Αυτό ανέφερε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης στην διάρκεια ημερίδας που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας κατά την οποία εξετάσθηκαν οι «πράσινες» προοπτικές του κλάδου.
Όπως αναφέρθηκε στην ημερίδα το ρυθμιστικό πλαίσιο για την πορεία προς την απανθρακοποίηση του κλάδου προκαλεί αυξημένο κόστος λειτουργίας για τα πλοία, με συνέπεια να προκύψει μια αύξηση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων μεταξύ του 8% και του 10%.
Εξάλλου κατά την ίδια ημερίδα ο κ. Στυλιανίδης παρουσίασε τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει για τον εκ βάθρων εκσυγχρονισμό του κλάδου.
«Ήδη», είπε, «έχει ανατεθεί σε ανάδοχο η εκπόνηση του masterplan για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, με στόχο την αντικατάστασή του με νέα, φιλικά προς το περιβάλλον πλοία, ένα έργο που θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2025.
Στο επενδυτικό σχέδιο της ανανέωσης του στόλου θα εκτιμηθούν οι χρηματοδοτικές ανάγκες των εταιρειών, η ανάλυση κόστους-οφέλους, αλλά και ο σχεδιασμός του μηχανισμού χρηματοδότησης.
Επίσης, πρόσθεσε, «μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ έχει ήδη εξασφαλιστεί χρηματοδότηση 80 εκατ. ευρώ, με δυνατότητα να φθάσουν έως και τα 360 εκατ. ευρώ και θα αφορούν το «πρασίνισμα» ή τη ναυπήγηση νέων πλοίων για την ακτοπλοΐα που δραστηριοποιούνται στις άγονες γραμμές.
Το σχετικό πρόγραμμα χρηματοδότησης αφορά μόνο τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) με πολυετείς συμβάσεις, που μπορεί να φθάσουν έως και τα 12 χρόνια.
Σημείωσε επίσης ότι «η χώρα πέρασε μία δεκαετία όπου δυστυχώς δεν διατέθηκαν καθόλου χρήματα για λιμενικές υποδομές, σε μια δύσκολη θάλασσα όπως είναι το Αιγαίο».
Τόνισε για το θέμα των λιμενικών υποδομών ότι έχουν εξασφαλιστεί από την Ε.Ε. άλλα 300 εκατ., όχι για φαραωνικά έργα, αλλά για μικρά και αποτελεσματικά έργα που αφορούν την ελληνική ακτοπλοΐα κυρίως στο Αιγαίο.
ΙΟΒΕ: 320 εκατ. ευρώ για την ακτοπλοία έως το 2031
Όπως προκύπτει από την πιο πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, η υλοποίηση της δέσμης μέτρων Fit for 55 εκτιμάται ότι μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο κόστος λειτουργίας της εγχώριας ακτοπλοΐας κατά 320 εκατ. ευρώ έως το 2031 (σε σύγκριση με σενάριο μη εφαρμογής των μέτρων) εάν δεν ληφθούν κατάλληλα μέτρα προσαρμογής.
Αυτή η επιβάρυνση μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της ακτοπλοϊκής κίνησης κατά περισσότερο από 10% το ίδιο έτος.
Η μειωμένη δραστηριότητα του κλάδου και ο χαμηλότερος αριθμός επισκεπτών στα νησιά της χώρας μπορεί να επιφέρει μείωση του ΑΕΠ κατά περισσότερο από 650 εκατ. ευρώ το 2031, ενώ σε όρους απασχόλησης η απώλεια των θέσεων εργασίας εκτιμάται σε 16 χιλιάδες στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας (νησιωτικές περιοχές και ηπειρωτική χώρα).
Το μέσο ανθρακικό αποτύπωμα των πλοίων μεταφοράς επιβατών (ferry boats) μπορεί να είναι έως και 14 φορές μικρότερο από τις αεροπορικές και 5 φορές μικρότερο από τις οδικές μεταφορές.
Η συνολική συμβολή της επιβατηγού ναυτιλίας εκτιμάται σε 5,4% του ΑΕΠ το 2023 (11,8 δισ. ευρώ).
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr