Η παγκόσμια οικονομία προβάλλει ισχυρότερα σημάδια ανάκαμψης και η θαλάσσια ζήτηση για μεταφορές αγαθών αυξάνεται ολοένα και περισσότερο. Η προσφορά και η ζήτηση των πλοίων βρίσκεται σε μεγάλη ανισορροπία με τις μέρες των πλοίων να περιμένουν στα λιμάνια για εκτόξευση να γίνονται ολοένα και περισσότερες.
Στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, η απόδοση των ναυτιλιακών μετοχών μπορεί να αντιμετωπισεί εντυπωσιακή αύξηση κερδοφορίας καθώς αυξάνονται οι αποστολές εμπορευμάτων.
Ο δείκτης Baltic Dry Index κυμαίνεται τώρα άνω από 5.000 μονάδες, αυξημένος κατά 30% τον περασμένο μήνα και 157% κατά το προηγούμενο έτος. Ο δείκτης είναι υψηλότερος από οποιαδήποτε άλλη στιγμή από τον Σεπτέμβριο του 2008, μια κορυφή που έληξε όταν χτύπησε η μεγάλη ύφεση και η παγκόσμια ζήτηση για αγαθά σε όλο τον κόσμο μειώθηκε. Αλλά η ύφεση δεν ήταν αναμενόμενη και οι ναυτιλιακές εταιρείες είχαν παραγγείλει νέα πλοία βάσει υψηλών επιπέδων ναύλων, οπότε η προσφορά πλοίων συνέχιζε να χτυπά την αγορά πολύ μετά το χτύπημα της ύφεσης. Αυτό δεν συμβαίνει σήμερα, σύμφωνα με την Klaveness Research - τουλάχιστον όχι ακόμα. Απλώς αναμένεται να υπάρξει περίπου 2% αύξηση του παγκόσμιου στόλου ξηρού χύδην φορτίου τα επόμενα δύο χρόνια. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι τα υψηλά ποσοστά που βλέπουμε σήμερα θα παραμείνουν ή ακόμη και θα κινηθούν υψηλότερα εάν η οικονομία ανακάμψει.
Ωστόσο, οι παραγγελίες για ναυπηγήσεις νέων πλοίων μπορεί να αυξηθούν τώρα με τα υψηλά επίπεδα συμφόρησης στα λιμάνια αλλά θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να κυκλοφορήσουν νέα πλοία σε έντονο ρυθμό πάλι.Οι βραχυπρόθεσμες προσδοκίες είναι ότι οι ιδιοκτήτες πλοίων θα συνεχίζουν να βιώνουν ένα απροσδόκητο θετικό εισόδημα.
Ο δείκτης Baltic Exchange Dry Index επέκτεινε τα κέρδη σε τρίτη συνεχόμενη συνεδρίαση, ανεβαίνοντας 2,7% στις 5.409 μονάδες την Τρίτη, βοηθημένος από τη διαρκή ζήτηση για τα πλοία μεγέθους capesize. Ο δείκτης capesize, που παρακολουθεί σιδηρομετάλλευμα και φορτία άνθρακα 150.000 τόνων, σημείωσε άλμα 5% σε 9.752, αγγίζοντας επίσης την κορυφή των 13 ετών, που συνδέεται κυρίως με τους συνεχιζόμενους περιορισμούς που σχετίζονται με την πανδημία, ιδίως τη συμφόρηση στην Κίνα, μαζί με τις αυξημένες εισαγωγές άνθρακα και υψηλές εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος. Εν τω μεταξύ, ο δείκτης panamax, ο οποίος παρακολουθεί φορτία περίπου 60.000 έως 70.000 τόνων άνθρακα και σιτηρών, μειώθηκε κατά 1,1% στα 3.918, το χαμηλότερο επίπεδο σε διάστημα δύο εβδομάδων. Μεταξύ των μικρότερων πλοίων, ο δείκτης supramax αυξήθηκε 1 μονάδα στις 3.382.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr