Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Είναι προφανές ότι η ακρίβεια, αλλά και το ράλι των τιμών ενέργειας, οδηγούν σε νέες κινήσεις, που θα πρέπει να αποτυπωθούν στα λογιστικά βιβλία του κράτους. Ήδη, βέβαια, έρχονται σε συνέχεια όσων μέτρων εξαγγέλθηκαν εντός της Άνοιξης, και είχαν ύψος 2 δισεκ. ευρώ.
Μέτρα και δημοσιονομικός χώρος
Τώρα πλέον "τροχοδρομούνται" ως φαίνεται και άλλες δράσεις καθώς η πιθανότητα για συνεχιζόμενο ράλι σε επίπεδο τιμών είναι μεγάλη. Βέβαια τα όποια μέτρα ληφθούν αναμένεται να μπουν σε "βάσανο" σκέψης καθώς δεν είναι διαθέσιμος επαρκής δημοσιονομικός χώρος. Βέβαια η παράταση της ρήτρας διαφυγής από το Σύμφωνο Σταθερότητας και το 2023 δίνει περιθώρια, αλλά σίγουρα όχι αρκετά καθώς η χώρα είναι στο "μικροσκόπιο" των αγορών, την ώρα που διεκδικεί την απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας.
Πλεονάσματα
Άλλωστε με βάση την Έκθεση της Κομισιόν, ο πήχης των πλεονασμάτων για μετά το 2023 μπαίνει ψηλά, κάτι που οδηγεί στο συμπέρασμα, ότι από του χρόνου ξεκινά μια επίπονη δημοσιονομική προσπάθεια. Άρα τα περιθώρια για νέα μέτρα είναι στενά καθώς το βασικό σενάριο παραπέμπει σε ποσοστά πρωτογενούς πλεονάσματος στο 2,6%. Σύμφωνα, βέβαια, με νέες σταθμίσεις της ΕΕ, προκειμένου να παραμείνει βιώσιμο το χρέος το πρωτογενές πλεόνασμα το 2023 θα ανέλθει στο 1,3% του ΑΕΠ, για να ψηλώσει το 2024 και το 20205 στο 2,7% του ΑΕΠ και στο 3,4% του ΑΕΠ αντίστοιχα. Δείγμα των δύσκολων δεοδμένων που έχει μπροστά η χώρα.
Σημειώνεται, πάντως, ότι, με βάση αναφορές στελεχών του κυβερνητικού οικονομικού επιτελείου, “βαρόμετρο” των κινήσεων θα είναι η πορεία του τουρισμού και των τιμών φυσικού αερίου, καθώς σε αυτούς τους “πυλώνες”¨θα στηριχθεί η δημιουργία ή όχι του απαραίτητου δημοσιονομικού χώρου, ώστε να υλοποιηθούν δράσεις όπως π.χ. η επέκταση των επιδοτήσεων στα καύσιμα.
Υπενθυμίζεται ότι οι τιμές καυσίμων κίνησης είναι σε επίπεδα ρεκόρ, ενώ παράλληλα οι προβολές παραπέμπουν σε νέα άνοδο του πληθωρισμού το Μάιο, γεγονός που δημιουργεί ασφυκτικό κλοιό στα οικονομικά νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Τα μέτρα
Έτσι, με βάση πληροφορίες, στο τραπέζι είναι η πιθανότητα για έξτρα επιδοτήσεις για ένα τρίμηνο για τους κατοίκους των νησιών, συνέχιση της επιδότησης των 15 λεπτών το λίτρο στο ντίζελ (και μετά τον Ιούνιο), καθώς και επέκταση του επιδόματος στην βενζίνη με αύξηση του ποσού της ενίσχυσης στα 40-60 ευρώ.
Παράλληλα στο τραπέζι είναι και η μείωση ασφαλιστικών εισφορών για το 2023 αλλά και η επέκταση της μονιμοποίησης της μείωσης εισφοράς αλληλεγγύης. “Η κυβέρνηση σχεδιάζει να στηρίξει την ανάπτυξη κάνοντας μόνιμη τη μείωση της αλληλεγγύης και τις φορολογικές και ασφαλιστικές εισφορές που εφαρμόστηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας", αναφέρεται χαρακτηριστικά στην Έκθεση, ωστόσο υπογραμμίζεται ότι η εφαρμογή αυτών των μέτρων, που έχουν δημοσιονομικό κόστος 0,8% του ΑΕΠ, “εξαρτάται από τη συμμόρφωσή με την ευρωπαϊκή δημοσιονομική πολιτική που ισχύει από το 2023 και μετά”.
Γιώργος Αλεξάκης