Το 2020 το Δημοτικό Συμβούλιο του Πειραιά εξέφρασε την ανησυχία του για την απουσία Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που αφορά την κατασκευή του νέου τερματικού σταθμού κρουαζιερόπλοιων, κόστους 136 εκατομμυρίων ευρώ.
Στην πραγματικότητα τα περιβαλλοντικά ζητήματα δεν λαμβάνονται υπόψη στην αξιολόγηση κινδύνου αυτού του έργου. Δεδομένου ότι έχουν εκφραστεί ανησυχίες για την περιβαλλοντική επίπτωση των υποχρεωτικών επενδύσεων, έχουν ζητηθεί οι απαραίτητες αξιολογήσεις τόσο από τον Δήμο όσο και από άλλες ομάδες πολιτών.
Ορισμένες ομάδες πολιτών υπέβαλαν προσφυγές κατά του έργου και το Συμβούλιο της Επικρατείας της Ελλάδας έκρινε το 2022 ότι ο ΟΛΠ θα πρέπει να παραδώσει μια ολοκληρωμένη περιβαλλοντική μελέτη για τις υποχρεωτικές επενδύσεις.
Θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι τα περιβαλλοντικά ζητήματα γύρω από τις επενδύσεις της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά αναδείχθηκαν από συγκεκριμένες ομάδες πολιτών αμέσως μετά τις εθνικές εκλογές του 2019, όταν το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας.
Κατά τη διάρκεια της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ (2015-2019) αυτές οι ομάδες πολιτών υπήρχαν, αλλά δεν είχαν πραγματοποιήσει καμία σημαντική ενέργεια. Το μεγαλύτερο μέρος του δικαστικού αγώνα ξεκίνησε με την αλλαγή της κυβέρνησης.
Καθώς ο κάποτε κραταιός ΣΥΡΙΖΑ της περασμένης δεκαετίας έχει διασπαστεί σε πολλά μικρά κομμάτια τα οποία διατηρούν τον ριζοσπαστικό λόγο της περιόδου 2010-2012, αυτές οι ομάδες συνηθίζουν να δρουν στη δημόσια σφαίρα με τον τρόπο που το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ πολιτευόταν τον καιρό που βρισκόταν στα πρόθυρα της εξουσίας: Δηκτικός λόγος, ακτιβίστικές δράσεις, διαρκής προσφυγή στη δικαιοσύνη, είτε βάσιμη είτε αβάσιμη.
Αυτές οι ομάδες τώρα επηρεάζουν οργανώσεις και πρωτοβουλίες πολιτών που συνεχίζουν να αναδεικνύουν μια σειρά από περιβαλλοντικά ζητήματα γύρω από το λιμάνι του Πειραιά και στοχεύουν κυρίως στην ακύρωση της επένδυσης στον νέο τερματικό σταθμό κρουαζιερόπλοιων.
Σε αυτή την προσπάθεια συνωθούνται αντίρροπες κοινωνικές δυνάμεις (από μέλη του Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιά και μειοψηφικές ομάδες στα δημοτικά συμβούλια του Πειραιά και της Δραπετσώνας έως πρωτοβουλίες που αρνούνται την κατασκευή λιμανιού στην Πειραϊκή και μέλη του Εργατικού Κέντρου Πειραιά).
Αυτό το ετερόκλητο πλήθος μικρών ομάδων οργανώνει συστηματικά διαμαρτυρίες και καταθέτει αγωγές και προσφυγές με επίκεντρο τα περιβαλλοντικά ζητήματα, επιχειρώντας αφενός την ενίσχυση της δυσαρέσκειας της πλειοψηφίας των κατοίκων των όμορων Δήμων εναντίον του έργου και αφετέρου να ασκήσουν πίεση στην κυβέρνηση.
Παρά τα περιβαλλοντικά ζητήματα που προκύπτουν από την κατασκευή του λιμανιού, η COSCO δεν έχει σταματήσει την επέκταση στην πράσινη ενέργεια και την αειφόρο ανάπτυξη.
Αυτό είναι ένα θέμα το οποίο φαίνεται να παραγνωρίζει αυτή η ετερόκλητη ομάδα κάθε μέλος της οποίας για τους δικούς του λόγους, πολιτικούς κυρίως, συμμετέχει σε μια προσπάθεια στόχος της οποίας είναι να τελματώσει η επένδυση μέσω της οποίας ο Πειραιάς θα διεκδικήσει μια ισχυρή θέση στο δίκτυο των παγκόσμιων λιμανιών.
Από την πλευρά της η COSCO εμφανίζεται διαχρονικά να αναζητεί τη συνεργασία με τους Δήμους εκτιμώντας ότι μια ρεαλιστική και αξιόπιστη προσέγγιση θα βοηθούσε στην αντιμετώπιση των όποιων περιβαλλοντικών ζητημάτων και θα συνέτεινε ώστε να συσφιχθούν ακόμη περισσότερο οι σχέσεις της COSCO με την τοπική κοινωνία.
Γ. Σκορδίλης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr