«Είναι κάτι που σκεφτόμαστε. Εάν δεν κλείσουμε συμφωνία, θα επιβάλλουμε (τους επιπρόσθετους) δασμούς», είπε στους δημοσιογράφους ο ένοικος του Λευκού Οίκου, ο οποίος παρέλαβε την Κυριακή έκθεση του υπουργείου Εμπορίου για το κατά πόσον οι εισαγωγές σε αυτόν τον τομέα αποτελούν απειλή για την αμερικανική εθνική ασφάλεια, το περιεχόμενο της οποίας παραμένει ως τώρα εμπιστευτικό.
Η επίδοση του πορίσματος της έρευνας του υπουργείου στην αμερικανική προεδρία σήμανε την έναρξη της αντίστροφης μέτρησης των 90 ημερών -- ως τα τέλη του Μαΐου -- που έχει πλέον στη διάθεσή του ο Τραμπ για να αποφασίσει αν θα επιβάλλει, ή όχι, τους πρόσθετους δασμούς, προοπτική που προκαλεί φόβο σε αυτή τη βιομηχανία στην Ευρώπη και ειδικά στη Γερμανία. Η προθεσμία αυτή δίνει ένα γερό χαρτί στον Τραμπ.
«Προσπαθούμε να κλείσουμε συμφωνία. Οι Ευρωπαίοι είναι σκληροί διαπραγματευτές», είπε ο Τραμπ σε δημοσιογράφους κατά τη συνάντησή του με τον καγκελάριο της Αυστρίας Σεμπάστιαν Κουρτς.
Η ΕΕ προειδοποίησε τη Δευτέρα πως θα προχωρήσει σε αντίποινα «τάχιστα» σε περίπτωση επιβολής επιπλέον αμερικανικών δασμών, μολονότι προσμένει «θετική» έκβαση της διαπραγμάτευσης, που υποτίθεται θα άρχιζε μετά την ανακωχή που συμφώνησαν τον περασμένο Ιούλιο ο Τραμπ και ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ.
«Ο Τραμπ μου έδωσε τον λόγω του ότι δεν θα υπάρξουν, προς το παρόν, (επιπλέον) δασμοί στα οχήματα. Θεωρώ την υπόσχεση αυτή αξιόπιστη», επισήμανε ο Γιούνκερ σε συνέντευξη που παραχώρησε προ ημερών στη Stuttgarter Zeitung.
Οι δύο ηγέτες είχαν δεσμευτεί να εργαστούν για τη σύναψη διμερούς συμφωνίας αποκλειστικά για τα βιομηχανικά αγαθά.
Όμως δεν εκτυλίσσονται το τρέχον διάστημα επίσημες διαπραγματεύσεις για το εμπόριο ανάμεσα στην ΕΕ και τις ΗΠΑ.
Οι υπουργοί Εμπορίου της ΕΕ αναμένεται την Παρασκευή να αποφασίσουν στο Βουκουρέστι εάν θα εξουσιοδοτήσουν, ή όχι, την Κομισιόν να αρχίσει διαπραγματεύσεις για τα βιομηχανικά αγαθά -- ο όρος συμπεριλαμβάνει την αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά όχι τη γεωργία, όπως θέλει η Ουάσινγκτον.
Ο Κουρτς όρισε έναν από τους πιο σημαντικούς στόχους της επίσκεψής του στην Ουάσινγκτον το να εξασφαλιστεί πως «ο εμπορικός πόλεμος ανάμεσα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ» δεν θα κλιμακωθεί.
Η Αυστρία, όπου δραστηριοποιούνται πολλοί προμηθευτές των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, θα υφίστατο βαρύ πλήγμα από τυχόν πρόσθετους δασμούς και ο Κουρτς υπογράμμισε πως επιθυμεί διακαώς να υπάρξει πρόοδος στη διαπραγμάτευση. «Ως μικρή χώρα, χρειαζόμαστε τη διεθνή συνεργασία», εξήγησε.
Ο Τραμπ είπε πως θα συζητήσει με τον Κουρτς σχετικά με ευρωπαϊκές υποθέσεις, τη μετανάστευση, τη Ρωσία.
Η Ουάσινγκτον αντιμετωπίζει με ικανοποίηση το γεγονός ότι στην εξουσία στη Βιένη βρίσκεται ένα «νέο πρόσωπο», ο 32χρονος δεξιός καγκελάριος με σκληρές αντιμεταναστευτικές θέσεις, ένας «θερμός φίλος του Ισραήλ», επισήμανε αυστριακή κυβερνητική πηγή.
Ο αμερικανός πρόεδρος εξήρε τις «τρομερές σχέσεις» της χώρας του με την Αυστρία, ενώ αστειεύτηκε με τον Κουρτς για την ηλικία του -- τους χωρίζουν σαράντα χρόνια. «Είσαι τόσο νέος», αναφώνησε ο 72χρονος αμερικανός πρόεδρος.
Ο Τραμπ καταβάλλει προσπάθειες να καλλιεργήσει σχέσεις με χώρες της ΕΕ που αποτελούν «αντίβαρο στον γερμανογαλλικό άξονα», θύμισε ο αυστριακός πολιτικός αναλυτής και σύμβουλος Τόμας Χόφερ.
Το τρέχον διάστημα, οι ΗΠΑ επιβάλλουν δασμούς 2,5% στα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται και συναρμολογούνται στην Ευρώπη και 25% στα SUV και στα ανοικτά ημιφορτηγά. Η ΕΕεπιβάλλει δασμούς 10% στα αμερικανικά αυτοκίνητα. Πέρυσι, ο Λευκός Οίκος διεμήνυσε πως σκοπεύει να επιβάλλει δασμούς 25% σε όλα τα εισαγόμενα ευρωπαϊκά οχήματα για να υπερασπιστεί την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, σύμβολο των ΗΠΑ.
Το 2017, λίγο λιγότερα από τα μισά (8,3 εκατομμύρια) από τα 17 εκατομμύρια οχήματα που πωλήθηκαν στις ΗΠΑ ήταν εισαγόμενα.
Οι Βρυξέλλες έχουν ήδη ετοιμάσει τον κατάλογο των εισαγόμενων αμερικανικών αγαθών, αξίας 20 δισεκατομμυρίων ευρώ και πλέον, στα οποία θα επιβληθούν επιπρόσθετοι δασμοί αν ο εμπορικός πόλεμος περάσει σε νέα φάση.
Κατά εκτιμήσεις της εταιρείας μελετών EY, αν επιβάλλονταν επιπρόσθετοι δασμοί 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα από την αμερικανική κυβέρνηση, αυτό θα στοίχιζε για παράδειγμα τουλάχιστον 5 δισεκ. ευρώ στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Αν τα κόστη μετακυλιστούν στους καταναλωτές στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, η αυτοκινητοβιομηχανία θα δοκιμαστεί.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr