«Οι τρέχουσες προβλέψεις δείχνουν ότι σταθερές βροχοπτώσεις θα φτάσουν στα τέλη Απριλίου και θα συνεχιστούν για μερικούς μήνες. Εάν συμβεί αυτό, η ACP σχεδιάζει να χαλαρώσει σταδιακά τους περιορισμούς διέλευσης, επιτρέποντας στις συνθήκες να εξομαλυνθούν πλήρως μέχρι το 2025», ανέφερε η ACP σε ανακοίνωσή της, προσθέτοντας πως «οι πρόσφατες βροχοπτώσεις και η πρόοδος που εξασφαλίζουν οι συνεχιζόμενες προσπάθειες εξοικονόμησης νερού στη Διώρυγα αντιστρέφουν την κατάσταση».
Η επίμονη ξηρασία, που έγινε ακόμη χειρότερη από το καιρικό φαινόμενο Ελ Νίνιο, οδήγησε ένα τεράστιο τμήμα του παγκόσμιου εμπορικού στόλου στην αποφυγή της Διώρυγας του Παναμά λόγω της μεγάλης αναμονής και των υψηλών τελών διέλευσης. Αυτό επιδεινώθηκε στα τέλη του περασμένου έτους, όταν για πρώτη φορά στην ιστορία της ναυτιλίας, η διώρυγα του Σουέζ έγινε επικίνδυνο έδαφος εξ αιτίας των Χούθι της Υεμένης που στοχεύουν εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, ως αντίποινα για τον συνεχιζόμενο πόλεμο μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς.
Πριν από τρεις εβδομάδες, η ACP πρόσθεσε τρεις επιπλέον διελεύσεις ανά ημέρα για πλοία panamax, ανεβάζοντας το συνολικό ημερήσιο όριο διέλευσης σε 27 πλοία, ένα νούμερο που εξακολουθεί να απέχει πολύ από το συνηθισμένο όριο της πλωτής οδού, όμως αποτελεί σημάδι ότι τα χειρότερα έχουν περάσει.
Ο δανικός κολοσσός των μεταφορών Maersk έδωσε τη δική του ένδειξη για τη βελτίωση των επιπέδων του νερού κατά μήκος της διώρυγας, ανακοινώνοντας -την περασμένη εβδομάδα- την αποκατάσταση υπηρεσίας του, η οποία, προηγουμένως, είχε στραφεί στις σιδηροδρομικές μεταφορές, λόγω της ακραίας ξηρασίας.
«Όλες οι τροποποιήσεις των περιορισμών εξαρτώνται από τις προβλέψεις. Εάν οι βροχοπτώσεις είναι κατώτερες των προσδοκιών, η Διώρυγα θα μπορούσε να διατηρήσει ή να εφαρμόσει περαιτέρω περιορισμούς είτε για την ημερήσια διέλευση είτε για το βύθισμα», προειδοποιεί η ACP. Ωστόσο, αργότερα αυτόν τον μήνα, αναμένεται να φτάσουν στην περιοχή μέτριες βροχοπτώσεις, οι οποίες θα αυξηθούν σε ένταση, γεγονός που, σύμφωνα με την ACP, θα επιτρέψει στη διώρυγα να αυξήσει σταδιακά τις ημερήσιες διελεύσεις στις 36, όσες προσφέρονται, συνήθως, κατά την περίοδο των βροχών.
Η ACP έδωσε, επίσης, στους φορείς εκμετάλλευσης πλοίων μια ενημέρωση σχετικά με τις τιμές δημοπρασίας για τις επιπλέον θυρίδες διέλευσης, οι οποίες πέρυσι εκτοξεύθηκαν.Η Αρχή υποστηρίζει ότι οι τιμές έχουν, πλέον, εξομαλυνθεί και είναι κοντά στα «κανονικά» επίπεδα.
Οι περιορισμοί στις διελεύσεις μέσω της διώρυγας του Παναμά, η οποία εξυπηρετεί το 2,5% του παγκόσμιου εμπορίου, έχουν οδηγήσει σε μείωση της χωρητικότητας των διελεύσεων κατά το ένα τρίτο, σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research.
Οι τελευταίες προβλέψεις από την ACP δείχνουν ότι τα προβλεπόμενα βάθη νερού στη λίμνη Gatun, το ζωτικό κομμάτι νερού στο μέσο της διώρυγας, θα αρχίσουν να ανεβαίνουν προς το τέλος Μαΐου, καθώς ξεκινά η περίοδος των βροχών. «Είμαστε όλοι στο έλεος της κλιματικής αλλαγής και των καιρικών φαινομένων όπως το Ελ Νίνιο», σχολίασε ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr