Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
![Reporter.gr on Google News](/images/google%20news/reporter%20news%20300x100.png)
Στην ομιλία του, που κατατέθηκε στα πρακτικά, αφού ο κ. Πλακιωτάκης εξακολουθεί να νοσηλεύεται, τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι το Υπουργείο μετέχει με όλες του τις δυνάμεις στη μεγάλη αυτή προσπάθεια, υπηρετώντας ένα διττό ρόλο: Τόσο στα θέματα ασφάλειας στη θάλασσα και προστασίας θαλασσίων συνόρων, όσο και σε αναπτυξιακά ζητήματα σε κρίσιμους κλάδους της οικονομίας, όπως η ναυτιλία, τα λιμάνια, η ακτοπλοΐα, η νησιωτική πολιτική.
Σημεία της ομιλίας του:
Θυμίζω, επιγραμματικά:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, εργαστήκαμε και εργαζόμαστε αδιάκοπα για να δημιουργήσουμε ένα νέο σύγχρονο περιβάλλον μέσα στο οποίο τόσο η ναυτιλιακή, όσο και η παραναυτιλιακή βιομηχανία θα βρουν πρόσφορο έδαφος για να αναπτυχθούν, προς όφελος και της οικονομίας, αλλά και της κοινωνίας.
Οι κεντρικές επιδιώξεις μας για το 2021 συνίστανται στην ενίσχυση και εδραίωση της παγκόσμιας ισχύος της χώρας μας στον τομέα της ναυτιλίας, την αξιοποίηση των αναπτυξιακών προοπτικών των νησιών μας και την ανάληψη ειδικής μέριμνας για την οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή του νησιωτικού χώρου, υπό το πρίσμα της Γαλάζιας οικονομίας.
Οι πολιτικές μας καλούνται να απαντήσουν σε προκλήσεις και ανάγκες, όπως η ένταξη των Ελληνικών λιμένων στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών και Θαλάσσιων Διαδρομών, η προσαρμογή στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, η οποία αναμένεται να επηρεάσει τις μεταφορές στην Ευρώπη σε μια κατεύθυνση φιλικότερη προς το περιβάλλον, οι αυξημένες απαιτήσεις επιτήρησης των θαλασσίων συνόρων της χώρας μας, η βελτίωση της αναποτελεσματικότητας του υφιστάμενου συστήματος λιμενικής, αλλά και η αλλαγή του πλαισίου λειτουργίας των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού.
Οι βασικοί μεταρρυθμιστικοί άξονες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εστιάζουν:
Στήριξη ελληνικής ναυτιλία και ναυτοσύνης
Προκειμένου να στηρίξουμε την ελληνική ναυτιλία και ναυτοσύνη, είμαστε έτοιμοι για την επέκταση - στο βαθμό που θα χρειαστεί και για όσο χρόνο χρειαστεί - των μέτρων στήριξης που υλοποιήσαμε για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας. Είμαστε έτοιμοι να στηρίξουμε τους Έλληνες ναυτικούς, αλλά και τις επιχειρήσεις του κλάδου.
Συγκεκριμένα, προωθούμε:
Με στόχο να ενισχύσουμε τη θέση της ελληνικής ναυτιλίας στην παγκόσμια κατάταξη, προχωράμε στον ψηφιακό μετασχηματισμό του Ελληνικού Νηολογίου. Το e-Νηολόγιο έχει σκοπό την επαύξηση των Ελληνόκτητων πλοίων με ελληνική σημαία, προωθώντας απλοποίηση των διαδικασιών και ανταγωνιστικότερο περιβάλλον εξυπηρέτησης των πλοιοκτητών, με την προτυποποίηση των διαδικασιών, την έκδοση ηλεκτρονικών πιστοποιητικών σε σύντομο χρόνο και γενικότερα με τη δημιουργία ανταγωνιστικού πακέτου υπηρεσιών έναντι "σημαίας" άλλων κρατών.
Η στήριξη του ναυτικού επαγγέλματος, επιβάλλει την κωδικοποίηση της σχετικής νομοθεσίας και την εισαγωγή ενός Στρατηγικού Σχεδίου για την προσαρμογή της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης σε ένα σύγχρονο πλαίσιο λειτουργίας και οργάνωσης. Για τον λόγο αυτό, προωθούμε τη μεταρρύθμιση του υφιστάμενου πλαισίου λειτουργίας των Δημόσιων Σχολών και Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) στην βάση του πορίσματος ειδικής έκθεσης που εκπονήθηκε από διεπιστημονική ομάδα του Ιδρύματος Ευγενίδου. Το νέο θεσμικό πλαίσιο συμπληρώνεται με την προώθηση ΣΔΙΤ για την ολοκληρωμένη αναβάθμιση κτιριακών υποδομών, την απόκτηση Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος για την ναυτική εκπαίδευση και τη διαρκή αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών των Σχολών ΕΝ.
Ταυτόχρονα, αναβαθμίζουμε το υφιστάμενο ακτοπλοϊκό δίκτυο, με τον παράλληλο εκσυγχρονισμό του ακτοπλοϊκού στόλου, με γνώμονα πάντα τα σύγχρονα μεταφορικά δεδομένα και την υποχρεωτική προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις της διεθνούς περιβαλλοντικής νομοθεσίας από το 2020 και μετά. Στην κατεύθυνση αυτή προωθούμε τη δημιουργία Ταμείου για την Αναβάθμιση του στόλου πλοίων θαλασσίων ενδομεταφορών και προσαρμογή στα νέα περιβαλλοντικά και αναπτυξιακά δεδομένα, συνεργασία με Ναυτικό Επιμελητήριο και ΣΕΕΝ
Στόχος μας είναι η διασφάλιση της συνοχής του νησιωτικού χώρου, με εξορθολογισμό του συστήματος διαχείρισης άγονων γραμμών αλλά και η αναβάθμιση της διαχείρισης του δικτύου θαλάσσιων συγκοινωνιών με νέα μέσα και τεχνολογίες. Ακριβώς γι’ αυτό προωθούμε τη δημιουργία ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος διαχείρισης δικτύου θαλάσσιων συγκοινωνιών και την ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων παρακολούθησης απόπλου –κατάπλου πλοίων, κίνησης επιβατών και οχημάτων.
Ακόμα πιο αποτελεσματική προστασία των θαλάσσιων συνόρων μας - μεγιστοποίηση ασφάλειας σε θάλασσες και παραλίες
Στοχεύοντας στην ολοκληρωμένη διαχείριση θαλασσίων συνόρων και την καταπολέμηση του εγκλήματος στη θάλασσα, καταρτίζουμε επικαιροποιημένη Εθνική Στρατηγική Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Συνόρων, στη βάση του νέου Ευρωπαϊκού Κανονισμού του Frontex.
Όπως ήδη έχω αναφέρει, είναι σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία για την εγκατάσταση ενός Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ).
Πρόκειται για έργο συνολικού προϋπολογισμού 62 εκ. €, το οποίο διασφαλίζει την ενημέρωση για την κατάσταση στο θαλάσσιο πεδίο ευθύνης του Λιμενικού Σώματος σε πραγματικό χρόνο και επί 24ωρου βάσεως. Με αυτόν τον τρόπο, το ΕΣΟΘΕ, πέραν της προστασίας των εξωτερικών θαλασσίων συνόρων της ΕΕ, θα συμβάλλει ενεργά στη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών και στην πάταξη κάθε μορφής εγκληματικότητας και παραβατικότητας στον Ελληνικό θαλάσσιο χώρο. Επίσης, θα θωρακίσει την ασφαλή ναυσιπλοΐα και την αποτελεσματική παρακολούθηση της θαλάσσιας κυκλοφορίας και θα μεγιστοποιήσει την αποτελεσματικότητα των μέτρων για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
Ακόμα, προωθούμε Ειδικό Εξοπλιστικό πρόγραμμα για την αναβάθμιση των πλωτών, χερσαίων και εναερίων μέσω του Λιμενικού Σώματος.
Ενδεικτικά αναφέρω:
Πέρα όμως από την προστασία θαλάσσιων συνόρων, η επιχειρησιακή επάρκεια του Λιμενικού Δώματος ενισχύεται και στον κλάδο της Αστυνόμευσης, μέσα από στρατηγικές συνεργασίες για την πρόληψη και μείωση ατυχημάτων στο θαλάσσιο χώρο. Στην κατεύθυνση αυτή, επεκτείνουμε το Πληροφοριακό Σύστημα της Λιμενικής Αστυνομίας για την επιτήρηση των θαλάσσιων δραστηριοτήτων, σε συνεργασία με τον μη κερδοσκοπικό Οργανισμό SafeWaterSports, εκσυγχρονίζοντας και εξοπλίζοντας τις κατά τόπους λιμενικέ αρχές με σύγχρονα ηλεκτρονικά εποπτικά μέσα για την αποτελεσματικότερη εκτέλεση των καθηκόντων τους.
Ενδυνάμωση της αναπτυξιακής προοπτικής των ελληνικών λιμένων
Το 2021, συνεχίζουμε την προσπάθεια για την αξιοποίηση των λιμανιών μας, προς όφελος της οικονομίας, αλλά και της κοινωνίας.
Με την ωρίμανση υλοποίησης του εγκεκριμένου Master Plan στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, με τη συνέχεια στις διαδικασίες αξιοποίησης των λιμανιών Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας, με την έναρξη διαδικασιών, σύμφωνα με τις μελέτες του ΤΑΙΠΕΔ, για τα άλλα περιφερειακά λιμάνια. Πολύ σύντομα τα λιμάνια μας θα αποκτήσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην Ανατολική Μεσόγειο, με πολλαπλά οφέλη για κάθε τοπική κοινωνία, αλλά και για τη γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας στον παγκόσμιο χάρτη των μεταφορών και, βεβαίως, για την ελληνική οικονομία.
Παραλλήλως, επιταχύνουμε τη Μεταρρύθμιση στη Λιμενική Διακυβέρνηση, αλλά και τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της Πλοηγικής Υπηρεσίας. Τα ελληνικά λιμάνια πρέπει να αναδειχθούν σε κύτταρα ανάπτυξης και παραγωγής θέσεων εργασίας και εισοδήματος.
Ειδικότερα, ολοκληρώθηκε η κατάρτιση και δρομολογείται η παρουσίαση προς διαβούλευση ενός νέου μοντέλου διαχείρισης των κρατικών και δημοτικών λιμενικών ταμείων, με στόχο τον εξορθολογισμό του υφιστάμενου συστήματος, την αντιμετώπιση της πολυμορφίας των Φορέων Διοίκησης και Εκμετάλλευσης και της πολυδιάσπασης της εποπτείας τους μεταξύ διαφορετικών υπουργείων.
Ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού.
Στον κρίσιμο για τη χώρα μας τομέα του θαλάσσιου τουρισμού, προωθούμε:
Ανάδειξη του νησιωτικού και θαλάσσιου χώρου ως βασικού μέρους του παραγωγικού ιστού της χώρας.
Το τρίτπυχο «Νησιωτικότητα, Θαλάσσια οικονομία, Γαλάζια Ανάπτυξη» αποτελεί το δομικό στοιχείο της νέας Νησιωτικής Πολιτικής που πρέπει να αποκτήσει η χώρα μας.
Στον τομέα της Νησιωτικής Πολιτικής και της προώθησης της Γαλάζιας Οικονομίας, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, έπειτα και από εκτεταμένες διαβουλεύσεις με περισσότερους από 327 κοινωνικούς εταίρους και φορείς μέσα από τη διοργάνωση 14 «Περιφερειακών Διαλόγων», προχώρησε στην κατάρτιση σχεδίου νόμου για την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική στο νησιωτικό χώρο.
Το νέο πλαίσιο αναγνωρίζει τη σημαντική αναπτυξιακή δυναμική των νησιών στην παραγωγή εθνικού και περιφερειακού εισοδήματος, λόγω της ανάπτυξης κυρίως του τουρισμού και της ποιοτικής αγροτικής παραγωγής και περιλαμβάνει νέα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη στήριξη έργων υποδομής και επιχειρηματικότητας στα νησιά καθώς και την αναβάθμιση και ενεργοποίηση των φορέων άσκησης δημόσιας πολιτικής.
Στο πλαίσιο αυτό προωθούμε: