Ο κ. Ρομπέι τόνισε πως απαιτείται ένα πακέτο μεταρρυθμίσεων απαιτείται κατεπειγόντως, υπογραμμίζοντας πως η ελληνική δέσμευση για μείωση του ελλείμματος σε τρία χρόνια (2012) πρέπει να υποστηριχθεί από συγκεκριμένα και αξιόπιστα μέτρα.
«Είμαι πεπεισμένος πως λαμβάνονται ήδη τα απαιτούμενα περαιτέρω μέτρα προκειμένου η Ελλάδα να καταπολεμήσει τα προβλήματα» πρόσθεσε.
Από την πλευρά του ο πρωθυπουργός, αναφερόμενος στην κατάσταση της ελληνικής οικονομίας μίλησε για «σύμπτωμα χρονιζόντων προβλημάτων» ενώ επανέλαβε πως «το έλλειμμά μας είναι μεγαλύτερο ως έλλειμμα αξιοπιστίας». Συνεχίζοντας δεσμεύτηκε πως η χώρα μας θα κατακτήσει και πάλι την αξιοπιστία της.
Αναφερόμενος στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, σημείωσε πως κατατίθεται υπεύθυνα τις επόμενες ημέρες και το χαρακτήρισε πρόγραμμα ανασυγκρότησης της χώρας, όχι μόνο της οικονομίας, αλλά και του δημόσιου τομέα. «Είναι ένα πρόγραμμα ριζικών αλλαγών, που ήδη έχουν ξεκινήσει» συμπλήρωσε.
Ο κ. Γιώργος Παπανδρέου επανέλαβε πως στόχος της κυβέρνησης είναι μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος σε τρία χρόνια.
Κομισιόν: Σκέφτεται να λάβει νομικά μέτρα μετά τα «μαγειρέματα» των ελληνικών στατιστικών - Και... οι Financial Times το χαβά τους!
(upd 4) Τη διαδικασία λήψης νομικών μέτρων κατά της Ελλάδας σκέφτεται να ξεκινήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την μη παροχή αξιόπιστων στατιστικών στοιχείων στο δημοσιονομικό της έλλειμμα και χρέος, όπως αναφέρει με πηγή της. Υπενθυμίζεται ότι η Κομισιόν είχε ήδη κινήσει ανάλογη διαδικασία κατά της Ελλάδας για μη αξιόπιστα στοιχεία για το έλλειμμα το 2004, αλλά την έκλεισε το 2007. "Πιθανόν θα υπάρξει και άλλη διαδικασία παραβίασης...καθώς η παροχή έγκαιρων και αξιόπιστων στατιστικών στοιχείων αποτελεί υποχρέωση βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας και δεν τήρησαν την υποχρέωσή τους αυτή", τονίζει η πηγή της ΕΕ.
Παράλληλα, δεν άργησαν να ξαναχτυπήσουν οι Financial Times, μία μέρα μετά την έκθεση-κόλαφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αυτή τη φορά με άρθρο στελέχους του American Enterprise Institute, του Ντέσμοντ Λάχμαν, ο οποίος ζητά την άμεση έξοδο της Ελλάδας από την ευρωζώνη, καθώς εκτιμά ότι βαδίζει στο δρόμο της Αργεντινής.
Αναλυτικά, όπως επισημαίνεται στο άρθρο του, η πείρα που έχει αποκομίσει στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και τη Γουόλ Στριτ από την παρακολούθηση των αναδυόμενων αγορών τον οδηγεί στο συμπέρασμα ότι «όπως ακριβώς συνέβη στην Αργεντινή πριν από μία 10ετία, έτσι και στην Ελλάδα πλησιάζουμε προς το τελικό σημείο».
«Υπάρχουν όλες οι ενδείξεις ότι έπειτα από δύο ή τρία χρόνια και αφού έχουν σπαταληθεί αρκετά δημόσια κεφάλαια, η Ελλάδα θα πάψει να είναι μέλος της ευρωζώνης» τονίζει , ενώ προσθέτει ότι «αφού δεν κατόρθωσε να εκπληρώσει τα κριτήρια για την ένταξή της στην ευρωζώνη το 1999, η Ελλάδα -η οποία για αρκετά χρόνια ήταν σπάταλη- κατόρθωσε να τα εκπληρώσει το 2001, χάρη στη δημιουργική λογιστική που εφάρμοσε».
Επιπλέον, θεωρεί ότι «κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, η δημοσιονομική πειθαρχία ήταν κάτι άγνωστο για την Αθήνα [...] Το αυξημένο έλλειμμα, μαζί με τα υποχρεωτικά χαμηλά επιτόκια, δημιουργεί τις συνθήκες για το τέλος του παιχνιδιού», ενώ υπογραμμίζει ότι στο μέτωπο της ανταγωνιστικότητας η Ελλάδα «έχει κατορθώσει» να ξεπεράσει ακόμη και την Αργεντινή, καθώς η ανταγωνιστικότητά της έχει υποχωρήσει κατά 30% σε σύγκριση με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της ΕΕ.
Τονίζει, δε, ότι «καθώς αρχίζουν να εμφανίζονται οι έντονες ανησυχίες των αγορών, οι χώρες στρέφονται προς εξωτερική βοήθεια [...] Για την Ελλάδα σημαίνει στροφή στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Όμως, στη δεύτερη περίπτωση ο 'σπόνσορας' δεν είναι και τόσο πρόθυμος να προσφέρει απεριόριστη ρευστότητα, ενώ παράλληλα ζητεί από τη χώρα να εφαρμόσει σκληρή πολιτική».
«Είναι πολύ δύσκολο να δει κάποιος την τρέχουσα κρίση στην Ελλάδα να έχει καλύτερο τέλος, σε σύγκριση με την Αργεντινή (σ.σ. πιθανή χρεοκοπία). Κάθε προσπάθεια να υπάρξει μείωση του ελλείμματος στα επίπεδα που ορίζει το Μάαστριχτ θα οδηγήσει σε βαθύτερη ύφεση. Η προσπάθεια να υπάρξει στήριξη της ελληνικής ανταγωνιστικότητας μέσω μείωσης μισθών θα οδηγήσει σε εφαρμογή σκληρών και μη αποδεκτών πολιτικών για αρκετά χρόνια» προσθέτει.
Τέλος, υπογραμμίζει ότι «εάν υπάρχει κάτι που η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να διδαχθεί από την Αργεντινή είναι ότι δεν μπορεί να αποφύγει το αναπόφευκτο. Η χώρα έχει τόσο υψηλό χρέος που δύσκολα θα μπορέσει να το αναδιοργανώσει. Η Αθήνα θα πρέπει να εγκαταλείψει όσο το δυνατόν γρηγορότερα την ευρωζώνη. Βέβαια, αυτό δεν είναι ένα τέλος που ταιριάζει στις 'παραδοσιακές' ελληνικές τραγωδίες».
Έκθεση – κόλαφος της Κομισιόν για τα «μαγειρέματα» των ελληνικών στατιστικών
Έκθεση – κόλαφο για τη χώρα μας έδωσε στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπου αναφέρεται στην «αξιοπιστία»- αναξιοπιστία των ελληνικών στατιστικών στοιχείων και της κυβέρνησης που έδινε η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.
Πιο συγκεκριμένα, η Επιτροπή αναφέρεται σε δύο συγκεκριμένες εκθέσεις στατιστικών στοιχείων που της έδωσε η χώρα μας, στις 2 και στις 21 Οκτωβρίου, πριν και μετά τις εκλογές δηλαδή, οι οποίες είναι εκ διαμέτρου αντίθετες σχετικά με την πορεία του ελλείμματος, και οι οποίες καλύπτουν το διάστημα 2005-2008, καθώς και προβλέψεις για το έτος 2009.
Στις 21 Οκτωβρίου, η έκθεση αναφερόταν στο έλλειμμα του 2008, το οποίο αναθεωρήθηκε στο 7,7% του ΑΕΠ, από 5% προηγουμένως. Την ίδια ώρα, υπήρξε αναθεώρηση για το έλλειμμα του 2009, από το 3,7% στο 12,5% του ΑΕΠ.
Στην έκθεση της η Επιτροπή αφήνει σαφείς αιχμές για την ποιότητα των στατιστικών που λάβαινε από τις ελληνικές κυβερνήσεις, καθώς αν και οι αναθεωρήσεις τέτοιας σπουδαιότητας είναι εξαιρετικά σπάνιες σε άλλες χώρες μέλη της ΕΕ, στην Ελλάδα έχουν συμβεί πολλές φορές. Μάλιστα, θεωρεί ότι παρόλο που η Eurostat από το 2004 βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τις υπηρεσίες της χώρας μας, δεν έχει επιτευχθεί η ποιότητα των στατιστικών που έχουν τα υπόλοιπα μέλη. Επιπλέον, η Κομισιόν θίγει και το γεγονός ότι ενώ έχουν ζητηθεί στοιχεία από την Ελλάδα αναφορικά με τα μακροοικονομικά της στοιχεία, ποτέ δεν έλαβε, γι’ αυτό το λόγο δεν έχει επικυρώσει τα στατιστικά στοιχεία.Μάλιστα, θεωρεί ότι εάν δοθούν περισσότερα στοιχεία, δεν αποκλείεται να υπάρξει περεταίρω αρνητική αναθεώρηση του ελλείμματος, ιδιαίτερα των προηγούμενων ετών.
Στην έκθεση της η Επιτροπή επισημαίνει ότι η Ελλάδα «πάσχει» από δύο σημαντικές «δέσμες» προβλημάτων: αυτά που σχετίζονται με την αναξιοπιστία των στατιστικών στοιχείων και αυτά που σχετίζονται με τους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Για την πρώτη «δέσμη» υπεύθυνοι θεωρούνται το Υπουργείο Οικονομικών και η στατιστική Υπηρεσία, ενώ για τη δεύτερη ευθύνεται η κακοδιαχείριση, η απουσία συνεργασίας και διάρθρωσης.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι στην έκθεση της η Κομισιόν στοιχειοθετεί τα προβλήματα ως εξής:
- Σημαντικές παραβάσεις σε δελτία που απέστειλε η κυβέρνηση την περίοδο Απριλίου- Οκτωβρίου 2009, συμπεριλαμβανομένων και των λανθασμένων στατιστικών στοιχείων, της μη εφαρμογής των λογιστικών προτύπων και των προθεσμιών
- Ελλειπής συνεργασία ανάμεσα στους φορείς του δημόσιου φορέα, καθώς και η εξάρτηση της στατιστικής υπηρεσίας και του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους στο υπουργείο Οικονομικών
- Η αδιαφάνεια στην δημοσιοποίηση των μακροοικονομικών στοιχείων
- Η δυσκολία καταμερισμού των αρμοδιοτήτων μεταξύ των δημοσίων υπηρεσιών, γεγονός που περιπλέκει, όχι μόνο τα στατιστικά στοιχεία, αλλά και τις αποφάσεις που θα μπορούσαν να ληφθούν για την επίλυση προβλημάτων.
Ως εκ τούτου, η Επιτροπή τονίζει ότι τα δημοσιονομικά στοιχεία που γνωστοποίησε η Ελλάδα στις 21 Οκτωβρίου δεν επικυρώθηκαν από τη Εurostat, διότι παραμένουν πολλά αναπάντητα ερωτήματα και εκκρεμότητες σε τομείς κλειδιά όπως τα ασφαλιστικά ταμεία, τα χρέη των νοσοκομείων και συναλλαγές μεταξύ της κυβέρνησης και των δημόσιων επιχειρήσεων. Η Επιτροπή τονίζει ότι δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο αναθεώρησης του δημοσιονομικού ελλείμματος και χρέους της Ελλάδας για το 2008 και των προηγούμενων ετών.
Κάνοντας εκτενή αναφορά στους τομείς της δημοσιονομικών, και κυρίως της δημόσιας ασφάλειας, της υγείας, της τοπικής αυτοδιοίκησης, του φορολογικού συστήματος και της διαχείρισης των ευρωπαϊκών κονδυλίων, η Κομισιόν σκιαγραφεί την «πραγματικότητα των Greek statistics». Μάλιστα, σημειώνει ότι τα προβλήματα που υπάρχουν στην Ελλάδα ξεπερνούν τους τρόπους αντιμετώπισης που διαθέτει η Eurostat, κάνοντας φανερή την πρόθεση της να «κρύψει» τη δική της ευθύνη που όλη την προηγούμενη περίοδο ανεχόταν τα στοιχεία που της «σέρβιρε» ο «μέγας μάγειρας» της Εθνικής στατιστικής υπηρεσίας των κυβερνήσεων Καραμανλή, κ. Εμ. Κοντοπυράκης, ενώ άμεσα αμφισβητεί και τα στοιχεία των τελευταίων 14 ετών. Επισημαίνει δε ότι η Eurostat δεν έχει ελεγκτική ισχύ και αναφέρει ότι εξαρτάται σε μεγάλο μεγάλο βαθμό από τα στοιχεία που συλλέγουν και κοινοποιούν τα κράτη μέλη αλλά και στη διοικητική ικανότητα, την καλή πίστη και τη συνεργασία με τις εθνικές αρχές.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι κατά την περίοδο 16 έως 21 Οκτωβρίου 2009, ο κ. Κοντοπυράκης, ΓΓ της ΕΣΥΕ, επανειλημμένως επικοινώνησε με την Eurostat υποστηρίζοντας ότι υπήρχε πολιτική παρέμβαση στην αποστολή των στατιστικών στοιχείων και των αναθεωρήσεων αυτών. Επιπλέον, αναφέρθηκε και στο γεγονός ότι ο ΓΓ της ΕΣΥΕ «πιέστηκε» να μη στείλει τα στοιχεία που έδειχναν την αναθεώρηση του ελλείμματος του 2008 στο 6,7% του ΑΕΠ, πριν ο κ. Κοντοπυράκης συναντηθεί με την ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών.
Σημειώνει, τέλος, ότι η αξιοπιστία των στοιχείων για το δημοσιονομικό έλλειμμα και το χρέος της Ελλάδας θα παραμένουν υπό αμφισβήτηση, έως ώτου διευθετηθούν οι αδυναμίες που επισημαίνονται στην έκθεση της.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr