Μια ανάσα που μπορεί να της επιτρέψει να χρησιμοποιήσει κάποια - έστω και λίγα - χρήματα για τόνωση της εσωτερικής ζήτησης και κατά συνέπεια για ανάπτυξη. Φυσικά η ανάπτυξη που προέρχεται μόνο από τόνωση της εσωτερικής ζήτησης δεν αρκεί ούτε είναι "υγιής" μακροπρόθεσμα. Είναι αναγκαίο παράλληλα να υπάρξει αναδιοργάνωση της οικονομίας με στόχο την εξωστρέφεια. Σε αυτόν τον στόχο, η μεν κυβέρνηση πρέπει να βρει τρόπους να κατευθύνει την παραγωγή και να βοηθήσει τις εξαγωγές, οι δεν ιδιώτες είναι αναγκαίο να πάρουν τα αεροπλάνα και να αρχίσουν να στήνουν δίκτυα πελατών στο εξωτερικό.
Τέλος, όσο και αν ακούγεται παράξενο, η επιτυχία των εξαγωγών μας, σχετίζεται και με τις εγχώριες λιανικές τιμές. Όταν η ελληνική αγορά δέχεται να αγοράσει ντόπια γάλατα, λάδια, τυριά και κρασιά τόσο ακριβά, όταν ο παραγωγός ή ο μεσάζων, ή ο έμπορος βγάζουν τόσο κέρδος εδώ, γιατί να κουραστούν να πουλήσουν στο εξωτερικό με μικρότερο κέρδος;
Υπάρχουν πλήθος ελληνικών προϊόντων που μπορούν άνετα να σταθούν στο εξωτερικό, ακόμη και στις απαιτητικότερες αγορές της δυτικής Ευρώπης, ενώ στις υπηρεσίες οι Έλληνες διαθέτουν σημαντική τεχνογνωσία. Πρέπει να αξιοποιήσουμε κάθε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που διαθέτουμε και να δημιουργήσουμε νέα, για να εξάγουμε και να μην χρειαζόμαστε μελλοντικά, ούτε στήριξη από την Ευρώπη, ούτε υπερβολικά δάνεια.
Για να γίνουν όλα αυτά βεβαίως χρειάζεται σχεδιασμός από την κυβέρνηση σε συνεργασία με πανεπιστήμια, ινστιτούτα και επιχειρηματικούς φορείς οι οποίοι θα παράγουν ιδέες και θα δίνουν κατευθύνσεις για το πως θα εφαρμοστούν αυτές οι ιδέες. Πάνω από όλα όμως χρειάζεται να ειδωθεί η πολιτική όχι ως μικροπολιτικό παιχνίδι ευφυολογημάτων, εκβιασμών, λασπολογίας και κόντρας, αλλά ως project management, δηλαδή ως διαχείριση ενός έργου το οποίο θα έχει στόχο την ανάπτυξη της οικονομίας και την ενίσχυση του ιδιωτικού τομέα για να καλυφθούν τα κενά που αφήνει το συρρικνούμενο δημόσιο.
Και αυτό είναι ευθύνη τόσο της κυβέρνησης όσο και της αντιπολίτευσης, αλλά και του ακαδημαϊκού κόσμου και των επιχειρηματικών φορέων. Οι πρώτοι, οι ακαδημαϊκοί είναι μέχρι στιγμής σιωπηλοί - ενδεχομένως να θεωρούν ότι δεν τους αφορά το μέλλον της χώρας- οι δε επιχειρηματικοί φορείς περισσότερο πολιτικολογούν, παρά παράγουν απόψεις και δίνουν κατευθύνσεις στην επιχειρηματική κοινότητα.
Με λίγα λόγια ο καθένας πρέπει να κάνει σωστά τη δουλειά του και όλοι μαζί να θέσουν το στόχο και να προσπαθήσουν για την υλοποίηση του
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr