Ο κ. Θεοχάρης δίνοντας διευκρινίσεις για τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν την πρώτη μέρα υποβολής φορολογικών δηλώσεων, αναφέρθηκε στους ηλικιωμένους που ενδεχομένως δεν μπορούν να κάνουν ηλεκτρονικά τη δήλωση τους: "Έχουμε δώσει την δυνατότητα στον έφορο όταν υπάρχει πραγματική αδυναμία να δέχεται τη δήλωση κανονικά. Ο έφορος έχει τη δυνατότητα να κρίνει".
Εντός της εβδομάδας το υπουργείο Οικονομικών θα εκδώσει δύο εγκυκλίους με τι οποίες θα παρέχει διευκρινίσεις για δύο εκκρεμή ζητήματα. Αφενός στο ποιος θα είναι ο τύπος και το περιεχόμενο της βεβαίωσης αποδοχών που θα χορηγούν σε μισθωτούς και συνταξιούχος ταμεία και φορείς του Δημοσίου, αφετέρου από ποιο ποσό και πάνω θα δηλώνονται οι τόκοι στο Ε1 και το τι θα ισχύει σε περιπτώσεις που ο τραπεζικός λογαριασμός έχει περισσότερο από έναν δικαιούχους.
Σε δηλώσεις του τη Δευτέρα στον Αθήνα 9,84 ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Χάρης Θεοχάρης δεν απέκλεισε να δοθεί παράταση στην καταληκτική προθεσμία υποβολής των δηλώσεων η οποία κανονικά εκπνέει στις 30 Ιουνίου 2013. «Αν δοθεί παράταση θα είναι μία και οριστική» ξεκαθάρισε, τονίζοντας πως η σχετική απόφαση θα ληφθεί αφού πρώτα εκτιμηθεί ο ρυθμός υποβολής των δηλώσεων μέχρι την 30ή Ιουνίου.
Σε ερώτηση σχετικώς με τη δήλωση των τόκων στο Ε1 (θα δηλωθούν υποχρεωτικά στον κωδικό 659-660 του Ε1) ο κ. Θεοχάρης επανέλαβε ότι έχουν υποχρέωση δήλωσης των τόκων μόνο οι φορολογούμενοι που έχουν λάβει τόκους άνω των 250 ευρώ.
Ο ίδιος αποκάλυψε πως γίνονται συνεννοήσεις με τις τράπεζες για να αποστείλουν τα σχετικά στοιχεία για τους τόκους κατευθείαν στο υπουργείο Οικονομικών, ώστε οι κωδικοί 659-660 στο Ε1 να είναι προ-συμπληρωμένοι. Ωστόσο, προς το παρόν δεν υπάρχει συμφωνία με τις τράπεζες και οι φορολογούμενοι θα πρέπει να λάβουν τις βεβαιώσεις τους από τα πιστωτικά ιδρύματα.
Σύμφωνα με φοροτεχνικούς πρόβλημα αναμένεται να ανακύψει με τους συνδικαιούχους λογαριασμών καθώς οι τόκοι θα διαιρούνται ανάλογα τον αριθμό των δικαιούχων. Αν οι δικαιούχοι είναι δύο και οι τόκοι 500 ευρώ, τότε έκαστος θα δηλώσει 250 ευρώ. Αν όμως οι δικαιούχοι είναι τρεις και οι τόκοι 500 ευρώ, τότε δεν θα υπάρχει υποχρέωση δήλωσης των τόκων. Το ζήτημα αυτό δεν έχει ακόμη προσδιορισθεί από το υπουργείο.
Οι πρώτες κατευθύνσεις
Το υπουργείο Οικονομικών δίνει τις πρώτες απαντήσεις στα 20 σημαντικότερα ζητήματα τα οποία αφορούν την ηλεκτρονική υποβολή της φορολογικής δήλωσης.
1. Θέλω να δηλώσω προστατευόμενα μέλη. Ποιον πίνακα συμπληρώνω;
Θα πρέπει να συμπληρώσετε τον πίνακα 9 με τα στοιχεία των προστατευόμενων μελών που σας βαρύνουν. Αυτόματα θα συμπληρωθεί ο πίνακας 3 με τον αριθμό των τέκνων. Συμπληρώστε υποχρεωτικά τον ΑΜΚΑ για όλα τα τέκνα σας και επιπλέον τον ΑΦΜ για όλα τα ενήλικα προστατευόμενα μέλη.
2. Έχω αλλάξει κύρια κατοικία μέσα στο 2012. Πώς το δηλώνω;
Στον πίνακα 5.1, πρέπει να επιλέξετε το κίτρινο πλαίσιο, να εισάγετε τα στοιχεία της άλλης κατοικίας, να την χαρακτηρίσετε, να την καταχωρήσετε και να επιλέξετε μεταφορά στη δήλωση.Τέλος, πρέπει να επιλέξετε την τελευταία κύρια κατοικία και ξανά μεταφορά στη δήλωση. Τα στοιχεία της τελευταίας κύριας κατοικίας θα εμφανισθούν στον πίνακα 5.1α, ενώ το ποσό της αντικειμενικής δαπάνης της άλλης κύριας κατοικίας, θα μεταφερθεί στον κωδικό 707 για τον υπόχρεο και 708 για την σύζυγο.
3. Πώς θα συμπληρώσω τη δήλωσή μου όταν είμαι φιλοξενούμενος;
Στον κωδικό 801 πρέπει να αναγράψετε τον ΑΦΜ του προσώπου που σας φιλοξενεί. Επίσης, πρέπει να συμπληρώσετε τους κωδικούς 092, 091 και 097.
4. Πώς δηλώνεται η δωρεάν παραχώρηση κατοικίας μέχρι 200 τ.μ. από γονέα σε παιδί και αντίστροφα;
α) Αυτός που παραχωρεί την κατοικία τη δηλώνει μόνο στο Ε2 σαν δωρεάν παραχώρηση.β) Αυτός που την κατοικεί τη δηλώνει στον πίνακα 5.1α επιλέγοντας τον κωδικό 203 (δωρεάν παραχωρημένη κατοικία).
5. Πώς θα καταχωρήσω ένα νέο ακίνητο;
Πρέπει να επιλέξετε το κίτρινο πλαίσιο και στο παράθυρο που θα εμφανιστεί να επιλέξετε «εισαγωγή νέου ακινήτου». Κατόπιν, να πληκτρολογήσετε τα στοιχεία του νέου ακινήτου, να το χαρακτηρίσετε και να επιλέξετε «μεταφορά στη δήλωση».
6. Πώς θα συμπληρώσω την δήλωσή μου όταν πληρώνω ενοίκιο κύριας κατοικίας;
Πρέπει να συμπληρώσετε τον πίνακα 5.1. Αφού επιλέξετε το κίτρινο πλαίσιο, πρέπει να καταχωρήσετε τα στοιχεία της κατοικίας, να την χαρακτηρίσετε και να επιλέξετε «μεταφορά στη δήλωση». Θα πρέπει επίσης να «κλικάρετε» τον κωδικό 203 και να αναγράψετε το ενοίκιο στον πίνακα 7.10 ως δαπάνη που αφαιρείται από το φόρο.
7. Πώς θα συμπληρώσω τον πίνακα εργοδοτών όταν μέσα στο έτος εργάσθηκα σε περισσότερους του ενός εργοδότες;
Εφόσον είστε μισθωτός και οι εργοδότες σας κατά το προηγούμενο έτος ήταν περισσότεροι από 5, γράψτε στις πρώτες 4 γραμμές τους 4 εργοδότες που σας κατέβαλαν τα μεγαλύτερα ποσά εισοδήματος και στην πέμπτη γραμμή την ένδειξη «ΔΙΑΦΟΡΟΙ ΕΡΓΟΔΟΤΕΣ» με ποσό το σύνολο του υπολειπόμενου εισοδήματός σας.
8. Φορολογείται η διατροφή;
Η διατροφή που καταβάλλεται στον σύζυγο ή στην σύζυγο φορολογείται. Αντίθετα η διατροφή που καταβάλλεται στα τέκνα είναι αφορολόγητη.
9. Σε ποιόν πίνακα του Ε1 θα δηλώσω την αποζημίωση απόλυσης;
Η αποζημίωση απόλυσης έχει φορολογηθεί ήδη αυτοτελώς, Πρέπει να δηλώνεται στον κωδ. 657 ή κωδ. 658 του πίνακα 6.
10. Σε ποιόν πίνακα της δήλωσης Ε1 θα δηλώσω το εφάπαξ ασφαλιστικού οργανισμού;
Στον πίνακα 6, στον κωδικό 657 ή 658 κατά περίπτωση.
11. Ο γιος μου συμπλήρωσε τα 18 έτη και είναι προστατευόμενο μέλος μου. Πρέπει να αποκτήσει δικό του ΑΦΜ;
Τα ενήλικα τέκνα θα πρέπει να διαθέτουν προσωπικό ΑΦΜ προκειμένου να τα συμπεριλάβετε ως προστατευόμενα μέλη στη δήλωση σας.
12. Ποιος είναι ο Αριθμός Παροχής Ρεύματος;
Αναγράφεται στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος που σας αποστέλλονται ή πάνω στον μετρητή κατανάλωσης. Θα αναγράψετε τα εννέα πρώτα ψηφία χωρίς κενά. Αν το ακίνητο δεν έχει μετρητή κατανάλωσης για να ηλεκτροδοτείται πρέπει να συμπληρώσετε τον αριθμό 999999999.
13.Το ακίνητο μου δεν ηλεκτροδοτείται μετά από αίτηση διακοπής που είχα καταθέσει στη ΔΕΗ και επομένως δεν έχω αριθμό παροχής. Τι πρέπει να συμπληρώσω στον αντίστοιχο κωδικό;
Δεν είναι σωστό ότι δεν έχετε αριθμό παροχής αφού είναι ένας μοναδικός αριθμός ο οποίος αναγράφεται πάνω στον μετρητή κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος (ρολόι) και χαρακτηρίζει τη σύνδεση του συγκεκριμένου ακινήτου με το δίκτυο παροχής ηλεκτρικού ρεύματος. Θα τον αναζητήσετε σε παλιότερους λογαριασμούς που σας έχουν αποσταλεί.
14. Το αυτοκίνητό μου παρέμεινε σε ακινησία το 2012, αφού είχα καταθέσει τις πινακίδες στο αρμόδιο τμήμα της ΔΟΥ. Πρέπει να το διαγράψω από την κατάσταση των αυτοκινήτων που μου εμφανίζεται;
Πρώτα κάντε «διαγραφή της εγγραφής» και στη συνέχεια «εισαγωγή νέας εγγραφής», για να καταχωρήσετε τα στοιχεία του αυτοκινήτου. Στη λίστα που ανοίγει στη στήλη «Λόγος μη εφαρμογής αντικειμενικής δαπάνης» επιλέγετε «ακινησία». Αφού ολοκληρώσετε τις ενέργειες σας επιλέξτε «μεταφορά στη δήλωση».
15.Μπορώ να υποβάλω τροποποιητική/συμπληρωματική δήλωση Φόρου Εισοδήματος μέσω internet;
Η υπηρεσία TAXISnet δεν δέχεται τροποποιητικές ή συμπληρωματικές δηλώσεις Φόρου Εισοδήματος. Θα πρέπει να απευθυνθείτε στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. μετά την οριστική εκκαθάριση της αρχικής - ηλεκτρονικά υποβληθείσας - φορολογικής σας δήλωσης, προσκομίζοντας εκτυπωμένο αντίγραφό της.
16. Πότε δεν υπολογίζεται προκαταβολή φόρου στην εκκαθάριση;
Δεν υπολογίζεται προκαταβολή όταν στο εκκαθαριστικό σημείωμα περιλαμβάνονται ΜΟΝΟΝ εισοδήματα από μισθωτές υπηρεσίες.
17. Πώς υπολογίζεται η προκαταβολή φόρου;
Η προκαταβολή φόρου για το εισόδημα του διανυόμενου κάθε φορά έτους υπολογίζεται στο 55% του φόρου που προκύπτει από τη δήλωση. Εάν υπάρχουν τυχόν φόροι που έχουν παρακρατηθεί στη πηγή, αφαιρούνται από το ποσό που προκύπτει μετά την εφαρμογή του συντελεστή 55%.
18. Γιατί δεν έχω λάβει προεκτυπωμένο έντυπο δήλωσης φορολογίας εισοδήματος;
Από τη φετινή χρονιά οι φορολογικές δηλώσεις όλων των φορολογούμενων θα υποβληθούν ηλεκτρονικά και επομένως δεν θα αποσταλούν προεκτυπωμένα έντυπα. Ωστόσο μπορείτε, μέσω της εφαρμογής, να εκτυπώσετε κενά έντυπα Ε1, Ε2 και Ε3 για δική σας χρήση. Εάν υπάρχουν μεταβολές στα στοιχεία σας (π.χ αλλαγή ΔΟΥ, οικογενειακή κατάσταση) φροντίστε να ενημερώσετε το τμήμα μητρώου της ΔΟΥ πριν την υποβολή της δήλωσης.
19. Μπορώ να υποβάλω τη φορολογική μου δήλωση, για το οικονομικό έτος 2013 ηλεκτρονικά αν δεν είμαι χρήστης της υπηρεσίας TAXISnet;
Δεν μπορείτε να υποβάλλετε τη φορολογική σας δήλωση, για το οικονομικό έτος 2013, ηλεκτρονικά αν δεν είστε χρήστης της υπηρεσίας TAXISnet. Όσοι φορολογούμενοι υποχρεούνται για πρώτη φορά σε ηλεκτρονική υποβολή και δεν διαθέτουν κωδικούς πρόσβασης πρέπει να εγγραφούν ηλεκτρονικά στις υπηρεσίες πιστοποίησης του TAXISnet, στη συνέχεια να απευθυνθούν στη ΔΟΥ για να παραλάβουν τον κλειδάριθμο τους και να τον ενεργοποιήσουν ώστε να ολοκληρωθεί η πιστοποίηση τους.
20. Τι πρέπει να κάνω στην περίπτωση που υπέβαλα τη δήλωση Ε1 οριστικά και ξέχασα να συμπληρώσω κάποιον κωδικό;
Ενημερωθείτε από τις οδηγίες συμπλήρωσης της δήλωσης, και αν ο κωδικός που ξεχάσατε επιδέχεται τροποποίηση απευθυνθείτε στην αρμόδια Δ.Ο.Υ για να κάνετε τροποποιητική δήλωση.
Διαβάστε επίσης:
- Ε.Ε.: Τη γλύτωσε στο «παρά 5» το πρόγραμμα Erasmus για τους φοιτητές
- Οι παραγωγικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις αναπτύσσονται σταθερά από το ξέσπασμα της κρίσης
- Μη νόμιμες οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις πριν από το 1975
- Spiegel: Το Βερολίνο θα στηρίξει τις χώρες σε κρίση
- ΟΤΕ: Συμφωνία εργαζομένων - διοίκησης για τη νέα ΣΣΕ
- Ελλάδα ψηφίζουν οι πολωνοί τουρίστες
- ΕτΕ: Βραβεύσεις νικητών «i-bank Καινοτομία»
- Σωλ. Κορίνθου: Πήρε δάνειο 47,7 εκατ. ευρώ από την Commerzbank
- Σχεδόν 1 στους 2 νέους δεν ενδιαφέρονται για τις Ευρωεκλογές του 2014
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr