοί του Reuters με βάση τα στοιχεία αρχειοθέτησης και πωλήσεων.
Η Ford, η οποία δεν διαχωρίζει τη Βραζιλία από τη Νότια Αμερική στα οικονομικά της αποτελέσματα, αρνήθηκε να σχολιάσει τις απώλειες, τις εισφορές σε μετρητά και τους υπολογισμούς.
Η ακριβή υποχώρηση της αμερικάνικης εταιρείας υπογραμμίζει τους κινδύνους για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στη Βραζιλία, μια χώρα που θεωρείται εδώ και πολύ καιρό ως μία από τις πιο υποσχόμενες αγορές στον κόσμο για ανάπτυξη, αλλά όπου το φορολογικό κόστος, η εργασία και ο εφοδιασμός είναι υψηλά.
Η πανδημία έχει επιβαρύνει τα οικονομικά της εταιρείας, ενώ τα προβλήματα της Ford αντανακλούν επίσης, εν μέρει, ένα στρατηγικό λάθος που την καθυστέρησε στο να μετατρέψει τη σειρά μη κερδοφόρων συμπαγών αυτοκινήτων σε SUV υψηλότερου περιθωρίου, σύμφωνα με έξι πηγές εξοικειωμένες με τη λειτουργία της βραζιλιάνικης εταιρείας.
Η Ford στην πραγματικότητα είχε σχεδιάσει ένα πλάνο για μετάβαση σε SUV, μεγαλύτερα αυτοκίνητα με υψηλότερα περιθώρια κέρδους, αλλά ήταν πολύ αργή για να το εφαρμόσει, ανέφεραν.
"Δεν υπήρχαν άλλες βιώσιμες επιλογές", δήλωσε στο Reuters ο Λάιλ Γουότερς, επικεφαλής της Ford για τη Νότια Αμερική, σχετικά με την απόφαση της εταιρείας για έξοδο από τη χώρα.
Ο Γουότερς, ο οποίος θα ξεκινήσει έναν νέο ρόλο στη Ford τον Ιούλιο στην Κίνα, ανέφερε το "δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, χαμηλότερη ζήτηση οχημάτων (και) την υψηλότερη αδράνεια της βιομηχανίας" ως αιτίες για την υποχώρηση από τη Βραζιλία.
Ένας εκπρόσωπος της Ford στη Βραζιλία δήλωσε ότι η εταιρεία εφαρμόζει "ένα λιτό και ελαφρύ επιχειρηματικό μοντέλο στην περιοχή, με μια πραγματικά πελατοκεντρική νοοτροπία".
Βραζιλία VS Μεξικό
Η Βραζιλία είναι σε μεγάλο βαθμό ζημιογόνα για τις παγκόσμιες εταιρείες αυτοκινήτων, παρά την κυβέρνηση που παρέχει ομοσπονδιακές επιδοτήσεις συνολικού ύψους 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων την τελευταία δεκαετία και 35% εισαγωγικό δασμό για την προστασία της τοπικής παραγωγής.
Τα εγχώρια κόστη είναι υψηλά. Παρόλο που τα τοπικά εργοστάσια μπορούν να παράγουν 5 εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως, περισσότερο από το διπλάσιο του αριθμού που πωλείται στη χώρα, οι εξαγωγές είναι ελάχιστες επειδή οι τιμές δεν είναι ανταγωνιστικές. Και κοστίζει χρήματα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες το να διατηρούν τα εργοστάσια ανοιχτά ενώ λειτουργούν με χαμηλή χωρητικότητα.
Το Μεξικό, αντιθέτως, εξάγει περισσότερο από το 80% των αυτοκινήτων που κατασκευάζει, με τη βοήθεια συμφωνιών ελεύθερου εμπορίου με τις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, καθιστώντας το μια ελκυστική εναλλακτική λύση για τις ίδιες αυτοκινητοβιομηχανίες που λειτουργούν ήδη στη Βραζιλία.
Μια μελέτη του 2019 από την συμβουλευτική εταιρεία PwC διαπίστωσε ότι η πώληση ενός μεξικάνικου αυτοκινήτου στη Βραζιλία ήταν 12% φθηνότερη για μια αυτοκινητοβιομηχανία από την πώληση ενός τοπικά κατασκευασμένου οχήματος, συμπεριλαμβανομένων των εξόδων παραγωγής, φόρου και εφοδιασμού.
Η μελέτη ανατέθηκε από την βραζιλιάνικη αυτοκινητοβιομηχανία Anfavea, η οποία πιέζει την κυβέρνηση να μειώσει τους φόρους και το κόστος εργασίας.
Το υψηλό κόστος της Βραζιλίας σημαίνει ακόμη και αυτοκινητοβιομηχανίες που στηρίχθηκαν νωρίτερα από τη Ford σε SUV υψηλότερου περιθωρίου, όπως οι βραζιλιάνικες μονάδες παικτών όπως η Volkswagen AG, η General Motors Co και η Toyota Motors Corp, δυσκολεύονται.
Η Volkswagen Brazil έχει χάσει 3,7 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2011, σύμφωνα με τις οικονομικές της καταστάσεις που είναι καταχωρημένες στο Σάο Πάολο. Η GM Brazil έλαβε εισφορές μετρητών 2,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων από το 2016 και η Toyota Brazil πέρυσι απαιτούσε συγχώρεση για δάνειο μεταξύ εταιρειών ύψους 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, σύμφωνα με τα έγγραφα.
Η Ford απέτυχε να αναπτύξει μια βιώσιμη επιχείρηση παραγωγής στη Βραζιλία παρά την πρακτική της επιδίωξης φορολογικών επιδοτήσεων, οι οποίες ανέρχονταν περισσότερο από εκείνες των αντιπάλων της κατά την τελευταία δεκαετία.
Από το 2011, η Ford έχει συγκεντρώσει περίπου 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε φορολογικές επιδοτήσεις, ή το ένα τρίτο όλων των ομοσπονδιακών κινήτρων για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που διανεμήθηκαν εκείνη την περίοδο, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Reuters που βασίζονται σε επίσημα στοιχεία φορολογικής κατάσχεσης.
Το 2013, ωστόσο, οι επιχειρηματικές προοπτικές άρχισαν να αλλάζουν, καθώς οι τιμές των εμπορευμάτων κατέρρευσαν και έσυραν το τοπικό νόμισμα, στέλνοντας τη Βραζιλία σε μια βαθιά ύφεση που επιδεινώθηκε από τα σκάνδαλα διαφθοράς. Εκείνη την εποχή, ήταν η τέταρτη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο. Τώρα κατατάσσεται στην έβδομη θέση.
Η αδύναμη εγχώρια ζήτηση και οι μη ανταγωνιστικές εξαγωγές ώθησαν τη Ford να υπερδιπλασιάσει τις πωλήσεις στόλου από το 2011 έως το 2019 και να αυξήσει τις εκπτώσεις στο 30% ή περισσότερο, δήλωσε ένα άτομο εξοικειωμένο με τις τιμές.
Τα κεντρικά γραφεία της Ford στο Dearborn του Μίσιγκαν, διέσωσαν τη βραζιλιάνικη θυγατρική της με εισφορές μετρητών 1,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σε εννέα μεταφορές μεταξύ Μαρτίου 2018 και Ιανουαρίου 2021, σύμφωνα με τα εταιρικά στοιχεία του Σάο Πάολο.
Μέχρι τα τέλη του 2019, η Ford εξέταζε τη βασική στρατηγική αλλαγή στην κατασκευή SUV στη Βραζιλία και είχε προγραμματίσει τρία μοντέλα, σύμφωνα με τρεις πηγές του Reuters.
Ωστόσο, πολλοί από τους ανταγωνιστές της είχαν ήδη αναβαθμίσει τη σειρά τους για να παράγουν τέτοια οχήματα για περίπου δύο χρόνια.
"Η αλήθεια είναι ότι η Ford απέτυχε να εκσυγχρονίσει τη σειρά προϊόντων της με την ίδια ταχύτητα με τους αντιπάλους της", δήλωσε ο Ricardo Bacellar, επικεφαλής της αυτοκινητοβιομηχανίας στο τμήμα συμβούλων αυτοκινητοβιομηχανίας της KPMG στη Βραζιλία.
Στο τέλος, τα σχέδια για SUV δεν υλοποιήθηκαν.
Μέχρι τον Απρίλιο του 2020, οι οικονομικές δυσκολίες που προκλήθηκαν από την πανδημία ανάγκασαν τη Ford να επανεκτιμήσει τα σχέδιά της για τη Βραζιλία, δήλωσε η αυτοκινητοβιομηχανία.
Ωστόσο, η Ford ανέλαβε δεσμεύσεις προς την κυβέρνηση μέχρι τον Νοέμβριο του περασμένου έτους να επενδύσει περισσότερο στη Βραζιλία και είπε στους αντιπροσώπους της τον Δεκέμβριο ότι αναμένεται βελτίωση των πωλήσεων το 2021, σύμφωνα με ανακοίνωση της κυβέρνησης και την ένωση αντιπροσώπων.
Λίγες εβδομάδες αργότερα όμως σταμάτησε την παραγωγή.
Έκλεισε τα τρία εργοστάσιά της, το μεγαλύτερο στο Camaçari, στη βορειοανατολική πολιτεία της Bahia. Διατηρεί μόνο μια μικρή επιχείρηση που κάνει εισαγωγές, μια εξειδικευμένη αγορά για αυτοκίνητα υψηλών προδιαγραφών οπού οι δασμοί εισαγωγής τα καθιστούν απαγορευτικά ακριβά για πολλούς ανθρώπους.
Την Πέμπτη, η Ford παρουσίασε το νέο της SUV Bronco Sport στη Βραζιλία. Κατασκευασμένο στο Μεξικό, εξάγεται στις ΗΠΑ όπου ξεκινά από 26.820 $. Στη Βραζιλία, όπου το κατά κεφαλήν εισόδημα είναι πολύ χαμηλότερο, η Ford δήλωσε ότι το μεξικάνικο αυτοκίνητο θα έχει τιμή 48.000 $.
Ενώ η Ford πούλησε 18.000 αυτοκίνητα στη Βραζιλία τον Απρίλιο του 2019, πούλησε 1.500 αυτοκίνητα τον ίδιο μήνα φέτος.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr