Στην τελευταία εβδομαδιαία έκθεσή, ο ναυλομεσιτικός οίκος Banchero Costa δήλωσε ότι οι παγκόσμιες φορτώσεις σιδηρομεταλλεύματος κατά τους 12 μήνες του 2021 αυξήθηκαν κατά 0,7% σε ετήσια βάση σε 1.555,3 εκατ. τόνους, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων από τη Refinitiv. Αυτό ήταν οριακά υψηλότερο από τους 1.526,0 εκατ. τόνους τους 12 μήνες του 2019, που επλήγη από την καταστροφή του φράγματος Brumadinho.
Μέχρι στιγμής το 2022, το θαλάσσιο εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος αμβλύνθηκε ξανά, κυρίως λόγω της ασθενέστερης ζήτησης από την Κίνα και των προβλημάτων προσφοράς στη Βραζιλία.
Σύμφωνα με στοιχεία από το ναυλομεσιτικό οίκο, την περίοδο Ιανουάριο-Ιούνιο 2022, οι παγκόσμιες φορτώσεις σιδηρομεταλλεύματος μειώθηκαν κατά -2,6% σε ετήσια βάση σε 735,7 εκ. τόνους, από 755,1 εκ. τόνους την ίδια περίοδο του 2021. Οι εξαγωγές από την Αυστραλία αυξήθηκαν κατά +0,4% σε ετήσια βάση την περίοδο Ιανουάριο-Ιούνιο του 2022 σε 435,9 εκατ. τόνους, λίγο κάτω από τα επίπεδα του 2020, που ήταν το πιο πρόσφατο υψηλό ρεκόρ, και πάνω από τα επίπεδα του 2018 και του 2019. Οι εξαγωγές από τη Βραζιλία, από την άλλη πλευρά, μειώθηκαν κατά -5,8% σε ετήσια βάση μέχρι στιγμής φέτος σε 154,3 εκατ. τόνους, από 163,8 εκατ. τόνους το πρώτο εξάμηνο του περασμένου έτους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ζήτηση παρουσιάζει μείωση από την αποδυνάμωση της οικονομίας στην Κίνα, με τις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος στη χώρα να σημειώνουν πτώση -4,2% σε ετήσια βάση στους 515,3 εκ. τόνους το πρώτο εξάμηνο του 2022.
Aπό την άλλη πλευρά, η Ευρωπαϊκή Ένωση βλέπει μια ανάκαμψη, με τις εισαγωγές να αυξάνονται κατά +6,6% σε ετήσια βάση στους 42,7 εκ. τόνους την ίδια περίοδο. Οι εισαγωγές στην Ευρώπη, ωστόσο, εξακολουθούν να είναι πολύ χαμηλότερες από τα επίπεδα του 2019 (48,1 εκατ. τόνοι την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου εκείνου του έτους) και του 2018 (47,7 εκατ. τόνοι). Η Ιαπωνία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας σιδηρομεταλλεύματος στον κόσμο, μετά την Κίνα, και μπροστά από την ΕΕ και τη Νότια Κορέα.
Τον Ιανουάριο-Δεκέμβριο του 2021, η Ιαπωνία αντιπροσώπευε το 6,5% των παγκόσμιων θαλάσσιων αποστολών σιδηρομεταλλεύματος. Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος στην Ιαπωνία μειώνονται σταθερά όλα αυτά τα χρόνια, ακόμη και πριν από την πανδημία. Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Ιαπωνίας το 12μηνο του 2020 μειώθηκαν κατά -13,3% σε ετήσια βάση σε 86,3 εκατ. τόνους, από 99,5 εκατ. τόνους το 2019. Το 2021, οι όγκοι ανήλθαν αρκετά στην Ιαπωνία δυναμικά, σημειώνοντας αύξηση +14,0% σε ετήσια βάση στους 98,3 εκατ. τόνους. Ωστόσο, αυτό ήταν ακόμα σε πολύ μειωμένα επίπεδα από τους 99,5 εκατ. τόνους που εισήγαγε η Ιαπωνία το 2019 και πολύ κάτω από τους 109,5 εκατ. τόνους που εισήχθησαν το 2018.
Για το 2022, τα πράγματα έχουν σταθεροποιηθεί σε αρκετά επίπεδα. Τον Ιανουάριο-Ιούνιο 2022, η Ιαπωνία εισήγαγε 48,2 εκατ. τόνους σιδηρομεταλλεύματος, σημειώνοντας μείωση -0,7% σε ετήσια βάση από 48,5 εκατ. τόνους την ίδια περίοδο του 2021. Αυτό ήταν πολύ υψηλότερο από τα 44,2 εκατ. τόνους που εισήχθησαν το πρώτο εξάμηνο του 2022, αλλά κάτω από 50,0 εκ. τόνους του πρώτου εξαμήνου 2019. Όσον αφορά τις πηγές εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος στην Ιαπωνία, τα πράγματα άλλαξαν λίγο περισσότερο τους τελευταίους μήνες. Η Αυστραλία παραμένει μακράν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας στην Ιαπωνία, αντιπροσωπεύοντας το 67,7% των εισαγωγών της Ιαπωνίας φέτος.
Οι όγκοι από την Αυστραλία προς την Ιαπωνία μειώθηκαν οριακά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους κατά -1,1% σε ετήσια βάση στους 32,6 εκατ. τόνους. Η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή για τις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Ιαπωνίας είναι η Βραζιλία, με μερίδιο 11,6%. Οι αποστολές από τη Βραζιλία στην Ιαπωνία κατάφεραν πράγματι να αυξηθούν φέτος, κατά +15,8% σε ετήσια βάση σε 5. 6 εκατ. τόνοι το πρώτο εξάμηνο του 2022, από 4,8 εκατ. τόνους την ίδια περίοδο του 2021. Ωστόσο, εξακολουθούν να είναι σε μειωμένα επίπεδα από 6,4 εκατ. τόνους το πρώτο εξάμηνο του 2019 και πολύ κάτω από 9,1 εκατ. τόνους το α' εξάμηνο του 2018. Ο τρίτος μεγαλύτερο προμηθευτής είναι ο Καναδάς με μερίδιο 7,1%. Οι όγκοι από τον Καναδά στην Ιαπωνία μειώθηκαν κατά -10,1% σε ετήσια βάση σε 3,4 εκατ. τόνους το πρώτο εξάμηνο του 2022.
Οι αποστολές από τις Φιλιππίνες αυξήθηκαν κατά +17,8% σε ετήσια βάση σε 2,7 εκατ. τόνους. Οι όγκοι από τη Νότια Αφρική προς την Ιαπωνία αυξήθηκαν κατά +15,7% σε ετήσια βάση σε 1,9 εκατ. τόνους το α' εξάμηνο του 2022. Οι αποστολές από τις Φιλιππίνες αυξήθηκαν κατά +17,8% σε ετήσια βάση στους 2,7 εκ. τόνους. Οι όγκοι από τη Νότια Αφρική προς την Ιαπωνία αυξήθηκαν κατά +15,7% σε ετήσια βάση σε 1,9 εκατ. τόνους το α' εξάμηνο του 2022. Οι αποστολές από τις Φιλιππίνες αυξήθηκαν κατά +17,8% σε ετήσια βάση στους 2,7 εκ. τόνους. Τέλος, οι όγκοι από τη Νότια Αφρική προς την Ιαπωνία αυξήθηκαν κατά +15,7% σε ετήσια βάση σε 1,9 εκατ. τόνους το α' εξάμηνο του 2022.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr