Αίτημα τους, η ένταξη στα βαρέα και ανθυγιεινά, που όπως αποδεικνύεται εδώ και μερικά χρόνια, είναι μία από τις πιο περίπλοκες διαδικασίες, σε νομοθετικό και πολιτικό επίπεδο. Παρά ταύτα, ήδη 2.000 εργαζόμενοι στο λιμάνι είναι ενταγμένοι στα βαρέα και ανθυγιεινά.
Το πρόβλημα εν προκειμένω ξεκινά το 2018. Ο τότε υπουργός Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλής ζήτησε, αντίθετα με όσα ορίζει ο νόμος, μέσω ΕΦΚΑ και Υπουργείου Εργασίας, να προχωρήσει η ένταξη στα βαρέα ανθυγιεινά επαγγέλματα κάποιων εργαζομένων του λιμανιού, που μέχρι τότε δεν θεωρούνταν ότι εμπίπτουν στην κατηγορία.
Οι διαδικασίες ένταξης ξεκίνησαν σχεδόν αμέσως, με τις εταιρίες να ζητούν οδηγίες από τους αρμοδίους για το νόμο, βάσει του οποίου μπορούν να προχωρήσουν στην ένταξη στα βαρέα.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία του 2012, για να μπει ένα επάγγελμα στα βαρέα, πρέπει να ακολουθηθεί συγκεκριμένη διαδικασία, με την σύγκληση ειδικής επιτροπής προκειμένου να αξιολογηθεί το επάγγελμα και να κριθεί αν πρέπει να ενταχθεί στην κατηγορία και εν συνεχεία το υπουργείο Εργασίας να επικυρώσει το πόρισμα με υπουργική απόφαση.
Δηλαδή αν κάποιος βασιζόταν σε μια εγκύκλιο η οποία εκδόθηκε χωρίς να ακολουθούνται τα βήματα του νόμου, στην ουσία θα ήταν στον αέρα, αφενός επειδή οι εργαζόμενοι θα πλήρωναν βαρέα χωρίς πραγματικό αντίκρυσμα (όφελος 5 χρόνια νωρίτερη συνταξιοδότηση) και αφετέρου γιατί θα μπορούσε ο οποιοσδήποτε να προσβάλει την εγκύκλιο ως μη νόμιμη.
Λίγο μετά την έκδοση της εγκυκλίου Κουρουμπλή για τους εργαζομένους στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, ο ΣΕΒ προχώρησε το 2018 σε προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όχι κατά της ένταξης του επαγγέλματος στα βαρέα, αλλά κατά της εγκυκλίου και του κινδύνου κάποια επαγγέλματα να εντάσσονται «από το παράθυρο».
Έπειτα από πολλές αναβολές η προσφυγή του ΣΕΒ εκδικάστηκε στο ΣτΕ πριν από περίπου δύο χρόνια, όμως ακόμα δεν έχει εκδοθεί απόφαση. Για να μπει τέλος στην ατελείωτη αυτή εκκρεμότητα, η πολιτεία μπορεί να τη λύσει και να επιτευχθεί η ένταξη στα βαρέα των συγκεκριμένων εργαζομένων σαν νέα ειδικότητα, από τη στιγμή που θα εκδοθεί νέα υπουργική απόφαση.
Όμως η λύση δεν έρχεται, καθώς η γραφειοκρατία του υπουργείου Εργασίας αρνείται, προφανώς, να προχωρήσει πριν βγει η απόφαση του ΣτΕ, η οποία εκκρεμεί εδώ και δύο χρόνια.
Κάπως έτσι η υπόθεση έχει οδηγηθεί σε γνήσιο, ελληνικού τύπου, αδιέξοδο. Το δε σωματείο (το ένα από τα 3 σωματεία εργαζομένων που υπάρχουν στο λιμάνι) που απέκλεισε την Τετάρτη τα γραφεία του ΣΕΒ, επιμένει ότι η ένταξη στα βαρέα πρέπει να γίνει με την εγκύκλιο Κουρουμπλή, αδιαφορώντας για τις σοβαρές νομικές εκκρεμότητες και παρανομίες τις οποίες είναι βέβαιο ότι οι εργαζόμενοι θα βρουν μπροστά τους.
Η παραδοξότητα εν προκειμένω έγκειται στο ότι στο συγκεκριμένο θέμα δεν υπάρχουν επί της ουσίας διαφωνίες μεταξύ εργοδοτών και εργαζομενων, αλλά εν τέλει βρισκόμαστε μπροστά σε άλλη μία περίπτωση από εκείνες που φανερώνουν μεγαλοπρεπώς την εικόνα της δημόσιας διοίκησης, την προβληματική λειτουργία της Δικαιοσύνης και εν τέλει την ματαιότητα των προσπαθειών μεταρρύθμισης της.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr