Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ναυτιλιακής Ασφάλειας είναι υπεύθυνος για τη μείωση των κινδύνων θαλάσσιων ατυχημάτων, θαλάσσιας ρύπανσης από πλοία και απώλειας ανθρώπινων ζωών στη θάλασσα.
Νωρίτερα το 2022, ο EMSA διευκρίνισε ότι η εκπαίδευση και η πιστοποίηση στα ναυτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα των Φιλιππίνων υπολείπονταν των κατευθυντήριων γραμμών που επιτάσσει η Διεθνής Σύμβαση για τα Πρότυπα Εκπαίδευσης, Πιστοποίησης και Τήρησης Φυλακών για Ναυτικούς. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αποφασίσει τελικά για την τύχη των ναυτικών μετά τον έλεγχο του EMSA. Εάν η Επιτροπή επιβεβαιώσει τα ευρήματα, ενδέχεται να μην αναγνωρίζει πλέον τις πιστοποιήσεις επάρκειας των ναυτικών, οι οποίες θα τους απαγόρευαν να εργάζονται σε πλοία με σημαία Ευρωπαϊκής Ένωσης, πράγμα που τους αφήνει άνεργους. Οι Φιλιππίνες θα μπορούσαν επίσης να καταλήξουν να αποκλειστούν από τη «λευκή λίστα» του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού των χωρών με δυνατότητα απασχόλησης ναυτικών.
Η Celia Dejond, υπεύθυνη Τύπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δήλωσε στην Deutsche Welle ότι σε περίπτωση που εγκριθεί απόφαση απόσυρσης, τα υπάρχοντα πιστοποιητικά ναυτικών θα αναγνωρίζονται μόνο μέχρι τη λήξη τους. Η μέγιστη περίοδος αναγνώρισης των πιστοποιητικών ναυτικών είναι πέντε έτη.
Οι Φιλιππίνες προειδοποιούνται για μη συμμόρφωση εδώ και χρόνια
Ο EMSA προειδοποιεί τις Φιλιππίνες για μη συμμόρφωση από το 2006. Κατά τη διάρκεια μιας ακρόασης στη Γερουσία των Φιλιππίνων τον Οκτώβριο, ο βοηθός Γραμματέας του Migrant Workers Jerome Pampolina προειδοποίησε ότι το 2022 είναι το τελευταίο έτος που σημαδεύεται από τον EMSA για συμμόρφωση και προειδοποίησε για ένα «φαινόμενο ντόμινο» σε άλλες σχετικές ναυτιλιακές βιομηχανίες.
Τον περασμένο Νοέμβριο, ο Πρόεδρος των Φιλιππίνων Ferdinand Marcos Jr. συναντήθηκε με αξιωματούχους μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Βέλγιο και τους διαβεβαίωσε ότι η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να αντιμετωπίσει τις ελλείψεις και να συμμορφωθεί με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς.
Οι αξιωματούχοι επιμένουν ότι η κυβέρνηση έχει λάβει συνεπή μέτρα για τη βελτίωση της ναυτικής κατάρτισης και εκπαίδευσης και έχει μειώσει σημαντικά τον αριθμό των ευρημάτων ελέγχου όλα αυτά τα χρόνια. Ο Samuel Batalla, αξιωματικός της Αρχής Ναυτιλιακής Βιομηχανίας, δήλωσε ότι οι εξαντλητικές διορθωτικές ενέργειες που παρουσιάστηκαν από τις Φιλιππίνες ως απάντηση στον έλεγχο «μας δίνουν τη σιγουριά ότι μπορούμε να περιμένουμε για ένα θετικό αποτέλεσμα».
Οι Φιλιππίνες είναι ο μεγαλύτερος πάροχος ναυτικών στον κόσμο
Τα δεδομένα από τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη δείχνουν ότι οι Φιλιππίνες είναι ο μεγαλύτερος πάροχος ναυτικών στον κόσμο, ακολουθούμενες από τη Ρωσία. Υπολογίζεται ότι 380.000 Φιλιππινέζοι ναυτικοί, ή πάνω από το ένα τέταρτο του συνόλου των μελών του πληρώματος της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας, αναπτύσσονται σε πλοία εγχώριας ή ξένης σημαίας. Τα στοιχεία της Κεντρικής Τράπεζας των Φιλιππίνων δείχνουν ότι το 2021, οι Φιλιππινέζοι ναυτικοί έστειλαν στην πατρίδα τους περίπου 6,54 δισεκατομμύρια δολάρια (6,15 δισεκατομμύρια ευρώ) σε εμβάσματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Φιλιππινέζοι ναυτικοί ήταν μεταξύ εκείνων που επηρεάστηκαν περισσότερο από τα lockdown που σχετίζονται με την πανδημία, το κλείσιμο των συνόρων και την έλλειψη διεθνών πτήσεων που άφησαν εκατοντάδες χιλιάδες ναυτικούς εγκλωβισμένους στη θάλασσα, χωρίς να μπορούν να αντικατασταθούν ή να επαναπατριστούν. Στο αποκορύφωμα της πανδημίας το 2020, περίπου 50.000 Φιλιππινέζοι ναυτικοί είχαν επιστρέψει στην πατρίδα τους. Σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία, η ανάπτυξη ναυτικών έχει αρχίσει να επανέρχεται σε κανονικούς ρυθμούς μόλις πέρυσι. «Οι ναυτικοί - συμπεριλαμβανομένων των Φιλιππινέζων - έχουν ήδη υποφέρει πολύ κατά τη διάρκεια του COVID. Οι περαιτέρω δυσκολίες στην απασχόληση δεν είναι πραγματικά αυτό που χρειάζονται», δήλωσε στη DW ο Γιαν Χόφμαν, επικεφαλής εμπορικής επιμελητείας στη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr