Involen: Πώς λειτουργεί;
Το πρόγραμμα INVOLEN φέρνει σε επαφή δύο διαφορετικές ηλικιακές ομάδες, τους εφήβους με ενήλικες τρίτης ηλικίας, ενθαρρύνοντάς τους να συμμετέχουν σε εθελοντικές δραστηριότητες, με στόχο την προστασία και τη διατήρηση της ευρωπαϊκής οικολογικής κληρονομιάς και εστιάζοντας στις περιοχές του Δικτύου Natura 2000.
Η πιλοτική εφαρμογή της προτεινόμενης μεθοδολογίας πραγματοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2013-14, στο 3o Γυμνάσιο Γέρακα, στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος «Διαγενεακή μάθηση για την προστασία της φύσης». Συμμετείχαν 16 μαθητές και μαθήτριες της Β΄ και Γ΄ τάξης Γυμνασίου με ιδιαίτερη κλίση στους ΗΥ, υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών Σταυρούλας Αγόρη, Παύλου Κοσμίδη και Αντωνίας Τόγια. Στη διάρκεια του προγράμματος οι συμμετέχοντες μαθητές-τριες ενημερώθηκαν για τα χαρακτηριστικά της προστατευόμενης περιοχής της Βραυρώνας και του αρχαιολογικού της χώρου από ειδικούς, συνεργάτες της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας. Έγιναν επίσης συναντήσεις με ενήλικες κάτοικους της περιοχής οι οποίοι μοιράστηκαν ιστορίες, διηγήσεις, μύθους και θρύλους σχετικά με την περιοχή. Η περιβαλλοντική ομάδα επισκέφθηκε την περιοχή δύο φορές. Την πρώτη φορά έκανε αναγνώριση του χώρου, συλλέγοντας υλικό (φωτογραφίες, video) και τη δεύτερη, δοκιμή εφαρμογής των παιχνιδιών. Στις δύο αυτές επισκέψεις έγιναν παράλληλα επιτόπιες δραστηριότητες (παρατήρηση και καταγραφή πουλιών, καθαρισμός υγροτόπου, επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Βραυρώνας), δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές να προσεγγίσουν τις αρχές περιβαλλοντικής προστασίας του οικοτόπου, αλλά και της διατήρησης και του σεβασμού του πολιτιστικού μνημείου.
Δημιουργία παιχνιδιών
Στο πλαίσιο της πιλοτικής εφαρμογής οι συμμετέχοντες απέκτησαν τεχνογνωσία σχετικά με τη δημιουργία ψηφιακών χωροευαίσθητων παιχνιδιών (location-based mobile games) και δημιούργησαν δυο ενδιαφέροντα παιχνίδια τα οποία μπορείτε να τα δείτε εδώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι, τα παιχνίδια αυτά ενσωματώθηκαν οι διηγήσεις των τεσσάρων κατοίκων τρίτης ηλικίας που συμμετείχαν εθελοντικά στο πρόγραμμα, τόσο ως προς την έμπνευση και δημιουργία του σεναρίου των παιχνιδιών, όσο και ως προς το περιεχόμενο των ψηφιακών παιχνιδιών που είναι πλέον διαθέσιμο στους επισκέπτες του χώρου. Μέσω της χρήσης αυτών των παιχνιδιών επιδιώκεται η όσο το δυνατόν βελτιωμένη προσέγγιση του υγροτόπου και του αρχαιολογικού χώρου εκ μέρους των χρηστών τους, δηλαδή των μελλοντικών επισκεπτών, η ευαισθητοποίηση σε σχέση με τα προβλήματα προστασίας που αντιμετωπίζει ο οικότοπος και η προτροπή να εμπλακούν εθελοντικά σε απλές, αλλά χρήσιμες ενέργειες προστασίας.
Η αξιολόγηση της πειραματικής εφαρμογής του προγράμματος έδειξε ότι τα οφέλη που προέκυψαν για τους μαθητές ήταν πολλαπλά: περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, δεξιότητες στη χρήση εργαλείων ΤΠΕ για τη δημιουργία παιχνιδιών μάθησης, διαγενεακή συνεργασία, συνειδητοποίηση των αρετών του εθελοντισμού.
Στο πλαίσιο του προγράμματος, το πρόγραμμα επιδιώκει να δώσει την ευκαιρία σε περισσότερα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ώστε να εφαρμόσουν τη μεθοδολογία INVOLEN. Για το σκοπό αυτό το πρόγραμμα προβλέπει την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού, ο οποίος στην Ελλάδα ξεκινά από το τέλος Οκτωβρίου 2014, με όρους αντίστοιχους με αυτούς της πιλοτικής εφαρμογής.
Για την ενημέρωση και υποστήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας, την Πέμπτη 23 Οκτωβρίου διοργανώνεται Ημερίδα στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, αίθουσα Europe Direct (είσοδος από Σόλωνος- Μασσαλίας, στάση μετρό Πανεπιστήμιο) από τις 17:00 έως τις 20:00. Το εργαστήριο απευθύνεται σε σχολεία, ΜΚΟ, σε σώματα προσκόπων, τοπικές, περιφερειακές και εθνικές αρχές, προκειμένου να συμμετάσχουν στον Ευρωπαϊκό διαγωνισμό δημιουργίας χωροευαίσθητων παιχνιδιών. Στην Ημερίδα θα παρουσιαστεί η πιλοτική εφαρμογή της μεθοδολογίας INVOLEN που πραγματοποιήθηκε στο 3o Γυμνάσιο Γέρακα, θα γίνει η προκήρυξη του διαγωνισμού και θα συζητηθεί η διαδικασία συμμετοχής, καθώς και η υποστήριξη που μπορεί να παρέχει η ομάδα υλοποίησης του προγράμματος στην Ελλάδα.
Η συμμετοχή είναι δωρεάν.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr