Ειδικότερα, οι ξένες αφίξεις παρουσίασαν αύξηση κατά 6% και οι διανυκτερεύσεις κατά 7%, ξεπερνώντας τα προ Covid επίπεδα του 2019, με τα ποσοστά αυτά να συνιστούν αύξηση της τάξης του 12% και 10%, αντίστοιχα, σε ετήσια βάση.
Ώθηση στην τουριστική δραστηριότητα στην περιοχή έδωσε η ισχυρή ταξιδιωτική κίνηση από τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ολλανδία.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έκθεσης, ο πρόεδρος της ETC Μιγκέλ Σανθ χαιρέτισε την «πιο ισορροπημένη διασπορά του τουρισμού σε όλη την Ευρώπη», αναφέροντας ότι «είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε την αυξανόμενη διαφοροποίηση του ευρωπαϊκού τουριστικού τοπίου αυτό το τρίμηνο. Αυτό ωφελεί τόσο τους αναδυόμενους προορισμούς όσο και καθιερωμένα hotspots που ενδεχομένως να αντιμετωπίσουν πρόβλημα υπερπληθυσμού».
H Νότια Ευρώπη παραμένει ελκυστική
Τα στοιχεία του έτους δείχνουν ότι τόσο οι παραδοσιακοί όσο και οι μη παραδοσιακοί προορισμοί της Νότιας Ευρώπης και της Μεσογείου εξακολουθούν να αποτελούν τις πιο δημοφιλείς επιλογές για τους τουρίστες στην Ευρώπη.
Αξιοσημείωτες αυξήσεις στις αφίξεις, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019, καταγράφηκαν σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς, όπως η Σερβία (+40%) και η Βουλγαρία (+29%), καθώς και σε μακροχρόνια αγαπημένους προορισμούς, όπως η Μάλτα (+37%), η Πορτογαλία (+26%) και η Τουρκία (+22%). Η συνεχιζόμενη επιτυχία αυτών των προορισμών οφείλεται, εν μέρει, στην καλή σχέση ποιότητας των προσφερόμενων και τιμής, και φυσικά, στις ευνοϊκές καιρικές συνθήκες.
Αυτό ισχύει για παράδειγμα και με την Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι αντιμετωπίζει αυξημένες κλιματικές επιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένων των κυμάτων καύσωνα και των πυρκαγιών.
Αυξημένη δραστηριότητα παρουσιάζουν και οι σκανδιναβικές χώρες, με αύξηση των διανυκτερεύσεων από ξένους στη Δανία (+38%), τη Νορβηγία (+18%) και τη Σουηδία (+9%).
Αντίθετα, αρνητικά είναι τα στοιχεία για την περιοχή της Βαλτικής, με την τουριστική κίνηση να υποχωρεί σε Λετονία (-24%), Εσθονία (-16%) και Λιθουανία (-15%).
Το κόστος αυξάνεται, αλλά οι τουρίστες ξοδεύουν
Παρά τα θετικά στοιχεία, δε λείπουν και οι προκλήσεις από τον ταξιδιωτικό τομέα. Οι επαγγελματίες του τουρισμού αναφέρουν ως μείζονα ζητήματα την αύξηση του κόστους διαμονής, την άνοδο στις τιμές των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και των πτήσεων, καθώς και τις σημαντικές ελλείψεις προσωπικού. Πάντως, παρά τις συνεχιζόμενες επιπτώσεις, οι εν λόγω προκλήσεις φαίνεται να έχουν μειωθεί σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο.
Οι γενικευμένες αυξήσεις έχουν οδηγήσει και σε αύξηση των ταξιδιωτικών δαπανών. Οι επισκέπτες αναμένεται να δαπανήσουν 800,5 δισ. ευρώ στην Ευρώπη φέτος, ποσό αυξημένο κατά 13,7% σε σχέση με πέρυσι. Χαρακτηριστικό είναι πως ο τομέας των καταλυμάτων επωφελήθηκε ιδιαίτερα το πρώτο εξάμηνο του έτους, με τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο να αυξάνονται κατά 5,4% και τα ποσοστά πληρότητας κατά 1,8%.
Η χώρα μας είναι ανάμεσα σε εκείνες με τη μεγαλύτερη αύξηση στις ταξιδιωτικές δαπάνες από την αρχή του έτους: Ισπανία (25%), Ελλάδα (25%), Ιταλία (20%) και Γαλλία (16%) βρίσκονται στην κορυφή της λίστας. Άλλες χώρες, όπως η Κροατία, η Βουλγαρία και η Ρουμανία, αναμένουν να δουν μεγαλύτερες μέσες διαμονές το 2024 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, γεγονός που θα έχει επίσης ως αποτέλεσμα την αύξηση των εσόδων από τον τουρισμό.
Ο ευρωπαϊκός τουρισμός διαφοροποιείται
Η έκθεση εντοπίζει μια αυξανόμενη διαφοροποίηση του ευρωπαϊκού τουρισμού, με αναδυόμενους προορισμούς και αγορές να αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τους. Στους παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτό περιλαμβάνονται η αναζήτηση value for money, μη παραδοσιακών προορισμών, η επιστροφή των ταξιδιωτών από την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού και η αυξανόμενη διαθεσιμότητα των σιδηροδρομικών ταξιδιών.
Μαζί με την ενδοπεριφερειακή κινητικότητα, κινητήριος μοχλός της τουριστικής έκρηξης είναι οι επισκέπτες από τις ΗΠΑ, ωστόσο, αξιοσημείωτη αύξηση παρατηρείται και από την αγορά της Ανατολικής Ασίας και ιδίως της Κίνας. Οι ευρωπαϊκές πόλεις αποδεικνύονται ιδιαίτερος πόλος έλξης για τους Κινέζους επισκέπτες, με την Κίνα να αναμένεται να γίνει η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά προέλευσης έως το 2025, ξεπερνώντας τις ΗΠΑ.
Παράλληλα, αυξάνεται ο αριθμός των ταξιδιωτών που επιλέγουν ταξίδια εκτός εποχής, καθώς και λιγότερο γνωστούς προορισμούς. Γνώμονας τους είναι η καλή σχέση ποιότητας-τιμής και οι μοναδικές, αυθεντικές εμπειρίες. Ειδικότερα, η Αλβανία και το Μαυροβούνιο παρουσιάζουν αξιοσημείωτη αύξηση του μεριδίου αγοράς τους, κατά 86% και 31% αντίστοιχα.
Το αυξανόμενο ενδιαφέρον για ταξίδια εκτός της πεπατημένης αντικατοπτρίζεται, επίσης, στις διαδικτυακές συζητήσεις για τα ευρωπαϊκά ταξίδια, οι οποίες υπογράμμισαν τη γοητεία των φυσικών νησιωτικών περιοχών, όπως η Μαδέρα στην Πορτογαλία και η Magerøya στη Νορβηγία.
Την ίδια ώρα, η ανάπτυξη των σιδηροδρομικών ταξιδιών ανοίγει την πόρτα σε επισκέπτες που αναζητούν νέες εμπειρίες και προορισμούς. Για παράδειγμα, η Deutsche Bahn, ο εθνικός σιδηρόδρομος της Γερμανίας κατέγραψε αύξηση 21% στην ταξιδιωτική κίνηση, επωφελούμενη, πρωτίστως, από τις γειτονικές χώρες. Οι υπηρεσίες της Eurostar έχουν επιστρέψει στα προ πανδημικά επίπεδα επιβατών και η Ισπανική σιδηροδρομική εταιρεία Renfe ανέφερε την πώληση 500.000 εισιτηρίων μέσα σε έξι μήνες από την έναρξη της διεθνούς γραμμής της προς τη Γαλλία. Και οι τρεις αυτοί φορείς έχουν σχέδια να αυξήσουν τη χωρητικότητα τα επόμενα χρόνια, υπογραμμίζοντας την αυξανόμενη σημασία του σιδηροδρόμου στον ευρωπαϊκό τουρισμό.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr