Ο αριθμός των ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν ρωσικό αργό μειώθηκε σε μόλις οκτώ τον Ιανουάριο, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg. Αυτό είναι χαμηλότερο από 40 τον Μάιο και περίπου 20 στο μεγαλύτερο μέρος του δεύτερου εξαμήνου του περασμένου έτους.
Ο αριθμός των ρωσικών φορτίων αργού που μεταφέρονται σε ελληνικά πλοία έχει καταρρεύσει από τη στιγμή που το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ "τρόμαξε" τους δυτικούς ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων ζητώντας τους να εξηγήσουν τι είχαν κάνει για να συμμορφωθούν με το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων το βαρέλι για το ρωσικό πετρέλαιο της Ομάδας των G7.
Αξιωματούχοι από δύο εταιρείες με έδρα την Αθήνα δήλωσαν στο Bloomberg αμέσως μετά ότι πορεύονταν προσεκτικά ενώ αξιολογούσαν την κατάσταση. Οι ειδοποιήσεις στάλθηκαν τον Νοέμβριο σε εταιρείες σε περίπου δώδεκα χώρες και ακολούθησαν κυρώσεις που επιβλήθηκαν σε εταιρείες που εμπορεύονται ρωσικό πετρέλαιο και πλοιοκτήτες που βοηθούν στη μεταφορά του.
Τα ελληνόκτητα πλοία έχουν εξαφανιστεί εντελώς από το εμπόριο ρωσικού αργού που φορτώνεται στους τερματικούς σταθμούς της χώρας στον Ειρηνικό και μεταφέρεται σε αγοραστές στην Κίνα και την Ινδία. Η Δύση που συμμετέχει στην αγορά ή τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου πρέπει να λάβει τεκμηριωμένες βεβαιώσεις που να αποδεικνύουν ότι τα φορτία συμμορφώθηκαν. Τα στοιχεία τιμών που παρέχονται από την Argus Media δείχνουν ότι η ESPO διαπραγματεύεται σε τιμές περίπου 13 δολάρια το βαρέλι πάνω από το ανώτατο όριο τιμών τις πρώτες τέσσερις εβδομάδες του 2024.
Τα Urals (ρωσικό αργό πετρέλαιο από τα Ουράλια) που φορτώθηκαν σε τερματικούς σταθμούς στη Βαλτική ήταν περίπου 1 δολάριο το βαρέλι πάνω από το ανώτατο όριο. Η απώλεια του ελληνικού στόλου θα ασκήσει ακόμη μεγαλύτερη πίεση στα τάνκερ της Ρωσίας και σε έναν σκιώδη στόλο πλοίων που έχει αυξηθεί από τότε που τα στρατεύματα της Μόσχας εισέβαλαν στην Ουκρανία πριν από σχεδόν δύο χρόνια.
Με την απώλεια της ευρωπαϊκής αγοράς της, η οποία πήρε σχεδόν το σύνολο των 1,6 εκατομμυρίων βαρελιών αργού την ημέρα που στέλνονται από ρωσικά λιμάνια στη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και την Αρκτική, η Μόσχα αναγκάστηκε να βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε αγοραστές από την Κίνα και την Ινδία. και, σε μικρότερο βαθμό, την Τουρκία. Αυτό περιλαμβάνει πολύ μεγαλύτερα ταξίδια και πολλά περισσότερα πλοία.
Η παράδοση έχει γίνει πιο περίπλοκη από τις επιθέσεις στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν από μαχητές Χούθι στην Υεμένη. Όλο το ρωσικό αργό που αποστέλλεται από τα δυτικά λιμάνια στην Ινδία και την Κίνα έχει κάνει αυτό το γάντι και τουλάχιστον ένα δεξαμενόπλοιο χτυπήθηκε, παρά τις διαβεβαιώσεις των Χούθι ότι τα ρωσικά και κινεζικά πλοία θα είναι ασφαλή.
Κανένα δεξαμενόπλοιο που μεταφέρει ρωσικό αργό δεν έχει ακόμη εκτραπεί για να αποφύγει τη νότια Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που παρακολουθεί το Bloomberg. Αυτό ισχύει τόσο για τα πλοία που ανήκουν στην κρατικά ελεγχόμενη Sovcomflot PJSC όσο και για τα πλοία που αποτελούν τον σκιώδη στόλο, που έχει κατασκευαστεί για να βοηθήσει τη Μόσχα να αποφύγει τους δυτικούς περιορισμούς στις αποστολές πετρελαίου της.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr