Η έναρξη της συνόδου της MEPC έλαβε χώρα την περασμένη Πέμπτη (10/6) και αναμένεται να διαρκέσει έως την ερχόμενη Πέμπτη (17/6). Η σύνοδος κορυφής γίνεται ψηφιακά λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.
Κατά την έναρξη της MEPC, ο Kitack Lim, γενικός γραμματέας του ΙΜΟ, «έκρουσε» τον κώδωνα του κινδύνου για την απειλή των περιφερειακών διατάξεων, προτρέποντας τα κράτη μέλη του IMO να αυστηροποιήσουν άμεσα τα ήδη υπάρχοντα μέτρα και να βρουν νέες «πράσινες» λύσεις για τη ναυτιλία.
«Για να γίνω ξεκάθαρος, η αποτυχία δεν αποτελεί επιλογή, καθώς αν αποτύχουμε στην αποστολή μας, δεν είναι παράλογο να συμπεράνουμε ότι διατρέχουμε τον κίνδυνο να έχουμε μονομερείς ή πολυμερείς πρωτοβουλίες», δήλωσε ο Λι.
«Κανένας δεν μπορεί να υλοποιήσει τους στόχους για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας από μόνος του», υποστήριξε ο Lim και πρόσθεσε: «Με την ισχυρή δέσμευσή σας να ολοκληρώσετε τα βραχυπρόθεσμα μέτρα ως βασικό σημείο εκκίνησης και να συμφωνήσετε για μια πορεία προς το καλύτερο διαμορφώνοντας τις μελλοντικές συζητήσεις, ο ΙΜΟ θα αποδείξει ότι βρίσκεται στη σωστή πορεία για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου σύμφωνα και με τους στόχους της συμφωνίας του Παρισιού για τη θερμοκρασία. Θα ενισχύσει επίσης το μήνυμα ότι ο IMO είναι το μοναδικό παγκόσμιο όργανο για την μετάβαση σε έναν φιλικό προς το περιβάλλον κλάδο θαλάσσιων μεταφορών».
Σημειώνεται ότι η τρέχουσα είναι η πρώτη MEPC από τότε που ανέλαβε την εξουσία στις ΗΠΑ ο Τζο Μπάιντεν, σηματοδοτώντας μία τεράστια αλλαγή στις θέσεις των ΗΠΑ για τη ναυτιλία και τις εκπομπές ρύπων, με τον νέο Αμερικανό υπουργό για την κλιματική αλλαγή, Τζον Κέρι, να δείχνει αποφασισμένος ώστε να θέσει γερές βάσεις στον στόχο των μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050.
Κατά τη διάρκεια της συνόδου, συζητήθηκαν, διαβιβάστηκαν και εγκρίθηκαν τα σχέδια τροποποιήσεων του παραρτήματος VI της διεθνούς σύμβασης MARPOL. Η τροποποίηση της MARPOL προβλέπει τα πλοία να συνδυάζουν μία τεχνική και μία επιχειρησιακή προσέγγιση με στόχο τη μείωση των εκπομπών, μία μείωση που είναι σύμφωνη με τους στόχους της αρχικής στρατηγικής του ΙΜΟ για τα αέρια του θερμοκηπίου. Βάσει της MARPOL ορίζονται προδιαγραφές για την περιεκτικότητα των καυσίμων πλοίων σε θείο, καθώς και για τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου. Στη σύνοδο, συμφωνήθηκε η ημερομηνία έναρξης ισχύος των τροποποιήσεων στο παράρτημα VI της MARPOL να είναι η 1η Νοεμβρίου 2022.
Οι προτεινόμενες τροποποιήσεις της σύμβασης MARPOL απαιτούν από τα πλοία να λάβουν πρόσθετα μέτρα για τη μείωση της των εκπομπών του άνθρακα. Οι αποφάσεις αυτές είναι απόρροια της αρχικής στρατηγικής GHG του IMO, η οποία στοχεύει στη μείωση των εκπομπών των διεθνών μεταφορών κατά 40% έως το 2030 σε σύγκριση με το 2008.
Όλα αυτά στον απόηχο της πρότασης - «βόμβα» του CEO της Maersk, Soren Skou, ο οποίος τόνισε πως πρέπει να επιβληθεί στη ναυτιλία ένας παγκόσμιος περιβαλλοντικός φόρος τουλάχιστον 450 δολάρια σε κάθε τόνο καυσίμου, που ισοδυναμεί με 150 δολάρια ανά τόνο εκπεμπόμενου άνθρακα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr