Ουσιαστικά τα δύσκολα ξεκινούν από το 2024, καθώς από τότε θα πρέπει να ξεκινήσει με δυναμικό τρόπο το “δημοσιονομικό “μάζεμα” χωρίς παράλληλα να “φρενάρει” η ανάπτυξη. Κι όλο αυτό την ώρα που η χώρα διανύει μια περίοδο πολιτικής αβεβαιότητας. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, μάλιστα, κορυφαίος οικονομικός αναλυτής στο περιθώριο εκδήλωσης τη Δευτέρα, “έχουν δοθεί πολλά λεφτά και είναι ένα ερώτημα το ποιος θα τα μαζέψει μετα τις εκλογές που σε κάθε περίπτωση πο κυβερνήσεις θα είναι σε πίεση;”
Πρέπει, άλλωστε, να σημειωθεί ότι η νέα κατεύθυνση που δίνει το Σύμφωνο Σταθερότητας, σε συνδυασμό με τον κόφτη στις πρωτογενείς δαπάνες ελαχιστοποιεί τα περιθώρια για ευέλικτη δημοσιονομική πολιτική και βέβαια προκρίνει το στόχο για πρωτογενή πλεονάσματα.
Για, φέτος, βέβαια, 2023 ο στόχος είναι “βατός”, μόλις 0,7%του ΑΕΠ, που ξεκινά από μια καλή βάση από το 2022, όπου το πρωτογενές έλλειμμα του 2022 λόγω της ονομαστικής αύξησης του ΑΕΠ μπορεί να κινηθεί και πιο κάτω από το 1% του ΑΕΠ και πάντως χαμηλότερα έναντι της τελευταίας εκτίμησης για 1,6%. Ωστόσο του χρόνου θα πρέπει τα πλεονάσματα να φτάσουν το επίπεδο, τουλάχιστον, του 2% του ΑΕΠ, ώστε να μη χαλάσει και η “συνταγή βιωσιμότητας του χρέους”. Κι αυτό βέβαια σε περιβάλλον αυξημένων επιτοκίων που “χτυπούν” την ανάπτυξη. Εκτός, βέβαια, αν πετύχει ένα σχετικό “κούρεμα” η ελληνική πλευρά και δη η επόμενη κυβέρνηση.
Το Πρόγραμμα Σταθερότητας
Πάντως, με βάση στελέχη του υπουργείου Οικονομικών και με δεδομένο, όπως αναφέρθηκε, ότι οι συζητήσεις με τους θεσμούς θα ξεκινήσουν το φθινόπωρο, η Ελλάδα θα καταθέσει Πρόγραμμα Σταθερότητας ( 30 Απριλίου) και Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα (2024 -2027) με σενάριο βάσης που θα ενταχθούν οι νέες εκτιμήσεις για την πορεία της οικονομίας και οι επιπτώσεις στα δημοσιονομικά από τις πολιτικές που έχουν ήδη θεσμοθετηθεί και ανακοινωθεί.
Βέβαια το γεγονός ότι εκκρεμεί συμφωνία για τους νέους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας οδηγεί σε πρόβλεψη ότι πιθανόν να υπάρξει και δεύτερο σενάριο μια και στο τέλος Μαΐου λήγει η διορία για το νέο Μεσοπρόθεσμο ενώ μεσολαβούν και οι εθνικές εκλογές.
Σύμφωνα με την ίδια πηγή ένα πρώτο στίγμα για τους στόχους στα πλεονάσματα θα δοθεί από την Κομισιόν τον Μάιο με τις δημοσιονομικές κατευθύνσεις που θα είναι ξεχωριστές για κάθε κράτος και εκεί η Ελλάδα θα έχει μια πρώτη εικόνα για το εύρος της δημοσιονομικής προσαρμογής από το 2024.
Υπενθυμίζεται ότι στόχος της Αθήνας είναι να μην περάσει η “αυστηρή” γραμμή με στόχους για πρωτογενή πλεονάσματα στο 2,2% του ΑΕΠ σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης το 2024 από 0,7% του ΑΕΠ το 2023 που μεταφράζεται σε προσαρμογή 1,5 ποσοστιαίας μονάδας με περικοπές δαπανών τουλάχιστον 3,3 δισ. ευρώ.
Βέβαια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήδη προωθεί αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του μηχανισμού εποπτείας με την ενσωμάτωση ενός νέου δείκτη που θα φρενάρει την αύξηση των πρωτογενών δαπανών ώστε αυτή να μην ξεπερνά τον ετήσιο ρυθμό ανόδου στο ΑΕΠ. Μένει να φανεί το πώς θα λειτουργήσει όλο το νέο πλαίσιο και πώς θα συνδυαστεί με τον στόχο της ετήσιας μείωσης του χρέους κατά το 1/20 του υπερβάλλοντος το 60% του ΑΕΠ.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr