Ο επικεφαλής αναλυτής ναυτιλίας Randy Giveans από την επενδυτική τράπεζα Jefferies προβλέπει αύξηση των παραγγελιών στον αριθμό των πλοίων στις περισσότερες κατηγορίες των πλοίων να είναι σε επίπεδα κάτω των 10ετών μέσων όρων, με ιδιαίτερα συναρπαστικούς αριθμούς στον τομέα ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στον τομέα των δεξαμενοπλοίων, η έννοια του ανοδικού κύκλου είναι περισσότερο θεωρητική παρά αποδεδειγμένη, καθώς οι τιμές των ναύλων κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα.
Αλλά για τη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το ράλι συνεχίζεται από τα τέλη του 2020, εντείνοντας έως το 2021 μέχρι σήμερα. Οι ιδιοκτήτες των πλοίων Bulker έχουν δει τις καλύτερες τιμές τους σε περισσότερο από μια δεκαετία, ενώ οι στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διερευνούν νέα υψηλά επίπεδα.
Η Jefferies συγκρίνει την τρέχουσα συνολική αναλογία στο βιβλίο νέων παραγγελιών των πλοίων με τον υπάρχοντα στόλο κάτω από 9%, με 195 εκατομμύρια dwt κατά παραγγελία, με μέσο όρο 20% ή 325 εκατομμύρια dwt κατά την τελευταία δεκαετία. Οι αριθμοί είναι ακόμη πιο εντυπωσιακοί σε σύγκριση με την κορύφωση της ναυλαγοράς το 2009 όταν το βιβλίο παραγγελιών ήταν 52% ή 627 εκατομμύρια dwt.
Η περίοδος του 2009 ήταν ιδιαίτερα δελεαστική για τους κατόχους φορτίων, οι οποίοι έκαναν παραγγελίες που αντιπροσώπευαν σχεδόν το 70% του στόλου ή των 330m dwt. Συγκριτικά, τα τρέχοντα στοιχεία είναι μόλις 6,2% και 58 εκατομμύρια dwt. "Συνολικά, η τρέχουσα εικόνα προσφοράς χωρητικότητας των πλοίων παρουσιάζει την καλύτερη εικόνα τα τελευταία 11 έτη, με τη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου να είναι πιο ελκυστική", ανέφερε ο Jefferies. Εκτιμήσεις υποδηλώνουν ότι η ανάπτυξη του στόλου στον τομέα ναυλαγοράς ξηρού χύδην θα παραμείνει κάτω από το 2% τα επόμενα χρόνια, κάτι που πιθανότατα θα υποστηρίξει περαιτέρω ισχυρότερη απόδοση ναύλων.
Στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είχαν πιο πρόσφατες παραγγελίες εν μέσω ρυθμών ρεκόρ, με το 48% της συνολικής χωρητικότητας να παραγγέλθηκε το πρώτο εξάμηνο του έτους, ο Giveans σημειώνει ότι οι περισσότερες παραδόσεις δεν είναι μέχρι το 2023 ή το 2024, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για περισσότερη ισχύ έως το 2022. Ο στόλος θα αυξηθεί μόνο κατά 3,8% το 2021 και 3,3% το 2022, σε σύγκριση με τη μέση ετήσια ανάπτυξη 7,4% τα τελευταία 15 χρόνια.
Στον τομέα των πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου, η επενδυτική τράπεζα αναμένει ότι ο στόλος του τρέχοντος έτους θα αυξηθεί κατά 3,2% και στη συνέχεια 3,4% το 2022 θα πέσει κάτω από τον μέσο όρο των 15 ετών για 3,8%. Τα πλόια μεταφοράς προϊόντων πρόκειται να γνωρίσουν μεγαλύτερη πτώση, με ανάπτυξη 3,4% το 2021 και 2,4% το 2022 να πέσει πολύ κάτω από τον μέσο όρο των 15 ετών για 6,1%.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr