Η σύγχυση από όλους αυτούς τους κανονισμούς έχει ωθήσει ορθώς αρκετούς πλοιοκτήτες στην επιλογή του slow steaming, απο να βρουν άλλες λύσεις για να επιτύχουν τους περιβαλλοντικούς στόχους περιορισμού των εκπομπών ρύπων, όπως αυτοί που εγκρίθηκαν πρόσφατα από τον ΙΜΟ, σημείωσε ο εφοπλιστής, κατά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων τρίτου τριμήνου της ναυτιλιακής.
Υπενθυμίζεται ότι η αρμόδια Επιτροπή του ΙΜΟ άναψε το «πράσινο φως» σε μία υβριδική προσέγγιση μέτρων. Ειδικότερα, αυτά αφορούν το Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας των Ενεργών Πλοίων (Energy Efficiency Existing Ship Index - EEXI), ο οποίος ορίζει τεχνικές απαιτήσεις μείωσης του αποτυπώματος άνθρακα και το Δείκτη Έντασης Άνθρακα (Carbon Intensity Indicator - CII), ο οποίος ορίζεις τις αντίστοιχες λειτουργικές απαιτήσεις. Ο πρώτος δείκτης εκτιμάται ότι θα τεθεί σε ισχύ το 2023, ενώ ο δεύτερος αναμένεται να λάβει υποχρεωτικό χαρακτήρα το 2026.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες στηρίζουν το slow steaming
Η αναφορά του κ. Τσάκου στο slow steaming δεν είναι καινούρια. Σε πρόσφατο πάνελ, παρουσία κορυφαίων Ελλήνων εφοπλιστών, είχε υποστηρίξει: «Οι αλλαγές έρχονται πολύ γρήγορα και πλέον κοιτάμε το 2030 και όχι το 2050. Το slow steaming, το οποίο έχασε στήριξη, θα μπορούσε να είναι μία καθοριστική λύση, με το βλέμμα στο 2030».
Στο ίδιο πάνελ, ο Γιώργος Προκοπίου είχε αναφερθεί στα οφέλη αυτής της τακτικής. «Πρέπει να αφήσουμε τις μακροπρόθεσμες εκτιμήσεις και να μιλήσουμε για το αύριο. Αν η ταχύτητα για τα νέα πλοία που εισέρχονται στην αγορά πάει στα 8 knots και για τα υπάρχοντα στα 10 knots, από τα 15 που ισχύουν σήμερα, οι εκπομπές θα μειωθούν άμεσα σε ποσοστό άνω του 50%» είχε σημειώσει.
«Είναι ξεκάθαρο ότι το slow steaming είναι ο καθαρότερος τρόπος για το μέλλον της ναυτιλίας, ενώ είναι άμεσα εφαρμόσιμο και μπορεί εύκολα να ελεγχθεί» είχε υπογραμμίσει από την πλευρά του ο Ευάγγελος Μαρινάκης.
Το συγκεκριμένο μέτρο, ωστόσο, στερείται στήριξης εντός του ΙΜΟ. Το Reporter είχε ζητήσει τη γνώμη του Οργανισμού επί του θέματος για να λάβει την εξής απάντηση: «Το slow steaming θα μπορούσε να είναι ένα λειτουργικό μέτρο που εφαρμόζει ένα πλοίο. Ωστόσο, τείνουμε να αναφερόμαστε στη βελτιστοποίηση της ταχύτητας των πλοίων στο πλαίσιο του Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP)».
Αισιοδοξία για την επόμενη μέρα
Ωστόσο, αυτή η κατάσταση με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς έχει οδηγήσει, σύμφωνα με τους πλοιοκτήτες, και σε μία θετική εξέλιξη. Στον περιορισμό των ναυπηγήσεων νέων πλοίων και κατ' επέκταση στη μείωση της προσφερόμενης χωρητικότητας.
«Η σύγχυση για τις τεχνολογίες πρόωσης έχει επιφέρει χαμηλά επίπεδα προσφοράς σε tankers και γενικότερα στα πλοία» και αναμένεται να διατηρηθούν για μία μεγάλη χρονική περίοδο, είπε χαρακτηριστικά ο κ. Τσάκος.
Συγκεκριμένα για τα tankers και δη για τα VLCCs, σύμφωνα με τον εφοπλιστή, από τα 830 ενεργά τέτοια πλοία, ορισμένα από αυτά αξιοποιούνται για πλωτή αποθήκευση, εκ των οποίων 220 είναι άνω των 15 ετών. Την ίδια ώρα 75 πλοία βρίσκονται υπό ναυπήγηση, ήτοι λιγότερο από το 9% των VLCCs.
Με αυτό το δεδομένο, σε συνδυασμό με τα θετικά σημάδια από το εμπόριο, ο κ. Τσάκος εξέφρασε την αισιοδοξία ότι «καλύτερες ημέρες είναι μπροστά μας», εκτός, όπως είπε, κι αν η πανδημία συνεχίσει να προκαλεί διαταραχές μακροπρόθεσμα.
Η Tsakos Energy Navigation κατέγραψε θετικά οικονομικά αποτελέσματα στο τρίτο τρίμηνο του 2020, ανακοινώνοντας, παράλληλα, επενδυτικό πρόγραμμα νεότευκτων πλοίων και τη διανομή μερίσματος.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr