Η Linerlytica, μια εταιρεία συμβούλων που δραστηριοποιείται στην Ασία, προειδοποίησε ότι οι τιμές των ναύλων μπορεί να έχουν φτάσει στο αποκορύφωμά τους, κάτι που εκδηλώνεται στις προθεσμιακές αγορές ναύλων, οι οποίες, αυτήν την εβδομάδα, έχουν πέσει.
«Παρ’ όλο που οι ναυτιλιακές προώθησαν με επιτυχία τις αυξήσεις των ναύλων την 1η Ιουλίου, εμφανίστηκαν ρωγμές στην ικανότητά τους να εξασφαλίσουν περαιτέρω αυξήσεις, καθώς η πρόσθετη χωρητικότητα που εισήχθη στη δυτική ακτή των ΗΠΑ, τη Βόρεια Ευρώπη, τη Νότια Αμερική και τη Μέση Ανατολή έχει αμβλύνει την πίεση σε αυτές τις διαδρομές», σημειώνει η Linerlytica στην τελευταία εβδομαδιαία έκθεσή της, όπως σημειώνει το Splash247. Ωστόσο, η Linerlytica προβλέπει ότι οι ναύλοι θα παραμείνουν αυξημένοι μέχρι το τέλος της περιόδου αιχμής, η οποία μπορεί να διαρκέσει μέχρι τον Σεπτέμβριο.
Όσον αφορά τις επιμέρους διαδρομές, ο Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) για τη Βόρεια Ευρώπη, την περασμένη Παρασκευή, υποχώρησε οριακά -σε επίπεδο εβδομάδας- κατά 0,5%, παρουσιάζοντας την πρώτη εβδομαδιαία του πτώση από τα μέσα Απριλίου.
Ο Johnson Leung, συνιδρυτής της Linerlytica, υποστήριξε ότι οι τιμές των ναύλων σε Ασία και Ευρώπη παρουσιάζουν σημάδια κορύφωσης. με τους διαμεταφορείς να προσφέρουν περισσότερο χώρο στις νέες υπηρεσίες που ξεκίνησαν αυτόν τον μήνα.
«Τα στοιχεία μας για τη χρήση (σ.σ. πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων) έδειξαν ότι τα νέα δρομολόγια Ασίας-Ευρώπης που ξεκίνησαν την περασμένη εβδομάδα άφησαν την Ασία πίσω. Οι υπηρεσίες French Peak της CMA CGM και CGX της Hapag-Lloyd είδαν πολύ μικρότερη ζήτηση από τον πρόσφατο μέσο όρο ζήτησης για τις εμπορευματικές μεταφορές μεταξύ Ασίας και Ευρώπης», δήλωσε ο Leung στο Splash.
Υψηλόβαθμο στέλεχος του μη ναυτιλιακού μεταφορέα NVOCC, με έδρα την Ασία, δήλωσε στο Splash ότι, ενώ οι τιμές παρέμεναν υψηλά για τις περισσότερες περιοχές, οι τιμές των γραμμών Κίνα-Μέση Ανατολή υποχώρησαν αρκετά τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες, ενώ για τις μεταφορές από την Ασία προς τη Βόρεια Ευρώπη είναι «στάσιμες».
Όσον αφορά τον υπερειρηνικό χώρο, η επενδυτική τράπεζα Jefferies σημείωσε ότι τα δρομολόγια Ασίας-Αμερικανικής Δυτικής Ακτής βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδα για το έτος, σχεδόν στα 8.000 δολάρια ανά feu, αν και οι ενδείξεις της αγοράς δείχνουν μια χαλάρωση, κοντά στα 7.000 δολάρια ανά feu, για τις μεταγενέστερες κρατήσεις του Ιουλίου και του Αυγούστου.
«Συνολικά, φαίνεται ότι οι αγορές εμπορευματοκιβωτίων κάνουν παύση σε υψηλά επίπεδα, με τις συνεχείς αυξήσεις των ναύλων GRI/FAK να έχουν φύγει από το τραπέζι, τουλάχιστον για το εγγύς μέλλον», σημειώνει η Jefferies σε ενημερωτικό σημείωμα.
«Αν δεν υπάρξουν περαιτέρω προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού, ο Ιούλιος θα μπορούσε κάλλιστα να είναι το αποκορύφωμα (peak) των σημερινών αυξήσεων των τιμών», σχολίασε ο Lars Jensen, διευθύνων σύμβουλος της Vespucci Maritime, εταιρείας συμβούλων για τη ναυτιλία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ωστόσο, ο Jensen τόνισε αυτό θα ισχύσει υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα προκύψουν νέες επιπλοκές, όπως μεγαλύτερη συμφόρηση στα λιμάνια, απεργίες των καναδικών σιδηροδρόμων ή διεύρυνση της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Ο Jensen επεσήμανε, επίσης, ότι ένα πιθανό κύμα απεργιών στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ, αυτό το φθινόπωρο, καθώς οι διαπραγματεύσεις για τις συμβάσεις των λιμενεργατών καθυστερούν, θα μπορούσε να αποτελέσει «σημαντικό μπαλαντέρ» που θα πυροδοτούσε έναν νέο γύρο αυξήσεων.
«Υπάρχει μια φούσκα στη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων αυτή τη στιγμή», σημειώνει ο αναλυτής της Deutsche Bank Andy Chu σε σημείωμα που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα, υποστηρίζοντας ότι το μέγεθος των αυξήσεων των ναύλων -στο υψηλότερο επίπεδό τους, εκτός της εποχής του covid- είναι δύσκολο να γίνει κατανοητό.
Πολλοί αναλυτές του τομέα της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πιστεύουν ότι η τρέχουσα ανοδική πορεία εξακολουθεί να έχει πιθανότητες να συνεχιστεί.
Η Emily Stausbøll, ανώτερη αναλύτρια της Xeneta, επέδειξε στοιχεία της εταιρείας που υποδεικνύουν περαιτέρω αύξηση των μέσων τιμών spot, στα μέσα Ιουλίου, στις κύριες μεταφορές fronthaul από την Ασία.
«Οι τιμές spot αυξάνονται σε αυτές τις μεταφορές από τα τέλη Απριλίου, γεγονός που συμπίπτει με την παγκόσμια ζήτηση-ρεκόρ για θαλάσσιες μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων τον Μάιο. Είναι αμφίβολο αν υπάρχει η υποκείμενη καταναλωτική ζήτηση για να διατηρηθούν αυτοί οι όγκοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά οι τιμές spot συνεχίζουν να αυξάνονται όσο οι ναυλωτές αισθάνονται ότι δεν έχουν άλλη επιλογή από το να πληρώσουν περισσότερα για να εξασφαλίσουν χώρο για το φορτίο τους», δήλωσε η Stausbøll.
Άλλοι παράγοντες, όπως η άμεση «προώθηση» των εισαγωγών και η πιθανότητα περαιτέρω δασμών στα κινεζικά προϊόντα, παίζουν επίσης ρόλο, τόνισε. «Οι μεταφορείς ναυλώνουν πρόσθετη χωρητικότητα με τεράστιο κόστος, οπότε πρέπει να αισθάνονται ότι θα υπάρχει ζήτηση και στο μέλλον», πρόσθεσε ο Stausbøll.
Ο Simon Heaney, ο οποίος καλύπτει τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων για τη βρετανική εταιρεία συμβούλων Drewry, υποστήριξε ότι οι τιμές θα αυξηθούν ανάλογα με τη συμφόρηση των λιμένων και τη διαθεσιμότητα του εξοπλισμού. «Εάν αυτοί οι παράγοντες βελτιωθούν, τότε οι τιμές θα μπορούσαν να εξομαλυνθούν, αλλά σε υψηλά επίπεδα, μέχρι να επανέλθει η χρήση του Suez σε πλήρη κλίμακα», δήλωσε ο Heaney.
Ο Dan Nash, αναπληρωτής διευθυντής της Veson Nautical, δήλωσε στο Splash πως «η ζήτηση για containerships παραμένει θερμή, υποστηριζόμενη από την ανοδική αγορά των ναύλων, τις εξαιρετικά υψηλές τιμές πώλησης και έναν πλήρως απασχολούμενο στόλο, μία εικόνα που δεν περιμένουμε να αλλάξει φέτος. Οι τιμές θα μπορούσαν να χαλαρώσουν κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, αλλά αυτό δεν το βλέπουμε ως μήνυμα ότι η ζήτηση μειώνεται».
Τα επίπεδα συμφόρησης στο λιμάνι της Σιγκαπούρης -ένας σημαντικός παράγοντας για τον περιορισμό της χωρητικότητας από τον Μάιο- συνέχισαν να μειώνονται, με τους χρόνους αναμονής των πλοίων για μια διαθέσιμη θέση ελλιμενισμού να έχουν μειωθεί σε λιγότερο από δύο ημέρες, ενώ στα τέλη Μαΐου ήταν περισσότερο από μία εβδομάδα.
Αλλού τα πλοία είναι συσσωρευμένα. Οι έντονες καιρικές συνθήκες κοντά στο Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, για παράδειγμα, σταμάτησαν την κυκλοφορία των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυτήν την εβδομάδα, σύμφωνα με ανάλυση της LSEG Shipping Research. Η LSEG αναφέρει ότι από τη Δευτέρα, κανένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν έχει περάσει από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, προσθέτοντας στη συμφόρηση και τις καθυστερήσεις που επιδεινώνονται από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr