Η γνωστή αμερικανική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους διαβεβαίωσε ότι θα συνεχίσει τη λειτουργία της καθώς αναδιαρθρώνει το χρέος της.
«Οι επισκέπτες μπορούν να συνεχίσουν να κάνουν κρατήσεις και να πετούν χωρίς διακοπή. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν όλα τα εισιτήρια, τις πιστώσεις και τους πόντους επιβράβευσης κανονικά», ανέφερε σε ανακοίνωσή της.
Αίτημα προστασίας από πτώχευση
Η Spirit δεν είναι η πρώτη εταιρεία που υποβάλει αίτημα για προστασία από τους πιστωτές. Πολλές ακόμη εταιρείες των Ηνωμένων Πολιτειών έχουν κατά καιρούς αιτηθεί το ίδιο και, μάλιστα, έχουν κατορθώσει να γίνουν και πάλι κερδοφόρες. Όσον αφορά στον κλάδο των αερομεταφορών, οι περισσότερες μεγάλες αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων και των τριών μεγαλύτερων – American Airlines, United και Delta – έχουν καταθέσει αίτηση πτώχευσης μέσα στα τελευταία 25 χρόνια.
Στην ανακοίνωση της, η Spirit αναφέρει πως έχει κλείσει συμφωνία με τους ομολογιούχους της για επιπλέον χρηματοδότηση ύψους 300 εκατ. δολαρίων, η οποία θα αξιοποιηθεί προκειμένου να συνεχίσει κανονικά τη λειτουργία της. Ακόμη, διαβεβαιώνει ότι στις αρχές του νέου έτους, και για την ακρίβεια κατά το πρώτο τρίμηνο αυτού, θα είναι σε θέση να βγει από το καθεστώς προστασίας με μειωμένο χρέος και αυξημένη οικονομική ευελιξία κι έτσι να συνεχίσει να προσφέρει υψηλής ποιότητας ταξιδιωτικές υπηρεσίες και να προσελκύσει επενδύσεις.
Το μέλλον της Spirit
Ωστόσο, δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο η Spirit να εξαγοραστεί τελικά από κάποια άλλη αεροπορική ή να αναγκαστεί σε εκκαθάριση, όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ του το CNN. Δεν είναι, άλλωστε, λίγες οι αεροπορικές εταιρείες – συμπεριλαμβανομένης της American – που έχουν αξιοποιήσει τη διαδικασία της πτώχευσης για να επιτύχουν αναδιάρθρωση των χρεών τους κι ύστερα έχουν οδηγηθεί σε συγχώνευση.
Πριν φτάσει στο σήμερα, η Spirit έχει ήδη επιχειρήσει δύο συγχωνεύσεις, μία με την Frontier Airlines και μία με την JetBlue Airways, η οποία ξεπέρασε την προσφορά της Frontier, αλλά η αγορά της εμποδίστηκε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης εξαιτίας της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει Spirit θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υψηλότερους ναύλους σε ολόκληρο τον κλάδο των αερομεταφορών. Μέχρι σήμερα, κρατώντας χαμηλά τους ναύλους της, είχε ωθήσει τις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες να προσφέρουν επίσης φτηνότερες θέσεις στα αεροπλάνα τους. Εάν, όμως, αναγκαστεί να μειώσει τα δρομολόγια της ή τις πόλεις που εξυπηρετεί, βάλει λουκέτο ή εξαγοραστεί από κάποια μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία, οι ναύλοι αναπόφευκτα θα αυξηθούν, αφού δεν θα ασκεί πια την ίδια πίεση.
Από την άλλη, δεν είναι βέβαιο ότι μία νέα συμφωνία για εξαγορά ή συγχώνευση της Spirit θα τελεσφορήσει, αφού ενδέχεται η αίτηση για προστασία από πτώχευση που έχει κατατεθεί να μπλοκάρει τη διαδικασία, κάνοντας αναγκαία την εκκαθάριση. Βέβαια, δεν αποκλείεται ο νέος Υπουργός Δικαιοσύνης, στη δικαιοδοσία του οποίου είναι ο αντιμονοπωλιακός νόμος, να αντιμετωπίζει με περισσότερη ελαστικότητα τις διαδικασίες συγχώνευσης από ό,τι ο προκάτοχος του, λόγω του οποίου είχαν αμφισβητηθεί και ακυρωθεί πολλές συμφωνίες που θα μπορούσαν και να έχουν περάσει.
Την προηγούμενη εβδομάδα, η Spirit διαβεβαίωσε ότι βρίσκεται σε εποικοδομητικές συζητήσεις με τους ομολογιούχους για την αναδιάρθρωση χρεών που λήγουν το 2025 και το 2026. Ωστόσο, το μακροπρόθεσμο χρέος που καταγράφεται στον ισολογισμό της αγγίζει τα 3,1 δισ. δολάρια.
Η αναδιάρθρωση είναι πιθανό να οδηγήσει στην εξάλειψη του τρέχοντος μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας και η Spirit να διαγραφεί από το χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Πάντως, οι μετοχές της σημείωσαν θεαματική πτώση πάνω από 59%, μόλις η Spirit γνωστοποίησε, την προηγούμενη Τετάρτη, ότι δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει την οικονομική της έκθεση για το τρίτο τρίμηνο εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας κι έτσι βρίσκεται σε συζητήσεις με τους ομολογιούχους. Μάλιστα, κατά τη διαπραγμάτευση της Παρασκευής, η μετοχή της Spirit υποχώρησε και πάλι (πάνω από 18% αυτή τη φορά), αφού έγινε πλέον γνωστό ότι η υποβολή αίτησης πτώχευσης δεν θα μπορούσε να αποφευχθεί. Συνολικά, μέχρι στιγμής, η μετοχή της εταιρείας έχει χάσει το 93% της αξίας της φέτος.
Πρωτοπόρος στο μοντέλο αεροπορικών εταιρειών χαμηλού ναύλου
Η Spirit ήταν πρωτοπόρος στην αγορά των ΗΠΑ, αφού πρώτη εισήγαγε και καθιέρωσε ένα μοντέλο χαμηλού κόστους, αλλά με ξεχωριστές επιπλέον χρεώσεις για κάθε πρόσθετη υπηρεσία, συμπεριλαμβανομένων ακόμη και των χειραποσκευών.
Ωστόσο, φαίνεται πως οι προσδοκίες των πελατών δεν ικανοποιήθηκαν, αφού στην πιο πρόσφατη έρευνα ικανοποίησης επιβατών, που διεξήγαγε η JD Power, η Spirit ήταν (μαζί με την Frontier) στις τελευταίες θέσεις.
Το μοντέλο χαμηλών ναύλων οδήγησε, επίσης, σε ανησυχίες – οι οποίες συνδέονται με το μπλοκάρισμα της συμφωνίας από το Υπουργείο Δικαιοσύνης – ότι η πώληση στην JetBlue θα οδηγούσε σε υψηλότερους ναύλους σε ολόκληρο τον κλάδο.
Όλες οι αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ έχασαν δισεκατομμύρια κατά τα δύο πρώτα χρόνια της πανδημίας, παρά το γεγονός ότι έλαβαν δισεκατομμύρια δολάρια ομοσπονδιακής βοήθειας για να συνεχίσουν να πετούν και να αποτρέψουν τις εκτεταμένες απολύσεις. Ωστόσο, καθώς το 2022 η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια ανέκαμψε, οι μεγάλοι αερομεταφορείς σημείωσαν κέρδη, σε αντίθεση με τους μικρότερους (όπως η Spirit) που συνέχισαν να αγωνίζονται για την προσέλκυση πελατών.
Έτσι, φτάνοντας στο σήμερα, κατά τους πρώτους έξι μήνες του τρέχοντος έτους η Spirit ανέφερε λειτουργικές ζημίες ύψους 360 εκατομμυρίων δολαρίων, σχεδόν τετραπλάσιες από τις ζημίες που αναφέρθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2023 κι ενώ η εταιρεία είχε ήδη λάβει μέτρα να καλύψει την «τρύπα».
Ανάμεσα σε αυτά ήταν η πώληση 23 αεροσκαφών, η καθυστέρηση παραλαβής νέων, αλλά και η απόλυση προσωπικού, η οποία σχεδιάζεται να συνεχιστεί και τον Ιανουάριο, οπότε θα τεθούν σε αναστολή ακόμη 330 πιλότοι.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr