Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
![Reporter.gr on Google News](/images/google%20news/reporter%20news%20300x100.png)
Προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον έντονο ανταγωνισμό που επικρατεί στον κλάδο και να διευρύνουν τα μερίδια που κατέχουν στην αγορά, αρκετές επιχειρήσεις επικεντρώνονται στην κυκλοφορία ολοένα και πιο εξειδικευμένων προϊόντων. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν και τα φυσικά -φυτικά καλλυντικά, η ζήτηση των οποίων παρουσιάζει ανοδική πορεία (με διψήφιους μάλιστα ρυθμούς) λόγω της στροφής των καταναλωτών σε πιο υγιεινό τρόπο ζωής.
Η αξία της αγοράς του κλάδου καλλυντικών εκτιμάται στα 1,4 δισ. ευρώ, και αναπτύσσεται την τελευταία 4ετία με ρυθμούς της τάξης του 2,7% ετησίως. Για το 2008 η άνοδος εκτιμάται χαμηλότερα, της τάξης του 1%-2%.
Η διαφήμιση συνιστά σημαντικό παράγοντα προσδιορισμού της ζήτησης των προϊόντων καλλυντικών, με τα περιοδικά να αποτελούν το κύριο μέσο προβολής αυτών και να ακολουθεί η τηλεόραση. Ενδεικτικό της έντασης του ανταγωνισμού -και λαμβάνοντας υπόψη τους οριακούς ρυθμούς αύξησης της αγοράς τα τελευταία χρόνια- δεν προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι η διαφημιστική δαπάνη του κλάδου αυξάνει την τελευταία 3ετία με σχεδόν 9% ετησίως, αγγίζοντας τα ευρώ 180 εκ.. Παράλληλα, σημαντικό πυλώνα της στρατηγικής των επιχειρήσεων αποτελούν οι σχεδόν πάγιες προσφορές τόσο στις τιμές όσο και στις προσφερόμενες ποσότητες.
Αν και τα προϊόντα του κλάδου είναι συνδεδεμένα με την ανθρώπινη υγεία και την καλή εξωτερική εμφάνιση, σε περιόδους όπου το διαθέσιμο εισόδημα περιορίζεται διαπιστώνεται ότι οι καταναλωτές μετατοπίζονται προς φθηνότερα προϊόντα. Κατά συνέπεια, οι επιχειρήσεις του κλάδου αναμένουν κάμψη στην αγορά των καλλυντικών για το 2009 που ενδέχεται να κυμανθεί μεταξύ -2% και -4%.
Προβλήματα- Προοπτικές
Σύμφωνα με εκπρόσωπους των επιχειρήσεων του κλάδου με τους οποίους συνεργάστηκε η Hellastat για την εκπόνηση της μελέτης, ο κλάδος αντιμετωπίζει ορισμένα προβλήματα τα οποία συνοπτικά αφορούν στα εξής:
- Έλλειψη νομοθετικού πλαισίου για τα φυτικά- φυσικά καλλυντικά.
- Ελλιπής αναγνωρισιμότητα των σημάτων πιστοποίησης των καλλυντικών από τους καταναλωτές και γενικότερα αδυναμίες σε θέματα ενημέρωσής τους.
- Ανεξέλεγκτη κυκλοφορία πλαστών καλλυντικών.
Όσον αφορά στις προοπτικές του κλάδου, στη μελέτη της Hellastat αναφέρονται τα εξής:
- Θετικές προοπτικές καταγράφονται για niche markets όπως αυτή των ανδρικών σειρών, των παιδικών σειρών αλλά και των φυσικών-φυτικών και βιολογικών προϊόντων (η οποία αναπτύσσεται με 2ψήφιους ρυθμούς, οι οποίοι αναμένεται να διατηρηθούν).
- Το internet αναμένεται να ενισχυθεί ως εναλλακτικό κανάλι διανομής
- Αναμένεται ενίσχυση της πρακτικής των joint ventures ελληνικών εταιριών με ξένους οίκους καλλυντικών για αντιπροσώπευση των προϊόντων τους στην ελληνική αγορά.
Τα αποτελέσματα του 2007
Στη μελέτη της Hellastat αναλύονται χωριστά οι επιχειρήσεις παραγωγής και οι εισαγωγείς καλλυντικών από το δίκτυο λιανικής διάθεσης, για την εξαγωγή ακριβέστερων συμπερασμάτων.
Από την ανάλυση των οικονομικών μεγεθών της περιόδου 2007-2005 δείγματος 77 επιχειρήσεων Λιανικού Εμπορίου Καλλυντικών προκύπτει ότι:
- οι συνολικές Πωλήσεις το 2007 διαμορφώθηκαν σε 757,2 εκ. ευρώ, καταγράφοντας ανοδική πορεία έναντι του προηγούμενου έτους, με μέση μεταβολή ανά εταιρεία της τάξης του 5,4%.
- Σχεδόν παρόμοια εξέλιξη είχαν και τα συνολικά ΚΠΦ, τα οποία αυξήθηκαν κατά 17,3% ανά εταιρεία και το 2007 διαμορφώθηκαν στα 16,8 εκ. ευρώ
- Η μέση αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων διαμορφώθηκε στο 37%, αυξημένη κατά 8 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2006.
- Ο λόγος ξένα προς ίδια κεφάλαια του δείγματος διαμορφώθηκε στο υψηλό 5,51.
Από την ανάλυση των οικονομικών μεγεθών της περιόδου 2007-2005 δείγματος 109 επιχειρήσεων Παραγωγής & Αντιπροσώπευσης-Χονδρικού Εμπορίου Καλλυντικών προκύπτει ότι:
- ο Κύκλος Εργασιών ανήλθε σε 1.086,83 εκ. ευρώ το 2007 από 955,89 εκ. ευρώ το 2006, καταγράφοντας άνοδο ίση με 7,7%.
- τα Μικτά αποτελέσματα παρουσιάζονται αυξημένα (+11,4% σε σχέση με το 2006) σε αντίθεση με την καθαρή κερδοφορία των επι