Αφού ήπια τον καφέ μου και του ευχήθηκα να πάνε καλύτερα τα πράγματα για αυτόν, πήγα σε ένα – εκτός πλατείας – γνωστό, Café bar – restaurant, για να τσιμπήσω ένα σάντουιτς. Αλλά και εκεί, βρέθηκα μπροστά στο ίδιο θέαμα. Μισό – γεμάτα τραπέζια, από μερικούς, τακτικούς πελάτες νέους στην ηλικία, ενώ συνήθως και ειδικά το Σάββατο- μεσημέρι, δεν έβρισκες τραπέζι να καθίσεις.
Αφού κάθισα, παρήγγειλα και άναψα ένα τσιγάρο, δεν μπόρεσα να μην λάθρακούσω τη συζήτηση μιας παρέας, από νέους – περίπου 25-35 ετών, που κάθονταν δίπλα μου. Το θέμα της συζήτησης τους, ηταν γύρω από το επίκαιρο θέμα της ακρίβειας, των μέτρων και την ξαφνική αλλαγή που επέφεραν αυτά στον τρόπο ζωής τους.
Φεύγοντας, κράτησα στο μυαλό μου όλα αυτά που άκουσα να τους ανησυχούν και το σημαντικότερο να επηρεάζουν σε μεγαλο βαθμό πλέον, τον τρόπο ζωής τους, και σκέφτηκα να γράψω κάτι για αυτό. Για καλή μου τύχη, έπεσε στα χέρια μου μια πρόσφατη έρευνα, με τίτλο «Νέοι και Οικονομική Κρίση», που διεξήγαγε το ενημερωτικό site News 247, σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών FOCUS μέσα στο Μάιο 2010. Σύμφωνα λοιπόν με την έρευνα, το 98% των νέων σήμερα έχουν αλλάξει κάποια καθημερινή τους συνήθεια. Περικοπές σε ρούχα και αξεσουάρ (89%), φθηνότερα είδη πρώτης ανάγκης και συχνότερη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Χαρακτηριστικά να αναφερθεί, ότι 3 στους 5 μείωσαν την κατανάλωση ποτού όταν βγαίνουν, ενώ 4 στους 5 άλλαξαν σχέδια διακοπών και ταξιδιών αναψυχής.
Ευρύτερα, το άσχημο κλίμα δημιουργεί εντάσεις και στην προσωπική ζωή, καθώς το 80% των νέων βιώνει τις συνέπειες της κρίσης στην ψυχολογία και τις σχέσεις τους, ενώ όσο αυξάνονται οι εντάσεις μειώνεται η διάθεσή για σεξ… 25% συνολικά, αλλά πολύ περισσότερο για παντρεμένους ή άνεργους.
Αναλυτικά:
9 στους 10 νέους έχουν αλλάξει κάποια καθημερινή συνήθεια προκειμένου να μειώσουν προσωπικά τους έξοδα:- 89% μείωσε έξοδα για προσωπικά είδη όπως ρούχα, παπούτσια & αξεσουάρ και 79% επιλέγει πλέον φθηνότερα είδη πρώτης ανάγκης.
- Η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς είναι πλέον συχνότερη, αφού σε αυτά στρέφονται τώρα 2 στους 3 φοιτητές.
- Οι περικοπές όμως επεκτείνονται και στις συνήθειες διασκέδασης, με 8 στους 10 νέους να βγαίνουν λιγότερο και σε ποσοστό 63% να πίνουν λιγότερο κατά την έξοδό τους.
Στο πλαίσιο αυτό, δεν θα μπορούσαν να μείνουν ανεπηρέαστες μικρές απολαύσεις όπως τα ταξίδια & οι διακοπές:
- σχεδόν 4 στους 5 νέους (75%) μπαίνουν στη διαδικασία αλλαγής σχεδίων αναψυχής.
- Οι αλλαγές στην καθημερινότητα συνδέονται άμεσα με τη μείωση εισοδήματος/ διαθέσιμων χρημάτων που ισχύει για 8 στους 10 νέους.
- Είναι χαρακτηριστικό ότι για σχεδόν 4 στους 10 νέους η κρίση έφερε αλλαγή στην προηγούμενη σχέση με τον εργοδότη τους.
Στην ψυχολογική τους διάσταση, οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης προκύπτουν μέσα από εντάσεις στον επαγγελματικό χώρο αλλά και στην προσωπική ζωή:
- 6 στους 10 εργαζόμενους νέους βιώνουν δυσάρεστο κλίμα στην εργασία τους
- Περισσότεροι από τους μισούς νέους, που είτε είναι παντρεμένοι, είτε συζούν, νιώθουν την ένταση της κρίσης να επηρεάζει τη σχέση με τον άνθρωπό τους.
- Το ότι η μειωμένη διάθεση για σεξ ισχύει για έναν στους 4 νέους σήμερα, είναι εντυπωσιακό εύρημα που αποδεικνύει το πόσο η ύφεση επηρεάζει σε προσωπικό επίπεδο.
Η Πανελλήνια έρευνα «Νέοι & Οικονομική Κρίση» διεξήχθη με τη μέθοδο των τηλεφωνικών συνεντεύξεων σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 800 νέων, γυναικών και ανδρών, ηλικίας 18-35 ετών. Το υλικό που προέκυψε αναλύθηκε και συνοψίστηκε δίνοντας τα συμπεράσματα που μας βοηθούν να καταλάβουμε καλύτερα τους νεαρούς Έλληνες στη φάση της οικονομικής ύφεσης, αλλά και να προβλέψουμε τις τάσεις που διαμορφώνονται για τη νεολαία στο άμεσο μέλλον.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr