Με αφορμή την παρουσίαση της ετήσιας έκθεσης της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού ναυτικού όπου παρουσιάστηκαν οι σημαντικότερες ελλείψεις σε 102 λιμένες της χώρας σε ειδική εκδήλωση στο ΕΒΕΠ, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας ζήτησε να σταματήσουν οι ποινικές διώξεις και συλλήψεις των πλοιάρχων, που ασκούνται και πραγματοποιούνται σε όλες τις περιπτώσεις όταν υπάρχουν καταγγελίες για ναυτικά συμβάντα η μικροατυχήματα που προκαλούνται όμως από παραλείψεις και ανεπάρκειες στις λιμενικές υποδομές, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Ο κ. Θεοδωράτος χαρακτήρισε την μελέτη των πλοιάρχων πολύ εμπεριστατωμένη ενώ είπε ότι «πολλά χρόνια συζητάμε τα ίδια πράγματα αλλά δεν γίνεται τίποτα».
Είπε ότι «ο Έλληνας και ξένος επιβάτης αλλά και ο μεταφορέας, πληρώνουν το ακτοπλοϊκό τους εισιτήριο, στο οποίο περιλαμβάνεται και το τέλος για το λιμενικό ταμείο, και αυτό το έσοδο από όλα τα πλοία μέλη του ΣΕΕΝ φτάνει ετησίως περίπου τα 30 με 35 εκατ. ευρώ.»
«Σε ένα μόνο κεντρικό νησί των Κυκλάδων το λιμενικό ταμείο εισπράττει πάνω από 1,7 εκατ. ευρώ το χρόνο και το ίδιο συμβαίνει και για άλλα νησιά. Φανταστείτε αυτά τα χρήματα κάθε τρία χρόνια να επενδύονταν αποκλειστικά μόνο σε λιμενικές υποδομές πόσο πράγματα θα είχαν αλλάξει», υπογράμμισε ο πρόεδρος των ακτοπλόων.
Έθεσε επίσης το σημαντικό ζήτημα της γραφειοκρατίας και των πολλών συναρμοδιοτήτων που αφορούν το θέμα των λιμενικών υποδομών, αναφέροντας ως παράδειγμα ότι το έργο για την αποκατάσταση του λιμανιού της Αστυπάλαιας, που έχει υποστεί καθίζηση εδώ και τέσσερα χρόνια ακόμα δεν έχει αδειοδοτηθεί.
«Αισθάνομαι ότι γυρίζουμε γύρω από τον εαυτό μας», καθώς έρχονται οι ακτοπλοϊκές εταιρείες όταν υποβάλλουν δήλωση δρομολόγησης και περιμένουν έγκριση, ενώ την ίδια ώρα οι εκπρόσωποι των εταιρειών υπογράφουν ότι τα λιμάνια είναι κατάλληλα σε υποδομές, με τους πλοιάρχους τελικά να παίρνουν την ευθύνη, ενώ κανείς άλλος δεν έχει καμία υποχρέωση για το θέμα της ασφάλειας», δήλωσε ο κ. Θεοδωράτος.
«Αυτό πρόσθεσε έχει ως αποτέλεσμα, βάσει του άρθρου 291 του Ποινικού Κώδικα, οτιδήποτε καταγγελθεί και ειπωθεί ως επικίνδυνο για την ασφάλεια, να συλλαμβάνεται ο πλοίαρχος, στη συνέχεια να λοιδορείται η ακτοπλοϊκή εταιρεία και η ελληνική σημαία αλλά και ο ελληνικός τουρισμός στη συνέχεια».
Ο πρόεδρος των ακτοπλόων αναφερόμενος στα σημαντικά προβλήματα των λιμενικών υποδομών είπε ότι δεν είναι μόνο οι πλοίαρχοι που αντιμετωπίζουν τις πολύ δύσκολες συνθήκες λόγω των απρόβλεπτων καιρικών συνθηκών στα λιμάνια.
«Η έλλειψη οργανωμένων χώρων παραμονής για έναν επιβάτη στο λιμάνι που είναι ώρα κάτω από το λιοπύρη τη βροχή και το κρύο και δίνει μάχη για να μπει στο πλοίο λόγω του έντονου κυματισμού έχει ως αποτέλεσμα τον εκνευρισμό του κάτι που το αντιμετωπίζουν καθημερινώς όλα τα πληρώματα».
Σε αυτό το σημείο ο κ. Θεοδωράτος είπε ότι ο σύνδεσμος των ακτοπλόων είναι πολύ υπερήφανος για τους Έλληνες ναυτικούς και τους πλοιάρχους και τους εκφράζει πάντα την απεριόριστη ευγνωμοσύνη του αλλά θα πρέπει να υπάρξει κοινή προσπάθεια όλων ώστε να λυθούν τα απλά θέματα της καθημερινότητας.
Τι ανέφερε ο πρόεδρος των πλοιάρχων Π. Γιγής
Αναγκαία χαρακτήρισε τη βελτίωση των λιμενικών υποδομών στα βασικότερα λιμάνια της χώρας με καθημερινή χρήση και με στόχο τη μέγιστη ασφάλεια επιβατών και πληρωμάτων, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) Παναγιώτης Γιγής. Παρουσιάζοντας την ετήσια έκθεση της ΠΕΠΕΝ ο κ. Γιγής ανέφερε ορισμένα από τα βασικότερα ζητήματα τα οποία προσδιορίζονται στην έρευνα, είναι η επαναφορά των λειτουργικών βαθών σε λιμένες όπου απαιτείται, η τοποθέτηση προσκρουστήρων όπου στις περισσότερες περιπτώσεις τοποθετούνται ελαστικά, η αντικατάσταση αρκετών σιδερένιων δέστρων «μπίντες», η βελτίωση του ηλεκτροφωτισμού και της σήμανσης αλλά και στεγάστρων αναμονής επιβατών
Έκανε λόγο για τεκμηριωμένες προτάσεις των πλοιάρχων της ακτοπλοΐας που προσεγγίζουν καθημερινά τα νησιά, ενώ κάλεσε την πολιτεία να αλλάξει το νομοθετικό ποινικό πλαίσιο, που όταν υπάρχουν καταγγελίες για ανεπάρκειες και παραλείψεις και για τις οποίες ευθύνονται άλλοι, διώκονται ποινικά οι πλοίαρχοι.
Τόνισε ότι «μόνο για φέτος το καλοκαίρι υπήρξαν επτά συλλήψεις πλοιάρχων, κάποιες εξ αυτών με την αυτόφωρη διαδικασία, που είχε ως αποτέλεσμα την παραμονή ορισμένων εξ αυτών στο κρατητήριο για αρκετές ημέρες μέχρι να οριστεί τακτική δικάσιμος».
Η πολιτική ηγεσία
Το υπουργείο Ναυτιλίας δεν είναι καθόλου αδιάφορο στην τελευταία έκθεση που κατατέθηκε από την Ένωση Πλοιάρχων και πολλές από τις επισημάνσεις της μελέτης υλοποιούνται ως έργα και άλλα δρομολογούνται, τόνισε από την πλευρά της η σύμβουλος του υπουργού Ναυτιλίας Χρήστου Στυλιανίδη, Βασιλική Μπόγρη. Τόνισε ότι προτεραιότητα για το υπουργείο είναι να υπάρχει συνδυασμός έργων υποδομών και ουσίας, που προφανώς θα προσφέρουν υψηλότερες προδιαγραφές και υπηρεσίες στους επιβάτες και θα εξασφαλίσουν μια ευκολότερη καθημερινότητα για τους ανθρώπους που εργάζονται καθημερινώς στα λιμάνια.
Σε αυτό το σημείο επεσήμανε ότι πράγματι τα δημοτικά Λιμενικά Ταμεία όπου έχουν αρμοδιότητες λιμένων έχουν περιορισμένες δυνατότητες και αυτό οφείλεται, όπως είπε, στους μειωμένους πόρους και στο μειωμένο ανθρώπινο δυναμικό.
Ναυτεργασία
Ο γ.γ. της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) Μανώλης Τσικαλάκης είπε ότι όλοι διαπιστώνουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι πλοίαρχοι, αλλά λόγω της ικανότητάς τους και της τεχνογνωσίας τους έχουμε ακτοπλοϊκές γραμμές και συγκοινωνία που ενώνει τη νησιωτική Ελλάδα με την ηπειρωτική, αλλά και ανάπτυξη του τουρισμού.
Ο κ. Τσικαλάκης ζήτησε, επίσης, πιο έντονη παρουσία των λιμενικών αρχών και να βοηθούν το έργο των Ελλήνων πλοιάρχων, καθώς και να ακουστούν οι βελτιωτικές τους προτάσεις για τα λιμάνια των οποίων είναι και οι κατεξοχήν χρήστες.
Το ΕΒΕΠ
«Μια ναυτιλιακή χώρα, μια χώρα όπου ο θαλάσσιος τουρισμός συνεισφέρει στην τοπική και εθνική οικονομία, μια χώρα χωρίς τις κατάλληλες πλέον λιμενικές υποδομές είναι ένα θέμα που πρέπει να μας απασχολήσει» δήλωσε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης.
Πρόσθεσε ότι η ετήσια έκθεση της Π.Ε.Π.Ε.Ν, για τα προβλήματα στα ελληνικά λιμάνια δεν πρέπει να είναι μία ακόμη έρευνα που θα «πρυμνοδετηθεί» στα συρτάρια των αρμοδίων αλλά μία έρευνα η οποία πρέπει να δρομολογήσει παρεμβάσεις.
«Ουδείς σήμερα μπορεί να ισχυριστεί ότι κατέχει τις αδυναμίες και τις ελλείψεις στις λιμενικές μας υποδομές όσο οι καπετάνιοι της ακτοπλοΐας. Αυτοί οι «σύγχρονοι ήρωες», θα έλεγα, που καλούνται να ρεμετζάρουν ή να πρυμνοδετήσουν τα σύγχρονα πλοία της ακτοπλοΐας μας, συμβατικά και μη, σε νησιωτικά λιμάνια εκτεθειμένα στους ανέμους και τους κυματισμούς με λιμενολεκάνες και ντόκους που θα ήταν ιδανικοί για τρεχαντήρια… Όλοι έχουμε δει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τις προσπάθειες να πρυμνοδέσουν σε κακές καιρικές συνθήκες. Όλοι μας έχουμε δει αλλά και γνωρίσει τους «ανύπαρκτους χώρους αναμονής» για τους επιβάτες στα ταξίδια των διακοπών ή τα ταξίδια για τη δουλειά μας» τόνισε ο ίδιος .
Είπε ότι η τελευταία εικόνα που αποκομίζει ένας τουρίστας από ένα νησιωτικό λιμάνι είτε κινούμενος με τα πλοία της ακτοπλοΐας είτε με κρουαζιερόπλοια είναι εκείνη που «κουβαλάει μαζί του» για να κλείσει το πάζλ των εικόνων από τις διακοπές του.
Ο κ. Κροκίδης συμπλήρωσε ότι αν θέλουμε να βελτιώσουμε την ναυτιλιακή εικόνα της χώρας μας και προ πάντων την ασφάλεια πλοίων και επιβατών οφείλουμε να ακούσουμε τους καπετάνιους μας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr