Ενώ η ζήτηση για πετρελαιοειδή προϊόντα στη Δ. Ευρώπη έχει κορεστεί και πιέζει αρκετά ευρωπαϊκά διυλιστήρια, πέντε εκ των οποίων έχουν βγει στο «σφυρί», στην περιοχή της Μεσογείου η οικονομία συνεχίζει να κινείται με άλλους ρυθμούς.
Σε πλήθος χωρών εκτός Ε.Ε, από τη Λιβύη, τη Τυνησία, το Μαρόκο, την Αλγερία, την Αίγυπτο, μέχρι το Λίβανο, τη Συρία, το Ισραήλ, και την Τουρκία, η ανάπτυξη παραμένει ισχυρή και τα χιλιάδες νέα φορτηγά και οχήματα που κυκλοφορούν κάθε χρόνο στους δρόμους τους έχουν μεγάλη ανάγκη για ντίζελ, το οποίο είναι ένα αυξανόμενα ελλειμματικό προϊόν.
Η ανάγκη αυτή της ευρύτερης περιοχής συνεπάγεται σημαντικές ευκαιρίες για τα ΕΛΠΕ αφού το έργο εκσυγχρονισμού του διυλιστηρίου της Ελευσίνας, που θα είναι έτοιμο να λειτουργήσει το 2011, αφορά κυρίως στην παραγωγή ντίζελ μηδενικού θείου, και την υποκατάσταση των εισαγωγών.
Η περίπτωση της Τουρκίας
Η ζήτηση για πετρελαιοειδή στις χώρες αυτές, από 3,76 εκατ. μετρικούς τόνους το 2010 αναμένεται να αυξηθεί στα 4, 08 εκ. τόνους το 2020 και στα 4, 16 εκ. τόνους το 2025, κυρίως χάρη στο ντίζελ κίνησης (Wood Mackenzie, Regional Outlook Mediterranean, Ιούλιος 2010). Ειδικά στο ντίζελ από 1,4 εκ. τόνους το 2005, η κατανάλωση εκτιμάται πως θα φτάσει στο 1,75 εκ. τόνους το 2025. Προκύπτει δηλαδή ένα έλλειμμα της τάξης των 35-40 εκ. τόνων σε ντίζελ. Μόνο η γειτονική Τουρκία υπολογίζεται ότι θα έχει ένα έλλειμμα σε ντίζελ της τάξης των 6 εκατ. τόνων κατ’ έτος, όπως ανέφερε χθες στη διάρκεια συνάντησης με δημοσιογράφους ο δ/νων σύμβουλος των ΕΛΠΕ Γιάννης Κωστόπουλος.
Τα περιθώρια διύλισης θα αυξηθούν
Τι σημαίνει το έλλειμμα αυτό; Προφανώς ότι τα περιθώρια διύλισης θα αυξηθούν.
Την αγορά άλλωστε της Τουρκίας είχε «φωτογραφίσει» και σε συν/ξή του στο Reuters το Σεπτέμβριο, ως πρώτο στόχο σε περίπτωση που ξεκινήσουν πάλι οι επεκτατικές κινήσεις του ομίλου των ΕΛΠΕ, ο πρόεδρος του ομίλου Τάσος Γιαννίτσης
Καλά νέα έρχονται για τα ΕΛΠΕ και από ένα άλλο μέτωπο. Σήμερα τα περιθώρια συνολικά στα πετρελαιοειδή δέχονται ισχυρές πιέσεις, ενώ λόγω της κορεσμένης ζήτησης στη Δ. Ευρώπη έχουν μειωθεί οι διαθεσιμότητες των διυλιστηρίων, που συνεπάγεται μεγαλύτερο κόστος ανά μονάδα προϊόντος. Αλλά ακριβώς λόγω της κορεσμένης ζήτησης μια σειρά από ευρωπαϊκά διυλιστήρια τελούν προς πώληση ή είναι υποψήφια για κλείσιμο. Οκτώ συγκεκριμένα έχουν βγει στο «σφυρί» (5 στην Βρετανία, και από ένα σε Γαλλία, Γερμανία, Σουηδία) και πέντε οδεύουν προς το κλείσιμο (2 στη Γαλλία, και από ένα σε Γερμανία, Βρετανία, και Ρουμανία). Συνολικά ένα τεράστιο δυναμικό θα «φύγει» από την αγορά τα επόμενα χρόνια, που σημαίνει καλά νέα για τα ΕΛΠΕ αφού τα περιθώρια διύλισης θ’ αυξηθούν.
Γιώργος Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr