Ως βασικό σενάριο ορίζεται η διενέργεια προβλέψεων εσόδων και εξόδων ανά έτος για όλη την περίοδο 2023-2027, λαμβάνοντας υπόψη τα κατωτέρω:
α. Τα πραγματοποιηθέντα μεγέθη του 2021 και του 2022, εξαιρώντας την επίδραση επί των μεγεθών αυτών της πανδημίας και των μέτρων αντιμετώπισής της
β. τις ενδεικτικές μακροοικονομικές προβλέψεις για τη συγκεκριμένη περίοδο (ρυθμός ανάπτυξης, πληθωρισμός), λαμβάνοντας υπόψη ότι ενδέχεται να επικαιροποιηθούν κατά την εκπόνηση του τελικού μακροοικονομικού σεναρίου
γ. τις επικαιροποιημένες αποδόσεις των παρεμβάσεων δαπανών και εσόδων που ίσχυαν μέχρι τώρα
δ. τη γνώση ή τις βάσιμες εκτιμήσεις περί διαφοροποιήσεων που είναι δρομολογημένες ή ιδιαίτερα πιθανό να συμβούν κατά τα επόμενα έτη (π.χ. διακοπή μίας μίσθωσης ακινήτου).
Ουσιαστικά στο σενάριο βάσης καταγράφεται μια πρόβλεψη εξέλιξης των δημοσιονομικών μεγεθών των φορέων της γενικής κυβέρνησης, χωρίς πρόσθετες δημοσιονομικές παρεμβάσεις και νέες πολιτικές, πέραν εκείνων που έχουν ήδη θεσμοθετηθεί μέχρι σήμερα. Με αυτό το δεδομένο, στους πίνακες δεν αναμένεται να ενσωματωθούν οι επιπτώσεις από το νέο Μισθολόγιο στο Δημόσιο και φυσικά ούτε οι όποιες φοροελαφρύνσεις δρομολογηθούν για τη νέα 4ετία.
Ζητά δηλαδή από τους φορείς να υποβάλουν την εκτίμηση της εν λόγω δαπάνης, χωρίς να ενσωματώνεται η υπόθεση αύξησης του προσωπικού λόγω νέων προσλήψεων, μετακινήσεων, μετατάξεων κ.λπ.
Τα βήματα για το Βασικό Σενάριο
Βήμα 1ο: Έτος βάσης για τη διενέργεια προβλέψεων
Ως βάση για τη διενέργεια προβολών των εσόδων - εξόδων στο διάστημα 2023-2027, θα ληφθούν υπόψη τα απολογιστικά στοιχεία του 2022, αφού εξαιρεθούν η επίδραση της πανδημίας, των μέτρων αντιμετώπισής της και τυχόν άλλα εφάπαξ γεγονότα που διαμόρφωσαν το τελικό ύψος τους. Ειδικά για τους εποπτευόμενους φορείς, τα στοιχεία που θα χρησιμοποιηθούν για το αποτέλεσμα του 2022 θα είναι αυτά που πρόκειται να κοινοποιηθούν στην ΕΛΣΤΑΤ και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στο πλαίσιο της ετήσιας υποβολής στοιχείων.
Βήμα 2ο: Μακροοικονομικές προβλέψεις
Κατά το μέρος που κάποια από τα στοιχεία των εσόδων-εξόδων των εποπτευόμενων φορέων για την περίοδο 2023-2027, όπως έχουν προκύψει από το Βήμα 1, εξαρτώνται από την εξέλιξη των μακροοικονομικών προβλέψεων για την ελληνική οικονομία, τα στοιχεία αυτά θα πρέπει να αναπροσαρμοσθούν ώστε να ενσωματώσουν τις προβλέψεις αυτές για το διάστημα 2023-2027 (π.χ. αν κάποιες κατηγορίες λειτουργικών δαπανών (π.χ. προμήθειες) συνδέονται με τον τιμάριθμο, αυτό θα πρέπει να ληφθεί υπόψη.
Επίσης, αν κάποιες κατηγορίες εσόδων συνδέονται με τον ονομαστικό ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας θα πρέπει να γίνει προβολή βάσει της πρόβλεψης για τη μεταβολή του αντίστοιχου μεγέθους). Ο παρακάτω πίνακας περιλαμβάνει τις προσωρινές μακροοικονομικές προβλέψεις που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εκπόνηση των εκτιμήσεων εσόδων και δαπανών.
Ουσιαστικά προτάσσεται μια “παλέτα” για τις προβλέψεις, όπου ο πληθωρισμός, θα παραμείνει υψηλός και το 2023 αφού σύμφωνα με την εγκύκλιο ο εναρμονισμένος δείκτης θα κινηθεί στο 5% φέτος, για να υποχωρήσει στο 2% από το 2024 ώς και το 2027. Η πληθωριστική κρίση οδηγεί σε το ονομαστικό ΑΕΠ στο 6,6% για το 2023, ωστόσο η πραγματική αύξηση θα είναι μόλις 1,8%, που είναι η πρόβλεψη στον προϋπολογισμό. Τα επόμενα έτη η αύξηση στο ονομαστικό ΑΕΠ θα είναι κατά 5,1% το 2024, 4,9% το 2025, 4,1% το 2026 και 2,7% το 2027.
Βήμα 3ο: Επικαιροποιημένες αποδόσεις ισχυουσών παρεμβάσεων και εξειδικευμένη γνώση της δραστηριότητας του φορέαΕφόσον υπάρχει πληροφόρηση για επικαιροποιημένες αποδόσεις ήδη θεσμοθετημένων παρεμβάσεων, προσαρμόζονται αντίστοιχα οι εκτιμήσεις των δημοσιονομικών μεγεθών. Υπενθυμίζεται ότι στο βασικό σενάριο δεν γίνονται εκτιμήσεις για νέες δημοσιονομικές παρεμβάσεις και νέες πολιτικές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι λόγω της κρίσης με τις τιμές ενέργειας τα κράτη-μέλη δεν είχαν υποχρέωση να υποβάλουν Μεσοπρόθεσμο. Έτσι τώρα ουσιαστικά θα αποτυπωθεί και η “μετενέργεια” των δύο προηγούμενων ετών.Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr