Όπως ανέφερε στο περιθώριο εκδήλωσης προς τα ΜΜΕ, πριν λίγες μέρες, κορυφαίο στέλεχος από το οικοσύστημα της αγοράς ηλεκτρονικών πληρωμών, πάνω στο όλο θέμα "έχει πέσει όλος ο μηχανισμός", με στόχο να γίνει εφικτή η ολοκλήρωση της διαδικασίας. Από τα call centers μέχρι τους μηχανικούς γίνεται προσπάθεια να λυθούν προβλήματα που καταγράφονται ειδικά για επιχειρήσεις που έχουν πολλά POS να διασυνδέσουν με τις ταμειακές τους. Εκεί τα ζητήματα, ειδικά με τα λογισμικά, είναι πολλά. Πάντως, όπως τονίζεται, θα έπρεπε να είχε τρέξει σταδιακά η διαδικασία, ώστε να αποφευχθεί το "μπούκωμα" του μηχανισμού, δεδομένης και της κατάστασης στην Ελλάδα, που όλα γίνονται την τελευταία στιγμή. Έτσι, θα μπορούσε και η αγορά να λειτουργήσει πιο ομαλά και να μη χάνει μομέντουμ κι ευκαιρίες, έχοντας βάλει όλο το δυναμικό της τώρα για να τρέξει το σχέδιο με τα POS.
Στο μεταξύ, “σήμα” για αδυναμίες στη λειτουργία του myDATA (my Digital Accounting and Tax Application) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων εκπέμπει το Τμήμα Δυτικής Κρήτης του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Συγκεκριμένα, αναφέρει σε ανακοίνωσή του ότι υπάρχει πρόβλημα, τόσο στο σκέλος του κλειδώματος της περιοδικής δήλωσης του ΦΠΑ, όσο και στο σκέλος χαρακτηρισμού των δαπανών στο ηλεκτρονικό σύστημα myData, ενώ εξίσου σημαντικά προβλήματα αναφέρονται και για την ΑΜΕΣΗ και ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ εφαρμογής των POS και IRSο.
Χαρακτηριστικά η ανακοίνωση σημειώνει:
“Η Τοπική Διοίκηση του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, του 15ου Περιφερειακού Τμήματος Δυτικής Κρήτης (Χανιά και Ρέθυμνο), ως ενεργό και αναπόσπαστο τμήμα της τοπικής κοινωνίας και της επιχειρηματικής κοινότητας των Χανίων και του Ρεθύμνου, γίνεται καθημερινά δέκτης μηνυμάτων απόγνωσης αναφορικά με τα προβλήματα και την αδυναμία εφαρμογής του myDATA (my Digital Accounting and Tax Application) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Τα μηνύματα, που προέρχονται από τις εκατοντάδες των μελών του ΟΕΕ Δυτικής Κρήτης (Λογιστές και Οικονομολόγοι) και από τις χιλιάδες των τοπικών επιχειρήσεων σε Χανιά και Ρέθυμνο, αφορούν τόσο στο σκέλος του κλειδώματος της περιοδικής δήλωσης του ΦΠΑ, όσο και στο σκέλος χαρακτηρισμού των δαπανών στο ηλεκτρονικό σύστημα myData, ενώ εξίσου σημαντικά προβλήματα αναφέρονται και για την ΑΜΕΣΗ και ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ εφαρμογής των POS και IRSο.
Η άμεση και υποχρεωτική επιβολή εφαρμογής των ανωτέρω, στο πλαίσιο ενός βίαιου και ραγδαίου ψηφιακού μετασχηματισμού γίνεται τα τελευταία χρόνια σε μία κοινωνία που ΔΕΝ είχε το χρόνο και τις ευκαιρίες να λάβει κατάλληλη γνώση-κουλτούρα για να εξοικειωθεί με τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Από την πλευρά της, η πολιτεία, αντί να προχωρήσει με μία συντεταγμένη προσπάθεια για την εξοικείωση των πολιτών και των επιχειρήσεων, χρησιμοποίησε την τακτική της άμεσης επιβολής.
Εξίσου σημαντική, είναι η αδυναμία των Φορέων και Οντοτήτων που σχεδιάζουν-αναπτύσσουν και εφαρμόζουν (εμπλεκόμενες εταιρείες και φορείς στη δημιουργία των myDATA), να παρουσιάσουν ένα ολοκληρωμένο και απαλλαγμένο από λάθη και ελλείψεις λογισμικό-προϊόν, το οποίο να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των χρηστών του (Λογιστές-Επιχειρήσεις) και δεν θα είναι μία συλλογή συγγραμμάτων χωρίς να είναι εφαρμόσιμο στην πράξη και σύμφωνα με τις ασφυκτικές προθεσμίες και απαιτήσεις του Υπουργείου.
Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί το eSEND που δεν λειτουργεί ολοκληρωμένα, καθώς και ο λογιστικός σχεδιασμός των myDATA που απέχει δραματικά από την απαιτούμενη και εφαρμοσμένη λογιστική απεικόνιση στα βιβλία των επιχειρήσεων.
Η ραγδαία και προβληματική εφαρμογή της ψηφιακής μετάβασης, έχει σοβαρές επιπτώσεις στο επίπεδο της στελέχωσης των επιχειρήσεων λογιστικών και οικονομολογικών υπηρεσιών. Καθημερινά, αξιόλογα στελέχη των λογιστικών γραφείων παραιτούνται αναζητώντας διαφορετική επαγγελματική πορεία με λιγότερο πιεστικές συνθήκες εργασίας, καθώς οι τρέχουσες συνθήκες εργασίας στα λογιστικά γραφεία έχουν προκύψει από τον πρόχειρο σχεδιασμό και την βίαιη εφαρμογή του ανοργάνωτου ψηφιακού μετασχηματισμού στο κλάδο μας.
Από την άλλη, η προσπάθειά μας να προσελκύσουμε νέους συναδέλφους -συχνά με αμοιβές ανώτερες από αυτές που θα μπορούσαν να λάβουν βάσει βιογραφικού τους σε οποιοδήποτε κλάδο- έχει απογοητευτικά αποτελέσματα.
Σήμερα, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς (επιχειρήσεις-τράπεζες-
Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητάμε την αναστολή της εφαρμογής των myDATA, καθώς και των POS-IRIS για δυο (2) έτη, έως ότου και μετά από δικές σας διορθωτικές παρεμβάσεις, οι εμπλεκόμενοι φορείς να καταφέρουν να ανταποκριθούν στην ολοκληρωμένη και χωρίς αδυναμίες εφαρμογή τους.
Παράλληλα, για τα myDATA, θεωρούμε ότι το σκέλος των εσόδων θα μπορούσε να τρέξει-λειτουργήσει χωριστά ως εφαρμογή, μιας και είναι πιο εύκολο να εξοικειωθούν οι εμπλεκόμενοι φορείς, καθώς αποτελεί το πιο ουσιαστικό μέρος της όποιας ωφέλειας μπορεί να αποκομίσει η κοινωνία και το κράτος από την εφαρμογή των myDATA. Και σε αυτό όμως το σκέλος, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν οι ατέλειες και τα λειτουργικά προβλήματα που παρουσιάζει, σε περιεχόμενο και κατασκευή.”
Οι χρεώσεις
Πάντως, παράλληλα, τρέχει και η διαδικασία με διαπραγματεύσεις για μείωση των χρεώσεων μεταξύ των εμπλεκομένων, δηλαδή, του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και των Visa και Mastercard, τις τράπεζες και των εκκαθαριστών συναλλαγών Euronet, Global Payments, Nexi, Wordline και Viva Wallet.
Ενδεχομένως, μέσα στον επόμενο μήνα να υπάρξουν τελικές αποφάσεις, ειδικά για τις μικροσυναλλαγές. Πάντως είναι δύσκολο μια και ελλοχεύει ο κίνδυνος για στρέβλωση του ανταγωνισμού με το ενδεχόμενο "σπάσιμο" συναλλαγών. Σημειώνεται ότι οι χρεώσεις στη χρήση POS συντίθεται από τρεις πλευρές: τις προμήθειες των σχημάτων Visa – Mastercard που κινούνται από 0,20% έως 3,5% αναλόγως της υπηρεσίας, τις προμήθειες των τραπεζών (εκδότες των καρτών πληρωμών) που φτάνουν έως 0,20% και τις προμήθειες των εκκαθαριστών των συναλλαγών (acquirers) που κινούνται στο 0,10% - 0,20%.
Πάντως, όπως αναφέρεται από την αγορά, οι χρεώσεις στην Ελλάδα είναι από τις χαμηλότερες στην Ευρώπη. Σύμφωνα, δε, με πληροφορίες, το Υπουργείο Οικονομικών προτάσσει το μοντέλο της Ιταλίας που έκανε υποχρεωτικά τα POS το 2014, επιδοτώντας τις μικρές επιχειρήσεις με τζίρο μέχρι 400.000 ευρώ, με το 30% των προμηθειών που πληρώνουν μέσω καρτών. Οι λύσεις για τη μείωση των χρεώσεων αναζητούνται για τις μικροσυναλλαγές, δηλαδή για ποσά πληρωμών κάτω των 10 ευρώ, αν και το όριο για μικροσυναλλαγή θεωρείται το ποσό των 5 ευρώ. Ωστόσο, όλες οι μικρές συναλλαγές δεν είναι ίδιες και δεν αφορούν το ίδιο όλες τις επιχειρήσεις.
Στο μεταξύ, σε παρουσίαση την περασμένη εβδομάδα για την αναπτυξιακή της πορεία στον χώρο πληρωμών στην ευρωπαϊκή και την ελληνική αγορά, o CEO της Nexi Ελλάδος, Eugenio Tornaghi, αλλά και ο εμπορικός διευθυντής της εταιρίας, Νίκος Παπαδόγλου, μίλησαν για το πώς διαμορφώνονται οι τάσεις στην αγορά, που, ήδη, λειτουργεί ανταγωνιστικά, δίνοντας τη δυνατότητα στην επιχείρηση να επιλέξει τη χαμηλότερη χρέωση. Επισήμαναν, μάλιστα, ότι υπάρχει θέληση από τους εμπλεκόμενους να μειώσουν τις χρεώσεις, τόνισαν ότι θα πρέπει στην ίδια κατεύθυνση να λειτουργήσουν μαζικά όλοι οι κρίκοι της αλυσίδας και υπενθύμισαν ότι πίσω από τις χρεώσεις βρίσκονται μεγάλα κόστη που σχετίζονται με επενδύσεις σε πληροφορική, πλατφόρμες, συστήματα, ασφάλεια συναλλαγών. Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχει μια σταθερή προμήθεια ανά συναλλαγή είτε πρόκειται για την αγορά ενός καφέ του 1 ευρώ ή για ένα ζευγάρι παπούτσια των 300 ευρώ. Σημειώνεται ότι η χρήση καρτών πληρωμών έχει αυξηθεί σημαντικά, αλλά έχει μειωθεί η αξία της μέσης συναλλαγής.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr