Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Χωρίς, όμως, να σκεφτεί τις επιπτώσεις της πράξης του αυτής, τόσο για τις μικρές ελληνικές επιχειρήσεις λιανικής όσο και για τον τόπο του συνολικά. Και χωρίς ακόμα να σκεφτεί, ότι τα προϊόντα που αγόρασε στα Σκόπια ή τη Βουλγαρία μπορεί να είναι μαϊμού, ή να τα έχουν κατασκευάσει ελληνικά χέρια, που δεν έχουν πληρωθεί ακόμα, γιατί οι ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων στις οποίες εργάζονταν έχουν κυριολεκτικά γονατίσει.
Ενισχύουν έτσι, τις αγορές εκτός της Ελλάδας, οι οποίες δεν αντιμετωπίζουν την ίδια κατάσταση με εμάς, αλλά ενισχύουν παράλληλα και την αύξηση του ελλείμματος, απομακρύνοντας ακόμα περισσότερο την πολυπόθητη αντιμετώπισή του και την αναστροφή του κακού οικονομικού κλίματος. Αυτή είναι η καταναλωτική συμπεριφορά ορισμένων βορειοελλαδιτών, που όχι μόνο δεν συμμερίζονται τους συμπατριώτες τους επιχειρηματίες, αλλά στερείται αλληλεγγύης και ακόμα πιο σημαντικό, αποτελεί άσκοπη πράξη εξαγωγής ζεστού χρήματος, που τόσο έχουν ανάγκη, ιδιαίτερα σήμερα, οι μικρές επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας (βλέπε επισυναπτόμενη έρευνα της ΕΣΕΕ), που δίνουν το δικό τους αγώνα να επιβιώσουν. Αυτή η όλο και συχνότερη εικόνα, κορυφώνει τις ανησυχίες των λιανέμπορων, και τους αναγκάζει σε μια αναπόφευκτη, αλλά αδιέξοδη, κούρσα μείωσης τιμών, αφού οι ελληνικές επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια του χρόνου έχουν τα προϊόντα τους σε μόνιμες εκπτώσεις και προσφορές που αγγίζουν τα όρια της αμφισβήτησης της ποιότητάς τους. Ενώ δεν θα πρέπει να παρασύρονται σε αυτήν.
Μπορεί οι καταναλωτές να αγαπούν τις χαμηλές τιμές, αλλά οι επιχειρήσεις λιανικής δεν πρέπει να παραβλέπουν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται οι καταναλωτές την αξία των προϊόντων, σε σύγκριση με αυτή που προσφέρουν τα καταστήματα στις γειτονικές χώρες.
Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες, ενώ ο ανταγωνισμός των τιμών είναι σκληρός, οι εμπειρίες των καταναλωτών δείχνουν ότι οι αντιλήψεις τους περί της αξίας των προϊόντων, εξακολουθούν να έχουν μεγάλη σημασία γι' αυτούς, ακόμα περισσότερο, στο σημερινό πολύπλοκο περιβάλλον πολλαπλών λιανικών δικτύων. Οι λιανέμποροι μπορούν να χρησιμοποιήσουν αποδεδειγμένες τακτικές μάρκετινγκ, για να διαμορφώσουν τις αντιλήψεις των καταναλωτών, και να εκμεταλλευτούν το γεγονός ότι υπάρχουν άνθρωποι που ενδιαφέρονται για πολλά περισσότερα από την τιμή ενός προϊόντος, όταν αποφασίζουν να το αγοράσουν.
Αυτό προκύπτει από πολλές έρευνες στο παρελθόν αλλά και πρόσφατες, οι οποίες δείχνουν ότι η τιμή είναι ένας από τους παράγοντες που επηρεάζουν την απόφαση των καταναλωτών για την αγορά ενός προϊόντος, αλλά υποδεικνύουν επίσης, ότι ενδιαφέρονται για το βαθμό εμπιστοσύνης που έχουν σε ένα λιανέμπορο, την ποικιλία των προϊόντων του και την εμπειρία τους από την αγορά των προϊόντων αυτών.
Αλλά προφανώς αυτά ισχύουν σε αγορές που δεν λειτουργούν σε καθεστώς πανικού, άρα ίσως δεν ισχύουν για ορισμένους Έλληνες καταναλωτές, διότι όπως παρατήρησε ένας αναγνώστης της στήλης, «οι Έλληνες ενδιαφέρονται μόνο για «καλό προϊόν σε φτηνή τιμή» και ότι «όλοι κοιτάνε απλώς να κάνουν τη δουλειά τους». Η νοοτροπία αυτή καθιστά μάταιες τις προσπάθειες όσων επιχειρούν να τους ενημερώσουν και να τους εκπαιδεύσουν. Πάντως, ακόμα και στις πιο ανταγωνιστικές κατηγορίες προϊόντων, όπως τα ενδύματα, υποδήματα, ηλεκτρονικά κλπ, οι λιανέμποροι μπορούν να δουν πάνω από τις τιμές και να ενεργοποιηθούν για να διαμορφώσουν την αξία των προϊόντων που προσφέρουν στους καταναλωτές.
Οι λιανέμποροι των παραμεθόριων πόλεων, αντιμετωπίζουν ένα σημαντικό πρόβλημα, όχι μόνο αυτό της έλλειψης εκπαίδευσης και καταναλωτικής συνείδησης ορισμένων από τους συμπολίτες τους, αλλά και της μυωπικής τους έλλειψης ενδιαφέροντος για το γενικότερο καλό του τόπου, προς όφελος ενός μικρού βραχυπρόθεσμου κέρδους. Που κατά πάσα πιθανότητα θα πληρώσουν ακριβά στο τέλος, βλέποντας τους ίδιους ή τα μέλη της οικογένειάς τους να αυξάνουν τις στρατιές των ανέργων.
Πάνος Τσαγκαράκης
[email protected]
Συνημμένα αρχεία:
- _1_1.pdf (168 Λήψεις)