Η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου είναι σοβαρά εκτεθειμένη στην απόδοση της οικονομίας της Κίνας και το πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς αναμένεται κρίσιμο για την κερδοφορία των πλοίων.
Ο δείκτης Baltic Dry Index (BDI) υποχώρησε μόλις στις 740 μονάδες τη Δευτέρα, όπου αποτελεί το χαμηλότερο επίπεδο από τα αρχικά στάδια της πανδημίας στις αρχές του 2020. . Ο δείκτης BDI έχει υποχωρήσει 41% από την αρχή του τρέχοντος έτους και 87% από την τελευταία κορύφωσή του τον Οκτώβριο του 2021.
Σύμφωνα με στοιχεία από Clarksons Securities, οι τιμές ναύλων άμεσης απασχόλησης spot για τα φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulkers) μεγέθους Capesizes – τα μεγαλύτερα πλοία με χωρητικότητα περίπου 180.000 τόνων νεκρού βάρους (DWT) – μειώθηκαν στα $6.100/ημέρα. Οι τιμές spot για μεσαίου μεγέθους bulkers γνωστά ως Panamaxes (65.000-90.000 DWT) ήταν $9.500 την ημέρα, περίπου 50% λιγότερο από πέρυσι. Οι τιμές για μικρότερα φορτηγά γνωστά ως Supramaxes (45.000-60.000 DWT) ήταν $7.200 την ημέρα, μειωμένα κατά 63% από έτος σε έτος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρόλο την ύφεση της ναυλαγοράς, σημειώθηκε άνοδος σε ναυτιλιακές μετοχές. Η μετοχή της Star Bulk (NASDAQ: SBLK ) σημείωσε άνοδο 14% από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα και η τιμή της μετοχής Genco Shipping & Trading (NYSE: GNK ) αυξήθηκε κατά 12%.
Ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων
Στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού και προϊόντων πετρελαίου, τα επίπεδα των ναύλων παραμένουν πολύ κερδοφόρα και πολύ υψηλότερα από ό,τι ήταν παρόμοια περίοδο πέρυσι. Παρόλα αυτά, έχουν πέσει απότομα από τα υψηλά επίπεδα του τέταρτου τριμήνου.
Τα επίπεδα ναύλων για πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου μοντέρνας κατασκευής (VLCC, δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν 2 εκατομμύρια βαρέλια) ήταν στα 38.200 δολάρια την ημέρα τη Δευτέρα, σύμφωνα με στοιχεία από Clarksons. Τα τωρινά επίπεδα είναι τριπλάσια από τα επίπεδα ναύλων πριν από ένα χρόνο, αλλά σχεδόν τα δύο τρίτα λιγότερο από το υψηλό επίπεδο των $119.600 ανά ημέρα στα τέλη Νοεμβρίου. Οι κυρώσεις στο ρωσικό αργό — συμπεριλαμβανομένων των «αυτοκυρώσεων» — επηρεάζουν κυρίως τη ζήτηση για Suezmaxes (δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 1 εκατομμυρίου βαρελιών) και Aframaxes (750.000 βαρέλια).
Η εταιρεία αναλύσεων, με έδρα στη Νέα Υόρκη, Poten & Partners εκτιμά ότι οι διαταραχές του εμπορίου από την έναρξη του πολέμου έχουν τριπλασιάσει τη συνδυασμένη ζήτηση για Aframaxes και Suezmaxes σε τόνο-μίλια.
Σύμφωνα με στοιχεία από Clarksons, τα επίπεδα ναύλων για τα μοντέρνα δεξαμενόπλοια μεγέθους Aframaxes ήταν 80.200 $ την ημέρα τη Δευτέρα, πάνω από πέντε φορές με τις τιμές πριν από ένα χρόνο αλλά μειωμένες κατά 111.400 $ την ημέρα στα τέλη Νοεμβρίου.
Οι τιμές των δεξαμενόπλοιων προϊόντων έχουν επίσης κάνει ένα μεγάλο βήμα προς τα κάτω. «Οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων προϊόντων ήταν πιο ήπιοι για να ξεκινήσουν το 2023, αν και υπάρχουν αρκετοί οδηγοί περαιτέρω ισχύος μπροστά», δήλωσε ο Nokta.
Οι τιμές για μεγαλύτερα μοντέρνα κατασκευασμένα δεξαμενόπλοια προϊόντων γνωστά ως LR2 ήταν κατά μέσο όρο 36.700 $ την ημέρα από τη Δευτέρα, λιγότερο από το μισό από το υψηλό των 88.100 $ ανά ημέρα στις αρχές Δεκεμβρίου. Οι τιμές για δεξαμενόπλοια προϊόντων μεσαίας εμβέλειας (MR) ήταν κατά μέσο όρο 26.800 $ την ημέρα, μειωμένα σχεδόν κατά τα δύο τρίτα από 74.700 $ ανά ημέρα στις αρχές Δεκεμβρίου.
Στον τομέα των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, τα επίπεδα των ναύλων για τα δεξαμενόπλοια μεσαίου μεγέθους MR επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές ραφιναρισμένων προϊόντων από τον Κόλπο των ΗΠΑ. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα διυλιστήρια του Κόλπου των ΗΠΑ εντείνουν τη δραστηριότητα μετά το κλείσιμο σχεδόν 3 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως της παραγωγικής τους ικανότητας στα τέλη του περασμένου έτους λόγω των έντονων καιρικών συνθηκών. Επιπλέον, η απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις εισαγωγές ρωσικών προϊόντων από τις 5 Φεβρουαρίου αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση σε τονο-μίλια. Η αντικατάσταση των εισαγωγών της ΕΕ σε ταξίδια μεγάλων αποστάσεων από την Ασία και τη Μέση Ανατολή αναμένεται να ενισχύσει τη ζήτηση δεξαμενόπλοιων μεγέθους LR2.
LNG
Στον τομέα υγροποιημένου φυσικού αερίου, τα πλοία μεταφοράς LNG εμφανίζονται ως τα πιο ωφελούμενα από την έναρξη του πολέμου. Τα επίπεδα ναύλων αυξήθηκαν καθώς η ΕΕ αγωνιζόταν να αντικαταστήσει το ρωσικό φυσικό αέριο αγωγών με θαλάσσιες εξαγωγές των ΗΠΑ .
Στα μέσα Νοεμβρίου, οι τιμές spot για τα πλοία μεταφοράς LNG με κινητήρα τριών καυσίμων (TFDE) έφτασαν τα 455.000 δολάρια την ημέρα, σύμφωνα με στοιχεία από Clarksons. Ωστόσο, εμφανίζεται σημαντική μείωση στις αρχές του 2023, καθώς τα επίπεδα προσφερόμενης χωρητικότητας των πλοίων οδήγησαν σε σημαντική διόρθωση πτώσης των ναύλων. Την περασμένη Δευτέρα, τα επίπεδα ναύλων TFDE μειώθηκαν στα 68.300 $ την ημέρα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις από Clarksons, h χωρητικότητα των πλοίων είναι πιο άφθονη και οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας φαίνεται να είναι πιο αισιόδοξες για τα αποθέματα φυσικού αερίου, με αποτέλεσμα λιγότερη ανησυχία για την ασφάλεια του εφοδιασμού.
Σε αντίθεση με τη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου και πετρελαιοφόρων, όπου υπάρχουν ελάχιστα πλοία κατά παραγγελία, το βιβλίο παραγγελιών LNG είναι εξαιρετικά υψηλό. Η χωρητικότητα LNG κατά παραγγελία αντιστοιχεί στο 52% της χωρητικότητας στο νερό, σύμφωνα με την Clarksons.
Τέλος, η ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αντιμετωπίζει την ίδια κατάσταση: Η χωρητικότητα των πλοίων εμπορευματοκιβωτίων κατά παραγγελία είναι 28% της υπάρχουσας χωρητικότητας.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr