Πιο συγκεκριμένα ήδη από χτες ο Επίτροπος Οικονομικών Πάολο Τζεντιλόνι έδωσε ένα πρώτο στίγμα για το πότε αναμένονται τα πρώτα απτά αποτελέσματα. Όπως ανέφερε, η 5η έκθεση μεταμνημονιακής αξιολόγησης αναμένεται να είναι θετική και αυτό θα ανοίξει τον δρόμο, ώστε το Eurogroup να δώσει τον Ιούνιο στην Ελλάδα τη δυνατότητα αλλαγής χρήσης των ANFAs και SMPs, που σήμερα χρησιμοποιούνται για την αποπληρωμή του χρέους.
«Η ελληνική οικονομία, που υπέφερε πολύ δύσκολες συνθήκες για πολλά χρόνια, βρίσκεται τώρα στη σωστή πορεία. Πρόσφατα επισκέφθηκα τη χώρα και σε όλες τις συναντήσεις είχα αυτή την εικόνα και το θετικό αίσθημα για τη χώρα. Αυτό σίγουρα δεν επιλύει τα τεράστια προβλήματα που η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να αντιμετωπίσει τα επόμενα χρόνια, αλλά τα αποτελέσματα είναι καλά. Οι επιπτώσεις αυτών των αποτελεσμάτων στις χρηματαγορές φαίνονται καθαρά. Νομίζω ότι η τελευταία επίσκεψη της αποστολής μας θα ολοκληρωθεί με θετική έκθεση και αυτό θα ανοίξει τον δρόμο ώστε το Eurogroup να λάβει τον Ιούνιο θετική απόφαση σχετικά με τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει η Ελλάδα για επενδύσεις τα ANFAs και τα SMPs» είπε ο Επίτροπος Οικονομικών.
Ουσιαστικά μέχρι το Eurogroup της 11ης Ιουνίου αναμένεται μια ένταση της διαπραγμάτευσης για την αλλαγή χρήσης των κερδών των ομολόγων. Πρόκειται για ένα ποσό 1,2 δισ. ευρώ που παίρνει ετησίως η Ελλάδα από τα ANFAs και SMPs, εφόσον βέβαια τηρεί τις υποχρεώσεις της με βάση τις αξιολογήσεις.
Ήδη πάντως όπως διαφαίνεται έχει αναπτυχθεί μια συζήτηση για μια πιθανή μεταφορά των ποσών αυτών από τα ANFAs και SMPs στην προσμέτρηση του πρωτογενούς πλεονάσματος. Ουσιαστικά είναι μια έμμεση μείωση των στόχων των πρωτογενών πλεονασμάτων κατά 0,6% του ΑΕΠ. Αυτό μάλιστα επιτρέπει μια διαδικασία χωρίς έγκριση από εθνικά κοινοβούλια, όπου μια πιθανή αλλαγή όρων του προγράμματος θα συναντούσε προβλήματα και αντιδράσεις. Βέβαια θα πρέπει να αποφασιστεί αν η επιστροφή κερδών θα συνδεθεί με την 6η μεταμνημονιακή αξιολόγηση τον Ιούνιο, οπότε μπορεί να ισχύσει από φέτος.
Το ζήτημα των κερδών των ομολόγων φαίνεται πάντως να είναι το πιο «ώριμο». Το αίτημα για μηχανισμό μεταφοράς υπερπλεονασμάτων από το ένα έτος στο επόμενο (smoothing mechanism) και της πάγιας μείωσης των στόχων για πλεονάσματα φαίνεται να πηγαίνει για πιο πίσω ένεκα των πολιτικών ισορροπιών στην ευρωζώνη, αλλά και της πάγιας τακτικής των Ευρωπαίων να κρατούν «πισινές» σε σχέση με διαπραγματεύσεις. Ειδικά όταν υπάρχει μπροστά ένα μεγάλο γεωπολιτικό παιχνίδι με το προσφυγικό, την ενέργεια κτλ.
Η ανάλυση για το χρέος
Παράλληλα και πάλι τον Ιούνιο αναμένεται να γίνει η νέα ανάλυση βιωσιμότητας χρέους (DSA) από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) στο φόντο των πολύ καλών αξιολογήσεων από τους ξένους οίκους αλλά και της μείωσης των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων.
Μέχρι τότε πάντως αναμένεται μια σκληρή προσπάθεια, ενώ υπάρχει και η 6η μεταμνημονιακή αξιολόγηση με καυτά μέτωπα όπως οι τράπεζες, πρώτη κατοικία κτλ. Εν τω μεταξύ στο Eurogroup της 16ης Μαρτίου, εκτιμάται ότι είναι πιθανό να εγκριθεί η εξαίρεση δαπανών ύψους τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ για το μεταναστευτικό από τον μεταμνημονιακό τρόπο υπολογισμού του πρωτογενούς πλεονάσματος. Εάν δεν ληφθούν αποφάσεις το Μάρτη, δεν αποκλείεται μια συμφωνία-πακέτο με τα κέρδη των ομολόγων τον Ιούνιο.
Έτσι το πρώτο εξάμηνο του έτους θα ξέρει η κυβέρνηση εάν θα πάει σε ένα νέο κύμα μειώσεων φόρων καθώς το μεγαλύτερο μέρος το δημοσιονομικό κόστος από την επιδιωκόμενη φετινή μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης καλύπτεται από τις δαπάνες αυτές του προσφυγικού.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr