Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr

Όπως αναφέρει το Reuters, το Χίθροου ανακοίνωσε ότι οι ομάδες του εργάστηκαν ακούραστα για την επαναλειτουργία του πέμπτου πιο πολυσύχναστου αεροδρομίου στον κόσμο, αφού αναγκάστηκε να κλείσει εντελώς μετά από μια τεράστια πυρκαγιά που προκάλεσε σοβαρές ζημιές σε έναν υποσταθμό κοντά στο αεροδρόμιο το βράδυ της Πέμπτης (20/3), με τους ταξιδιώτες να καλούνται να μείνουν μακριά.
Το αεροδρόμιο επρόκειτο να εξυπηρετήσει 1.351 πτήσεις την Παρασκευή, με 291.000 επιβάτες, αλλά τα αεροπλάνα εκτρέπονται σε άλλα αεροδρόμια της Βρετανίας και της Ευρώπης, ενώ πολλές πτήσεις μεγάλων αποστάσεων επιστρέφουν στο σημείο αναχώρησής τους.
«Είμαστε πλέον σε θέση να επανεκκινήσουμε με ασφάλεια τις πτήσεις, δίνοντας προτεραιότητα στον επαναπατρισμό και τη μετεγκατάσταση των αεροσκαφών», ανέφερε το Χίθροου σε ανακοίνωσή του στο X.
«Ελπίζουμε να εκτελέσουμε μια πλήρη επιχείρηση αύριο και θα παράσχουμε περισσότερες πληροφορίες σύντομα. Ζητούμε συγγνώμη για την ταλαιπωρία που προκλήθηκε από αυτό το περιστατικό».
Το κλείσιμο δεν προκάλεσε μόνο απογοήτευση στους ταξιδιώτες, αλλά προκάλεσε και την οργή των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες διερωτήθηκαν πώς μπορεί να αποτύχει μια τόσο σημαντική υποδομή.
Ο κλάδος αντιμετωπίζει τώρα την προοπτική ενός οικονομικού πλήγματος που θα κοστίσει δεκάδες εκατομμύρια λίρες και μια πιθανή μάχη για το ποιος θα πρέπει να πληρώσει.
«Θα περίμενε κανείς ότι θα είχαν σημαντική εφεδρική δύναμη», δήλωσε στο Reuters ένα ανώτατο στέλεχος ευρωπαϊκής αεροπορικής εταιρείας.
Καμία ένδειξη για κάποιο σαμποτάζ
Η αστυνομία δήλωσε ότι, ενώ δεν υπάρχουν ενδείξεις για εγκληματική ενέργεια, διατηρεί ανοιχτό μυαλό και οι αξιωματικοί της αντιτρομοκρατικής θα ηγηθούν των ερευνών, δεδομένων των δυνατοτήτων τους και της κρίσιμης φύσης της υποδομής.
Καθώς η κλίμακα της διακοπής έγινε σαφής, αεροπορικές εταιρείες όπως η jetBlue, η American Airlines, η Air Canada, η Air India, η Delta Air Lines, η Qantas, η United Airlines, η British Airways που ανήκει στην IAG και η Virgin άλλαξαν πορεία ή επέστρεψαν στα αεροδρόμια προέλευσής τους στη μέση της νύχτας, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ανάλυσης πτήσεων Cirium.
Οι ειδικοί των αεροπορικών εταιρειών δήλωσαν ότι η τελευταία φορά που τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια αντιμετώπισαν διαταραχές σε τόσο μεγάλη κλίμακα ήταν το 2010, όταν το σύννεφο ηφαιστειακής τέφρας της Ισλανδίας καθήλωσε περίπου 100.000 πτήσεις.
Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες, όπως η United Airlines και η Air Canada, δήλωσαν ότι αναμένουν ότι οι πτήσεις θα είναι σε θέση να αναχωρήσουν για το Χίθροου αργά την Παρασκευή, για να φτάσουν το πρωί του Σαββάτου(22/3), ενώ οκτώ πτήσεις μεγάλων αποστάσεων της BA θα αναχωρήσουν από το Χίθροου το βράδυ της Παρασκευής.
Θα χρειαστεί όμως αρκετός χρόνος μέχρι να επανέλθουν οι υπηρεσίες για τους επιβάτες στο κανονικό επίπεδο, καθώς το προσωπικό και τα αεροπλάνα θα είναι πλέον εκτός θέσης.
Η British Airways, ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας στο Χίθροου, η οποία είχε 341 πτήσεις προγραμματισμένες να προσγειωθούν εκεί την Παρασκευή, δήλωσε ότι η κατάσταση ήταν πρωτοφανής.
«Έχουμε συναδέλφους του πληρώματος πτήσης και καμπίνας και αεροπλάνα που βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε θέσεις όπου δεν είχαμε προγραμματίσει να βρίσκονται», δήλωσε στους δημοσιογράφους ο διευθύνων σύμβουλος της British Airways Σον Ντόιλ.
«Δυστυχώς, αυτό θα έχει τεράστιο αντίκτυπο σε όλους τους πελάτες μας που πετούν μαζί μας τις επόμενες ημέρες».
Πτώση στις μετοχές των αεροπορικών- Άγνωστη η αιτία της πυρκαγιάς
Οι μετοχές πολλών αεροπορικών εταιρειών, συμπεριλαμβανομένων των αμερικανικών αερομεταφορέων, υποχώρησαν.
Επιπλέον, η πυροσβεστική δήλωσε ότι η αιτία της πυρκαγιάς δεν είναι γνωστή, αλλά ότι 25.000 λίτρα ψυκτικού ελαίου στον μετασχηματιστή του υποσταθμού είχαν πάρει φωτιά. Μέχρι το πρωί ο μετασχηματιστής φαινόταν να σιγοκαίει, περιχυμένος με λευκό πυροσβεστικό αφρό.
Παράλληλα, οι επιβάτες που είχαν εγκλωβιστεί στο Λονδίνο και αντιμετώπιζαν την προοπτική πολυήμερων διαταραχών προσπαθούσαν να βρουν εναλλακτικές λύσεις για τα ταξίδια τους.
Εμπειρογνώμονες του κλάδου προειδοποίησαν ότι ορισμένοι επιβάτες που αναγκάζονται να προσγειωθούν στην Ευρώπη ενδέχεται να αναγκαστούν να παραμείνουν σε αίθουσες αναμονής διέλευσης, εάν δεν έχουν τα χαρτιά για να φύγουν από το αεροδρόμιο.
Σημειώνεται επίσης, οι τιμές στα ξενοδοχεία γύρω από το Χίθροου αυξήθηκαν κατακόρυφα, με τις ιστοσελίδες κρατήσεων να προσφέρουν δωμάτια για 500 λίρες (645 δολάρια), δηλαδή περίπου πέντε φορές πάνω από τα κανονικά επίπεδα τιμών.
Τα ανοιχτά ερωτήματα
Στελέχη αεροπορικών εταιρειών, ηλεκτρολόγοι μηχανικοί και επιβάτες διερωτήθηκαν πώς η πύλη της Βρετανίας προς τον κόσμο θα μπορούσε να αναγκαστεί να κλείσει εξαιτίας μιας πυρκαγιάς, όσο μεγάλη κι αν είναι.
Το Χίθροου και τα άλλα μεγάλα αεροδρόμια του Λονδίνου έχουν πληγεί και από άλλες διακοπές λειτουργίας τα τελευταία χρόνια, με πιο πρόσφατες τη βλάβη μιας αυτοματοποιημένης πύλης και την κατάρρευση του συστήματος εναέριας κυκλοφορίας, αμφότερα το 2023.
Εικόνες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έδειχναν τους τερματικούς σταθμούς του αεροδρομίου σχεδόν στο σκοτάδι κατά τη διάρκεια της νύχτας και ο Βρετανός υπουργός Εντ Μίλιμπαντ δήλωσε ότι φαίνεται πως η «καταστροφική» πυρκαγιά είχε εμποδίσει τη λειτουργία του συστήματος εφεδρικής ηλεκτροδότησης.
Ο Φίλιπ Ίνγκραμ, πρώην αξιωματικός των μυστικών υπηρεσιών του βρετανικού στρατού, δήλωσε ότι η αδυναμία του Χίθροου να συνεχίσει να λειτουργεί εξέθεσε την ευπάθεια των κρίσιμων εθνικών υποδομών της Βρετανίας.
«Είναι μια κλήση αφύπνισης», δήλωσε στο Reuters. «Δεν υπάρχει περίπτωση το Χίθροου να τεθεί εντελώς εκτός λειτουργίας εξαιτίας μιας βλάβης σε έναν υποσταθμό ηλεκτρικής ενέργειας».
Ο Willie Walsh, επικεφαλής του παγκόσμιου οργανισμού αεροπορικών εταιρειών IATA και πρώην επικεφαλής της British Airways, δήλωσε ότι το Χίθροου απογοήτευσε για άλλη μια φορά τους επιβάτες.
«Πώς είναι δυνατόν οι κρίσιμες υποδομές - εθνικής και παγκόσμιας σημασίας - να εξαρτώνται πλήρως από μία μόνο πηγή ενέργειας χωρίς εναλλακτική λύση», δήλωσε.
Το Χίθροου ανέφερε σε δήλωσή του ότι διαθέτει γεννήτριες ντίζελ και αδιάλειπτες παροχές ρεύματος για την προσγείωση αεροσκαφών και την ασφαλή εκκένωση των επιβατών. Όλα αυτά τα συστήματα λειτούργησαν όπως αναμενόταν. Αλλά με το αεροδρόμιο να καταναλώνει τόση ενέργεια όσο μια μικρή πόλη, δήλωσε ότι δεν μπορούσε να λειτουργήσει όλες τις λειτουργίες του με ασφάλεια με εφεδρικά συστήματα.
Ο εκπρόσωπος του πρωθυπουργού Κιρ Στάρμερ υπογράμμισε ότι υπάρχουν ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν σχετικά με το πώς συνέβη το περιστατικό και ότι θα διεξαχθεί ενδελεχής έρευνα.