Ενώ η ζήτηση αμμωνίας συνέχισε να αυξάνεται ανεξάρτητα από τη μέθοδο παραγωγής, υπάρχουν αρκετές ανησυχίες καθώς δημιουργούνται σοβαρές ανισορροπίες στις τιμές από το αυξανόμενο κόστος ενέργειας. Ιδιαίτερα στην Ευρώπη, οι αυξημένες τιμές του φυσικού αερίου έχουν ωθήσει το κόστος παραγωγής αμμωνίας πολύ πάνω από την τιμή παράδοσης. Σε περίπτωση που αυτές οι αυξήσεις κόστους δε μπορούν τελικά να μεταφερθούν στους αγοραστές, υπάρχει το σενάριο της διακοπής της παραγωγής σε ορισμένες περιπτώσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα στο κλίμα των αναταράξεων του αυξημένου κόστους ενέργειας, η ναυτιλία αντιμετωπίζει ήδη ένα πιο άμεσο αντίκτυπο καθώς σημειώνονται ορισμένες ασυνήθιστες εξαιρετικές αλλαγές στο εμπόριο με τα φορτία να φορτώνονται πολύ εκτός από τις κανονικές γεωγραφικές ζώνες και να αποστέλλονται σε προορισμούς μεγάλων αποστάσεων. Παρά τη διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας που προκλήθηκε από τον πόλεμο της Ουκρανίας, η ναυτιλία συνολικά δεν φαίνεται να έχει υποφέρει μέχρι στιγμής, καθώς σε αυτό βοήθησε και η επανέναρξη των εξαγωγών από τις ΗΠΑ. Ωστόσο, βλέπουμε ότι η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα σχετικά με τις οδούς εφοδιασμού και εμπορίου οδηγεί στην υιοθέτηση βραχυπρόθεσμων στρατηγικών για τη ναυτιλία.
Η αμμωνία ως θαλάσσιο καύσιμο
Η περίπτωση της αμμωνίας συνεχίζει να αποκτά ισχύ. Εφοπλιστές, παραγωγοί, έμποροι, σχεδιαστές κινητήρων και ναυπηγοί κατευθύνουν αυξανόμενες προσπάθειες στη μελέτη, το σχεδιασμό και την αξιολόγηση της αμμωνίας ως μελλοντικού καυσίμου για διάφορους τύπους πλοίων. Αυτά τα έργα ενσωματώνουν επίσης την περιγραφή των κανονισμών που θα απαιτούνταν, καθώς και τη διασφάλιση ότι μπορούν να δημιουργηθούν πλοία ανεφοδιασμού καυσίμων, αποθήκευση και υποδομή προμήθειας για τη στήριξη της μετάβασης. Βλέπουμε επίσης ορισμένους ναυτιλιακούς παίκτες να εκφράζουν ενδιαφέρον να εμπλακούν στην παραγωγή (και πιθανώς στην εμπορία) αμμωνίας με σκοπό να αποκτήσουν κάποιο στρατηγικό έλεγχο στην προσφορά και την τιμή. Μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να προσφέρει πρόσθετη εμπορική ρευστότητα στις αγορές αμμωνίας στο μέλλον.
Παραγωγή ενέργειας
Η προσπάθεια χρήσης αμμωνίας για συμπλήρωση και τελικά αντικατάσταση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύση άνθρακα συνεχίζεται. Πουθενά αυτό δεν είναι πιο εμφανές όσο στην Ιαπωνία όπου η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για την αυξημένη χρήση της αμμωνίας ως ενεργειακή λύση.
Τι θα σήμαινε αυτό για τη ζήτηση;
Οι τρέχουσες εκτιμήσεις δείχνουν ότι η κατανάλωση θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 4 εκατομμύρια τόνους μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας και 30 εκατομμύρια τόνους έως το 2050. Μια τέτοια σημαντική αύξηση θα είχε, φυσικά, εξίσου σημαντικές επιπτώσεις στην παραγωγή. Προκειμένου η Ιαπωνία μόνη της να ανταποκριθεί σε αυτές τις φιλόδοξες προβλέψεις, η παραγωγή αλλού θα πρέπει να αυξηθεί σημαντικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ η επιθυμία είναι να χρησιμοποιηθεί η πράσινη αμμωνία, φαίνεται πιο ρεαλιστικό σενάριο, η προμήθεια να ξεκινήσει με μπλε αμμωνία έως ότου αρχίσουν τα πιο πράσινα έργα.
Συνοπτικά
Η αμμωνία φαίνεται να βρίσκεται στα πρόθυρα σημαντικών αλλαγών, τόσο από πλευράς εμπορίου όσο και από πλευράς χρήσης της. Το πώς θα γίνει αυτό δεν θα εξαρτηθεί μόνο από την παραγωγή αλλά και από το πόσο γρήγορα μπορούν να εξασφαλιστούν επενδύσεις για την υποστήριξη νέων έργων και την τόνωση της παραγωγής από υπάρχουσες μονάδες. Συνήθως, οι υψηλές τιμές των εμπορευμάτων, όπως αυτές που παρατηρούνται σήμερα για την αμμωνία, μπορούν να αποτελέσουν κίνητρο για επενδύσεις. Ωστόσο, σε αυτήν την περίπτωση, οι τιμές της ενέργειας και η παγκόσμια χρηματοπιστωτική αστάθεια θα έχουν κατασταλτικό αποτέλεσμα βραχυπρόθεσμα.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr