Η στρατηγική του ΙΜΟ για το 2023, που στοχεύει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, προσδιορίζει την ανάπτυξη και την οριστικοποίηση μεσοπρόθεσμων μέτρων, συμπεριλαμβανομένου ενός παγκόσμιου προτύπου ναυτιλιακού καυσίμου, το οποίο θα ορίζει τη σταδιακή μείωση της περιεκτικότητας αερίων GHG στις εκπομπές των πλοίων, και περιλαμβάνει, ως στόχο, το 5%-10% της ενέργειας που χρησιμοποιείται από τη ναυτιλία να προέρχεται από πηγές με μηδενικές ή σχεδόν μηδενικές εκπομπές GHG έως το 2030.
Για να επιτευχθεί αυτό και να δημιουργηθεί μία αγορά για την παραγωγή καυσίμων με μηδενικές ή σχεδόν μηδενικές εκπομπές GHG, είναι απαραίτητο, το 2025, να υιοθετηθεί μία ακόμα σειρά κανονισμών που αφορούν τη σταδιακή μείωση της περιεκτικότητας GHG στα καύσιμα των πλοίων.
Στην πρότασή τους, η IBIA, που εκπροσωπεί το 80% της παγκόσμιας ναυτιλίας, και το ICS έχουν καθορίσει σχέδια τροποποίησης του παραρτήματος VI της σύμβασης MARPOL, που αφορά τη μέγιστη επιτρεπόμενη περιεκτικότητα αερίων GHG στα καύσιμα των πλοίων το 2030, ζητώντας αυστηροποίηση του προτύπου από το 2040.
Η κοινή αυτή πρόταση προβλέπει έναν απλοποιημένο εθελοντικό «μηχανισμό συγκέντρωσης ενέργειας», ώστε να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο αδυναμίας προμήθειας επαρκών ποσοτήτων νέων καυσίμων από τους παραγωγούς ενέργειας.
«Αυτό θα επιτρέψει στα πλοία να συνεχίσουν να εμπορεύονται σε περίπτωση που οι παραγωγοί ενέργειας δε διαθέσουν επαρκείς ποσότητες καυσίμων με την απαιτούμενη περιεκτικότητα αερίων GHG, χωρίς να αυξηθούν οι συνολικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου του κλάδου», δήλωσαν η ICS και η IBIA.
Τον Ιούλιο, η ΕΕ ενέκρινε τον νόμο για τα πράσινα καύσιμα στη ναυτιλία, ο οποίος προβλέπει έναν εθελοντικό μηχανισμό συγκέντρωσης καυσίμων, σύμφωνα με τον οποίο τα πλοία θα μπορούν να συνδυάζουν το ισοζύγιο των εκπομπών τους με ένα ή περισσότερα άλλα πλοία, ώστε η ομάδα - στο σύνολό της - να πληροί, κατά μέσο όρο, τα πρότυπα που έχουν τεθεί για τις εκπομπές GHG.
Σχολιάζοντας την πρόταση, ο Simon Bennett, αναπληρωτής γενικός γραμματέας του ICS, δήλωσε: «Η κοινή μας πρόταση παρέχει ευελιξία, ώστε να είναι δυνατή η συμμόρφωση των πλοίων σε περίπτωση που δεν υπάρχουν πάντα διαθέσιμα καύσιμα με την απαιτούμενη περιεκτικότητα εκπομπών GHG. Αυτή η απλουστευμένη προσέγγιση αποκλείει την ανάγκη για ένα πολύπλοκο σύστημα, όπως αυτό που προτείνει η Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με το οποίο οι «μονάδες συμμόρφωσης» ή οι «μονάδες αποκατάστασης» θα πρέπει να καταχωρίζονται σε ένα κεντρικό μητρώο του ΙΜΟ».
Αυτή η «απλουστευμένη» προσέγγιση αναμένεται, επίσης, να ελαχιστοποιήσει το διαχειριστικό βάρος για τις κυβερνήσεις, ιδίως για τις αναπτυσσόμενες χώρες, η υποστήριξη των οποίων «είναι ζωτικής σημασίας για την προώθηση του προτύπου καυσίμου σε παγκόσμιο επίπεδο».
«Η προτεινόμενη μέθοδος ομαδικής συμμόρφωσης θα είναι μια ιδιωτική συμφωνία μεταξύ ναυτιλιακών εταιρειών που θα διώχνει το περιττό διαχειριστικό βάρος από τις κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων των αναπτυσσόμενων χωρών, των οποίων η υποστήριξη είναι ζωτικής σημασίας για να προχωρήσουμε», πρόσθεσε ο Bennett.
Ο Edmund Hughes, αντιπρόσωπος της IBIA στον ΙΜΟ, δήλωσε: «Συμφωνούμε πλήρως με τους πλοιοκτήτες, όπως εκπροσωπούνται από το ICS, ότι ο σχεδιασμός του παγκόσμιου προτύπου καυσίμων πρέπει να διατηρηθεί όσο το δυνατόν πιο απλός, εάν, -όπως προσδιορίζεται από τη στρατηγική του ΙΜΟ για τα αέρια θερμοκηπίου το 2023- οι κυβερνήσεις επιθυμούν να έχουν ένα λειτουργικό σύστημα σε ισχύ εντός των επόμενων 18 μηνών, το οποίο θα μπορεί να εφαρμοστεί παντού και με συνέπεια και το οποίο θα περιορίζει στο ελάχιστο το διαχειριστικό βάρος για τους φορείς διαχείρισης καυσίμων και τους προμηθευτές».
Η πρόταση θα εξεταστεί τον Μάρτιο του 2024, από μια ενδιάμεση ομάδα εργασίας του ΙΜΟ που ασχολείται με το ζήτημα της μείωσης των εκπομπών αερίων GHG.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr