Η τρέχουσα κατάσταση προμηνύει ευρείες επιπτώσεις για τη ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, με τις τελικές κυρώσεις να εξακολουθούν να είναι στον αέρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η τρέχουσα ένταση μπορεί να βλάψει τη Δύση μέσω μίας έντονης ενεργειακής κρίσης. Σε ένα ακραίο σενάριο, η Ευρώπη και οι Η.Π.Α. μπορεί να χρειαστεί να αντικαταστήσουν 4 εκατ. βαρέλια ρωσικού πετρελαίου ανά ημέρα. Αυτό θα μπορούσε να απελευθερώσει ρωσικό πετρέλαιο προς την Άπω Ανατολή, και καθώς η χωρητικότητα του αγωγού μεταφοράς είναι περιορισμένη, να ενισχυθεί η θαλάσσια μεταφορά με σημαντική αύξηση σε τονο-μίλια με αποτέλεσμα οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων να καταγράψουν εκπληκτική άνοδο.
Ορισμένες από τις κυρώσεις που έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής δημιουργούν σύγχυση σχετικά με τις επιπτώσεις στη ναυλαγορά των δεξαμενοπλοίων. Μετά την ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών της Αμερικής για κυρώσεις σε 5 πλοία ρωσικών συμφερόντων, οι εφοπλιστές αποφεύγουν να στέλνουν τα πλοία τους για μεταφορά πετρελαίου προς τα λιμάνια της Ρωσίας, με τη ζήτηση και τις τιμές του πετρελαίου να εκτινάσσονται σε θεαματικά επίπεδα.
Η τιμή του αργού πετρελαίου αυξήθηκε σε πάνω από τα 105 $/βαρέλι και η τρέχουσα κατάσταση αναδεικνύει ότι η ανοδική τάση θα έχει μακροπρόθεσμη διάρκεια.
Στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου, οι ανησυχίες προέρχονται από την πλευρά της Ουκρανίας όπου διέκοψε επίσημα τις δραστηριότητές της στο μεγάλο λιμάνι της στη Μαύρη Θάλασσα Yuzhny, κηρύσσοντας ανωτέρα βία. Αξίζει να σημειωθεί ότι από το συγκεκριμένο λιμάνι, η εξαγωγή του σιδηρομεταλλεύματος πλησίασε τα 25 εκατ. τόνους, που αποτελεί το 2% της παγκόσμιας προσφοράς.
Οι συμμετέχοντες στην αγορά ανέφεραν ότι η διέλευση των πλοίων μέσα και έξω από όλα τα ουκρανικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας έχουν σταματήσει. Πολλοί πλοιοκτήτες εξέφρασαν απροθυμία να δεσμεύσουν πλοία στη Μαύρη ή τη Βαλτική Θάλασσα. Όχι μόνο το σιδηρομετάλλευμα, αλλά και τα σιτηρά, ο άνθρακας και οι μικρές ποσότητες χύδην επηρεάζονται επίσης από τη διακοπή των εργασιών.
Υπάρχουν πολλά ερωτήματα και είναι ακόμα αμφίβολο αν είναι εφικτό να αντικατασταθούν γρήγορα και εύκολα οι όγκοι των εξαγωγών που χάνονται τώρα από τη Μαύρη Θάλασσα. Η αμφιβολία αυτή καθρεφτίζεται στην αύξηση των τιμών των εμπορευμάτων χύδην ξηρού φορτίου. Ο αντίκτυπος δε μπορεί να μην είναι σημαντικός καθώς ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι η Ρωσία εξήγαγε 165 εκατ. τόνους άνθρακα πέρυσι (20 εκατ. τόνοι από τη Μαύρη Θάλασσα) και αναμένονται μεγάλες διαταραχές και αλλαγές στις εμπορικές ροές.
Η απόδοση των ναύλων χύδην ξηρού φορτίου εμφάνισε χθες (25/2) σημάδια υποχώρησης. Ο Βαλτικός δείκτης, Baltic Exchange Dry Index υποχώρησε 2,5% στις 2.187 μονάδες, μετά από τέσσερις διαδοχικές συνεδριάσεις κερδών, εν μέσω χαμηλότερης ζήτησης για πλοία μεγαλύτερου μεγέθους capesize και panamax. Η σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας επηρεάζει σημαντικά και υπάρχει αναμονή για την εξέλιξη πριν να ναυλωθούν περισσότερα πλοία. Ο δείκτης ναυλαγοράς στο μεγαλύτερο μέγεθος πλοίου capesize, ο οποίος παρακολουθεί φορτία σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα 150.000 τόνων, μειώθηκε σχεδόν 9% στις 2.000 μονάδες, ενώ, ο δείκτης panamax που παρακολουθεί φορτία περίπου 60.000 έως 70.000 τόνων άνθρακα και σιτηρών, μειώθηκε κατά 10 μονάδες στις 2.689. Μεταξύ των μικρότερων πλοίων, ο δείκτης supramax παρουσίασε αύξηση 27 μονάδων και τερμάτισε στις 2.415.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr