Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Reporter, η Ernst & Young (EY), η οποία είχε αναλάβει τον οικονομοτεχνικό έλεγχο που ήταν βασική προϋπόθεση για την εξυγίανση των Ναυπηγείων, παρέδωσε τη σχετική έκθεση στην κυβέρνηση.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι κυβέρνηση και πιστωτές, ανάμεσα στους οποίους περιλαμβάνονται το Δημόσιο, η Alpha Bank και οι εργαζόμενοι, είναι σε πρώτη φάση θετικοί απέναντι στην έκθεση, γεγονός που δρομολογεί τα επόμενα βήματα. Αυτό σημαίνει ότι θα ακολουθήσουν συζητήσεις ανάμεσα στον επενδυτή και τους πιστωτές, με στόχο την οριστικοποίηση της συμφωνίας εξυγίανσης, η οποία θα προχωρήσει σύμφωνα με το άρθρο 106 ΒΔ του πτωχευτικού δικαίου.
Με βάση τον τελευταίο ισολογισμό (έτος 2018), ο οποίος είναι αναρτημένος στην ιστοσελίδα της Νεώριον, οι συνολικές υποχρεώσεις των Ναυπηγείων ξεπερνούν τα 261 εκατ. ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται σε αυτές οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού. Το σχέδιο εξυγίανσης θα προβλέπει την αποπληρωμή των υποχρεώσεων και ταυτόχρονα επενδύσεις για τη βελτίωση των υποδομών, αρκετές εκ των οποίων έχουν υποβαθμιστεί τα τελευταία χρόνια.
Πηγές που παρακολουθούν στενά τις διαδικασίες μετέφεραν στο Reporter πως η εξυγίανση των Ναυπηγείων είναι ένα χρονοβόρο και απαιτητικό project, χωρίς να μπορεί να προσδιοριστεί επακριβώς η ολοκλήρωσή του. Σε κάθε περίπτωση, το επενδυτικό και κυβερνητικό ενδιαφέρον είναι «ζεστό». Άλλωστε, η Ελευσίνα διαδραματίζει σημαίνοντα ρόλο στο «δρόμο» για την ανασύσταση της ναυπηγικής βιομηχανίας.
Ο αμερικανικός παράγοντας στηρίζει τις προσπάθειες της ONEX, όπως έχει τονίσει πολλάκις και ο πρέσβης της Ουάσιγκτον στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ και φαίνεται έμπρακτα από τη χρηματοδότηση του DFC. Με «καλό μάτι» βλέπουν το ελληνοαμερικανικό εγχείρημα και τα κυβερνητικά στελέχη, με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη να αναφέρεται συχνά και με θέρμη στο επενδυτικό πλάνο για τα Ναυπηγεία.
Υπενθυμίζεται ότι η υπόθεση της εξυγίανσης είχε μπει σε «περιπέτειες» το Νοέμβριο του 2020, με την ανταλλαγή εξωδίκων ανάμεσα στους δύο βασικούς μετόχους της Νεώριον Συμμετοχών, την FEYTEA Holding LTD, συμφερόντων ΟΝΕΧ, και την AXIS SA, η οποία ζητούσε τη διακοπή των διαδικασιών. Εν τέλει και μετά από αίτημα της δεύτερης, διενεργήθηκε γενική συνέλευση στις 27 Νοεμβρίου, στην οποία αποφασίστηκε ο διορισμός ορκωτών για διαχειριστικό έλεγχο στη Νεώριον Συμμετοχών και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας για την περίοδο 2005-2020. Παράλληλα, αποφασίστηκε και προχωρά και η κατάθεση αιτήματος στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς σχετικά με ενημέρωση για το εάν έχουν τηρηθεί οι κανόνες διαφάνειας και αν συντρέχει περίπτωση παραπλάνησης του επενδυτικού κοινού σε σχέση με τον πραγματικό μέτοχο της AXIS.
Να σημειωθεί, τέλος, ότι η ONEX έχει αναλάβει τις «τύχες» των Ναυπηγείων Σύρου, προσελκύοντας το ενδιαφέρον πολλών Ελλήνων και ξένων εφοπλιστών, ενώ διεκδικεί και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Στον πρόσφατο διαγωνισμό, ο οποίος τελικά κηρύχθηκε άγονος, κατέθεσε συμβολική προσφορά, διαφωνώντας με τους όρους της διαδικασίας. Ωστόσο, ο όμιλος εξακολουθεί να προτάσσει το σχέδιο «Τρίαινα» για τη ναυπηγική βιομηχανία.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr