Συγκεκριμένα η COSCO είχε ζητήσει από πέρσι να αγοράσει το 35% σε έναν από τους τρεις τερματικούς σταθμούς της εταιρίας logistics HHLA στο Λιμάνι του Αμβούργου, ωστόσο η πρόταση δεν είχε γίνει δεκτή ούτε από την Κομισιόν, ενώ είχε σηκώσει αντιδράσεις σε πολλά Υπουργεία, αλλά και στον γερμανικό λαό.
Ο Kαγκελάριος Όλαφ Σολτς, που εξ' αρχής ήταν σε επικοινωνία με το Πεκίνο, προκειμένου να υλοποιηθεί η πρόταση, κατέθεσε ως εναλλακτική την πώληση ποσοστού 24,9% στον κινεζικό κολοσσό, ελπίζοντας ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να ηρεμήσει τα πνεύματα. Η πρόταση εν τέλει επικυρώθηκε, δίνοντας ωστόσο συνέχεια στις αντιδράσεις.
Οι αντιδράσεις του Υπουργείου Εξωτερικών
Συγκεκριμένα, σε έκθεση που παρουσιάζει το πρακτορείο Reuters από το Υπουργείο Εξωτερικών της Γερμανίας, αναφέρεται ότι η επένδυση επεκτείνει δυσανάλογα την στρατηγική επιρροή της Κίνας στις γερμανικές και ευρωπαϊκές μεταφορικές υποδομές, καθώς και την εξάρτηση της Γερμανίας από την Κίνα.
Σε περίπτωση κρίσης, η επένδυση της Cosco θα δώσει την δυνατότητα στην Κίνα να εργαλειοποιήσει πολιτικά μέρος της στρατηγικής υποδομής της Γερμανίας, αλλά και της Ευρώπης, αναφέρεται στο σημείωμα του γερμανικού υπουργείου Εξωτερικών. Κυβερνητική πηγή δήλωσε ότι το σημείωμα έχει την υποστήριξη όλων των υπουργείων της γερμανικής κυβέρνησης συνασπισμού που ελέγχονται από τους Πράσινους και τους Ελεύθερους Δημοκράτες.
Τι υποστηρίζει το Υπουργείο Οικονομικών
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας, η απόφαση για το 24,9% αυτή «θα επιτρέψει την αποτροπή ανάληψης στρατηγικού μεριδίου» από την Cosco.
Η απόφαση αυτή, υπό μορφήν συμβιβασμού, έχει ως στόχο να κατευνάσει τις επικρίσεις κατά του καγκελαρίου Σολτς στην Γερμανία και την Ευρωπαϊκή για την υποστήριξή του προς την κινεζική επένδυση σε αυτήν την στρατηγική οικονομική υποδομή.
Σύμφωνα με τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης, ο Ολαφ Σολτς, πρώην δήμαρχος του Αμβούργου, αρνήθηκε να μπλοκάρει την κινεζική επένδυση που υπήρξε αντικείμενο προκαταρκτικής συμφωνίας με την Cosco πριν από έναν χρόνο.
Οποιαδήποτε απόπειρα του κινεζικού κολοσσού να αυξήσει την συμμετοχή του πέραν του ορίου του 25% θα τεθεί σε εξέταση από την κυβέρνηση, διευκρίνισε το υπουργείο Οικονομίας. Επίσης, η Cosco δεν έχει την δυνατότητα να ασκήσει έλεγχο επί της δραστηριότητας του τερματικού σταθμού του λιμανιού του Αμβούργου, διαπραγματευόμενη, για παράδειγμα, δικαιώματα βέτο επί των στρατηγικών αποφάσεων ή επί του προσωπικού".
Εν τέλει, η επένδυση της Cosco περιορίζεται σε «μία σαφώς οικονομική συμμετοχή», διαβεβαιώνει η ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομίας.
Τι αναφέρουν άλλοι φορείς
Το λιμάνι του Αμβούργου είναι το πρώτο σε μέγεθος εμπορικό λιμάνι της Γερμανίας και το τρίτο της Ευρώπης μετά το Ρότερνταμ (Ολλανδία) και την Αμβέρσα (Βέλγιο). Οι υποστηρικτές της κινεζικής επένδυσης δηλώνουν ότι απόκτηση μεριδίων από κινεζικές εταιρείες «υπάρχει ήδη σε άλλα λιμάνια της δυτικής Ευρώπης».
Η Αμβέρσα και το Ρότερνταμ, μεταξύ άλλων, έχουν συνομολογήσει κατά το παρελθόν τέτοιες συμφωνίες, γεγονός που δημιουργεί φόβους στο Αμβούργο ότι μειονεκτεί ως προς τους όρους του ανταγωνισμού.
Ομως στις Βρυξέλλες θεωρούν ότι οι καιροί έχουν αλλάξει. Η Ευρωπαϊκή Ενωση αποδίδει μεγαλύτερη σημασία στην προστασία στρατηγικών υποδομών μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Η Γερμανία ειδικότερα επικρίνεται για το γεγονός ότι εκώφευσε στις προειδοποιήσεις σχετικά με την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Οι υπηρεσίες Πληροφοριών και Αντικατασκοπείας της Γερμανίας είναι επίσης αρνητικές απέναντι στην προοπτική πώλησης στρατηγικών υποδομών, σύμφωνα με τα μέσα ενημέρωσης WDR και NRD.
"Είναι καλύτερο να πουλήσεις το 24,9% από το να πουλήσεις μερίδιο άνω του 30%, αλλά η απόφαση είναι κακή", δήλωσε ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων Αντον Χόφράιτερ αντιδρώντας στην απόφαση της γερμανικής κυβέρνησης.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr