Ειδικότερα, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του Reporter, ο ειδικός διαχειριστής «τρέχει» σε συνεργασία με το ελληνικό Δημόσιο τις απαραίτητες διαδικασίες και πολύ σύντομα, στα τέλη Φεβρουαρίου ή στις αρχές Μαρτίου, θα «βγει στον αέρα» ο δεύτερος διαγωνισμός. Σύμφωνα με όσα μεταφέρονται στο Reporter, ο ειδικός διαχειριστής θα προχωρήσει και σε μία αποτίμηση της αξίας των υποδομών και των μηχανημάτων, του συνόλου, δηλαδή, της έκτασης, χωρίς αυτή, όμως, να είναι δεσμευτική για τη διαγωνιστική διαδικασία. Σε κάθε περίπτωση, ο δεύτερος διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί στα βήματα του πρώτου, στο πλαίσιο, δηλαδή, της ειδικής διαχείρισης και με βάση την προβλεπόμενη προπτωχευτική διαδικασία, ωστόσο δεν αποκλείονται μικρές τροποποιήσεις. Την ίδια ώρα, σε φάση επαναπροκήρυξης βρίσκεται και ο διαγωνισμός για την έκταση της ΕΤΑΔ.
Υπενθυμίζεται ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά τελούν υπό καθεστώς ειδικής διαχείρισης και η αξιοποίησή τους θα είναι απόρροια δύο ξεχωριστών διαγωνισμών. Ο ένας αφορά την έκταση 350 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας της ΕΝΑΕ, και ο δεύτερος την έκταση 332 στρεμμάτων, η οποία ανήκει στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ).
Στον πρώτο διαγωνισμό για τα περιουσιακά στοιχεία της ΕΝΑΕ συμμετείχαν η Pyletech Shipyards (όμιλος North Star), συμφερόντων του εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου, με προσφορά 15,1 εκατ. ευρώ και η ONEX Shipyards, συμφερόντων του Πάνου Ξενοκώστα, η οποία κατέθεσε συμβολική προσφορά (1 εκατ. ευρώ). Τελικά οι πιστωτές των Ναυπηγείων απέρριψαν την προσφορά Πριόβολου και ο διαγωνισμός κατέστη άγονος. Αυτό το αποτέλεσμα επηρέασε και την πρόσφατη διαγωνιστική διαδικασία για την έκταση της ΕΤΑΔ, η οποία ολοκληρώθηκε χωρίς επενδυτικό ενδιαφέρον.
Οι υποδομές των δύο εκτάσεων
Στην έκταση της ΕΝΑΕ περιλαμβάνονται βιοτεχνικές και βιομηχανικές εγκαταστάσεις, η δεξαμενή 4, η ναυπηγική κλίνη, στην οποία περικλείεται το σύνολο του μηχανικού, ηλεκτρονικού και σωληνουργικού εξοπλισμού, οι προβλήτες 1 και 2, μηχανήματα, οχήματα, ο πλωτός γερανός «ΓΟΛΙΑΘ» και άλλες κτηριακές εγκαταστάσεις. Σημειώνεται ότι οι περισσότερες υποδομές είναι υποβαθμισμένες και θα απαιτηθούν σημαντικές επενδύσεις για την αναβάθμισή τους.
Το ακίνητο της ΕΤΑΔ περιλαμβάνει:
- Τη δεξαμενή 5, η οποία είναι και από τις μεγαλύτερες αυτού του είδους στη Μεσόγειο, με χωρητικότητά 500.000 τόνων, αλλά απαιτεί επενδυτικό κεφάλαιο για να «αναγεννηθεί»
- Το τμήμα λιμενικής εγκατάστασης προβλήτας 4 με μεγάλα βάθη, ανοιχτό μέτωπο, με πρόσβαση για μεγάλα σκάφη από τον Σαρωνικό κόλπο και το Στενό του Ναυστάθμου και τον Δίαυλο του Πόρου.
Στο συγκεκριμένο οικόπεδο είναι εγκατεστημένο και κέντρο φιλοξενίας προσφύγων, το οποίο εκτιμάται ότι θα έχει απομακρυνθεί πριν την παράδοση του ακινήτου στον ανάδοχο.
Διευκρινίσεις Βεσυρόπουλου για τις διαδικασίες
Η αποτυχία των δύο διαγωνισμών είχε ενισχύσει τη φημολογία για μία ενιαία διαδικασία, προκειμένου να είναι ευκολότερη η παραχώρηση. Αυτό, μάλιστα, επεσήμανε στη Βουλή ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής, Βασίλης Κεγκέρογλου, σε σχετική ερώτηση προς τον υπουργό Οικονομικών: «Δεν μπορεί για την ίδια περιοχή, για το ίδιο αντικείμενο να γίνονται δύο διαφορετικοί διαγωνισμοί και να ενδιαφερθούν δύο διαφορετικοί επενδυτές ή να τα πάρουν. Η απόδοση και για τις δύο περιπτώσεις θα είναι μεγαλύτερη εάν έχουμε σύζευξη αυτών των διαγωνισμών για να μπορέσουμε να προσελκύσουμε σοβαρούς επενδυτές» είπε χαρακτηριστικά.
Στην απάντησή του ο υφυπουργός Οικονομικών, Απόστολος Βεσυρόπουλος τόνισε, αρχικά, ότι τη δεδομένη χρονική στιγμή η κυβέρνηση διαμορφώνει τους όρους «της νέας διαγωνιστικής διαδικασίας εντός του πλαισίου της ειδικής διαχείρισης και των κανόνων που τη διέπουν» και ξεκαθάρισε: «Η επανάληψη των δύο διαγωνισμών είναι μονόδρομος». Σύμφωνα με τον υφυπουργό, «τα στοιχεία του ενεργητικού της επιχείρησης θα πρέπει να εκποιηθούν σε ανοικτούς, διαφανείς, δημόσιους διαγωνισμούς υπό όρους αγοράς».
Τι θα γίνει με τους εργαζόμενους
Αναφορικά με τους εργαζόμενους των Ναυπηγείων, ο κ. Βεσυρόπουλος γνωστοποίησε ότι «ποσοστό του τιμήματος (του διαγωνισμού) θα διατεθεί για την ικανοποίηση μέρους των οφειλόμενων απαιτήσεων, δεδουλευμένων και αποζημιώσεων, τα οποία αφορούν το διάστημα πριν τεθούν τα Ναυπηγεία σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης. Οι εργαζόμενοι κατατάσσονται στον πίνακα πιστωτών και επιπρόσθετα αποκτούν ένα σημαντικό προνόμιο αποζημίωσης από το προϊόν ρευστοποίησης μέσω της νομοθετικής παρέμβασης που έκανε το υπουργείο Οικονομικών στο νομικό πλαίσιο της ειδικής διαχείρισης».
«Την ίδια στιγμή» συνέχισε «εξετάζονται με το υπουργείο Εργασίας εναλλακτικές λύσεις, όπως η υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης και επανατοποθέτησης των εργαζομένων και η διευκόλυνση της συνταξιοδότησης όσων βρίσκονται πολύ κοντά στο όριο της συνταξιοδότησης. Παράλληλα, αναζητούνται τρόποι επίλυσης των ασφαλιστικών εκκρεμοτήτων για τη χρονική περίοδο δεκαοκτώ μηνών από τον Απρίλιο 2012 μέχρι τον Σεπτέμβριο 2013, σε συνεργασία με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Στόχος είναι να μη ζημιωθούν οι εργαζόμενοι, ενώ η καταβολή δεδουλευμένων για το κρίσιμο διάστημα εκκρεμεί στη δικαιοσύνη».
Με την τοποθέτηση του υφυπουργού Οικονομικών, επιβεβαιώνεται ουσιαστικά ότι οι εργαζόμενοι δε θα αποτελέσουν τμήμα του νέου φορέα που θα αναλάβει τις «τύχες» των Ναυπηγείων, εκτός κι αν το αποφασίσει ο επενδυτής. Όπως έχει πει και ο υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, «οι συμβάσεις εργασίας δεν αποτελούν αντικείμενο της μεταβίβασης του ενεργητικού και δε μεταβιβάζονται αυτοδίκαια στο νέο επενδυτή. Αντιθέτως, ανήκουν στο παθητικό της εταιρείας».
Εξώδικο από το Δήμο Χαϊδαρίου στην ΕΤΑΔ
Τέλος, σημειώνεται ότι ο Δήμος Χαϊδαρίου προχώρησε σε νομικές ενέργειες διεκδίκησης του προβλήτα 4 των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, κάτι το οποίο είχε καταγράψει το Reporter από τον Οκτώβριο του 2020. Πιο συγκεκριμένα, ο Δήμος απηύθυνε εξώδικη δήλωση προς την ΕΤΑΔ. Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση της δημοτικής αρχής «με το εξώδικο ο Δήμος Χαϊδαρίου ζητά την ελευθέρωση και απόδοση στο Δήμο της έκτασης που καταλαμβάνει ο Προβλήτας 4 των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ενώ θέτει υπό αμφισβήτηση τη νομιμότητα του πλειοδοτικού διαγωνισμού».
«Η απόδοση στον Δήμο του προβλήτα 4 είναι το ελάχιστο αντιστάθμισμα που δικαιούνται οι πολίτες του Χαϊδαρίου και ευρύτερα της Δυτικής Αθήνας, για την τεράστια οικολογική και περιβαλλοντική καταστροφή που υπέστη η άλλοτε μαγευτική παραλία του Σκαραμαγκά από την εκεί εγκατάσταση των Ναυπηγείων» υπογραμμίζει η δημοτική αρχή και προσθέτει: «Η δημοπράτηση και η πώληση του επίμαχου προβλήτα 4 δεν είναι νόμιμη, καθώς χαρακτηρίστηκε ως δημόσιο κτήμα, όχι υπαγόμενο στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου αλλά με την ιδιότητα του κοινοχρήστου».
Στην εξώδικη δήλωση, γίνεται, μάλιστα, λόγος για προβλήματα στο ιδιοκτησιακό καθεστώς και της άλλης έκτασης των Ναυπηγείων που ανήκει στην ΕΝΑΕ. «Στα προς πώληση από τον ειδικό διαχειριστή ακίνητα περιλαμβάνονταν και οικόπεδα τα οποία, σύμφωνα με το ΚΑΕΚ τους, δεν ανήκουν στον ειδικό διαχειριστή δηλαδή στα ΕΝΑΕ αλλά στον Δήμο Χαϊδαρίου» αναφέρεται σχετικά.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του Δήμου Χαϊδαρίου ΕΔΩ
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr