Σύμφωνα με πληροφορίες, η παράταση για το λεγόμενο «στρατιωτικό σκέλος» των ναυπηγείων δόθηκε, μετά από αιτήματα διεκδικητών, και η νέα ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών είναι η Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου.
Ενδιαφέρον για τα ναυπηγεία έχουν εκδηλώσει επισήμως μέχρι τώρα ο Έλληνες εφοπλιστής, Θεόφιλος Πριόβολος, επικεφαλής του Oμίλου North Star, μέσω της Pyletech Shipyards και ο Πάνος Ξενοκώστας, ο οποίος ηγείται του ελληνοαμερικανικού Ομίλου ONEX Shipyards, με τη στήριξη του κρατικού χρηματοδοτικού οργανισμού των ΗΠΑ, Development Finance Corporation (DFC).
Αιχμηρές ανακοινώσεις
Μετά τη γνωστοποίηση της παράτασης του διαγωνισμού, οι δύο διεκδικητές προχώρησαν σε ανακοινώσεις με «καρφιά».
Ειδικότερα, από το περιβάλλον του κ. Πριόβολου διέρρευσε ότι δε ζητήθηκε παράταση και, μάλιστα, επισημάνθηκε η ετοιμότητα για υποβολή προσφοράς την προσεχή Παρασκευή. «Τρεις μόλις ημέρες πριν τη λήξη του διαγωνισμού της ΕΝΑΕ για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, πληροφορηθήκαμε την πρόθεση του ειδικού εκκαθαριστή να αναβάλει την κατάθεση των προσφορών για δύο εβδομάδες, κατόπιν αιτημάτων υποψηφίων αγοραστών. Η Pyletech Shipyards είναι πανέτοιμη να υποβάλει κανονικά την προσφορά της την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου» σημειώθηκε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, σε ανακοίνωσή του ο Όμιλος ΟΝΕΧ τόνισε ότι ουδέποτε ζήτησε παράταση της προθεσμίας, ενώ άφησε αιχμές για συνδιεκδικητές των ναυπηγείων. Αναλυτικά: «Ο Όμιλος ΟΝΕΧ, με μοναδικό σκοπό την άρτια ενημέρωση της κοινής γνώμης, δηλώνει κατηγορηματικά ότι ουδέποτε ζήτησε παράταση της προθεσμίας υποβολής προσφορών για το δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό της ΕΝΑΕ (Ναυπηγεία Σκαραμαγκά), ο οποίος ήταν σχεδιασμένος για την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2020. Το ποιοι κρύβονται πίσω από την παράταση αυτή, μπορεί να το αναζητήσει όποιος επιθυμεί στους κύκλους των «διακινητών» non-papers, οι οποίοι μεταξύ άλλων δηλώνουν και πανέτοιμοι…».
Οι προθέσεις των δύο επενδυτών
Η τωρινή κατάσταση των ναυπηγείων, με τις υποβαθμισμένες εγκαταστάσεις, θα απαιτήσει την εισροή σημαντικού επενδυτικού κεφαλαίου.
Η Pyletech του κ. Πριόβολου διαμηνύει πως θα υλοποιήσει μία «αμιγώς ελληνική επένδυση», η οποία υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 700 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει περισσότερες από 1.600 άμεσες και 6.000 έμμεσες θέσεις εργασίας. Μάλιστα, όπως μεταφέρεται στο Reporter από πηγές κοντά στον κ. Πριόβολο, σε βάθος χρόνου, η επένδυση, ίσως, προσεγγίσει το 1 δισ. ευρώ, με την κεφαλαιακή επάρκεια και την εμπειρία του εφοπλιστή από τη ναυπήγηση δεκάδων πλοίων να είναι σημαντικά στοιχεία για την «αναγέννηση» του ναυπηγείου. Οι ίδιες πηγές έχουν τονίσει πως το ενδιαφέρον για τα ναυπηγεία δεν προέκυψε με την κυβερνητική ανακοίνωση των εξοπλιστικών προγραμμάτων, αλλά είναι προϊόν συγκεκριμένων μελετών και βασίζεται σε ένα οργανωμένο και μακρόπνοο πλάνο. Στόχος είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου, τεχνολογικά αναβαθμισμένου ναυπηγείου, «το οποίο θα εξυπηρετεί τις απαιτήσεις συντήρησης και κατασκευής σκαφών υψηλής προστιθέμενης αξίας (εμπορικών και πολεμικών), θα παράγει εξαγώγιμα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας και θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες άμυνας της Ελλάδας».
Από την άλλη, ο Όμιλος ΟΝΕΧ έχει υπό την κατοχή του τα ναυπηγεία Σύρου, απέκτησε το πλειοψηφικό πακέτο σε αυτά της Ελευσίνας και σκοπεύει με τον Σκαραμαγκά να συγκροτήσει μία «τριπλέτα», που θα αναζωογονήσει την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία. Όπως έχει υπογραμμίσει ο ίδιος ο κ. Ξενοκώστας, στις προθέσεις του είναι η δημιουργία ενός μεγάλου ναυπηγικού κέντρου, το οποίο θα εξυπηρετεί τους τομείς της άμυνας και της ενέργειας και εν τέλει θα έχει ως αποτέλεσμα περισσότερες από 4.000 νέες θέσεις εργασίας στη χώρα μας. To επενδυτικό πλάνο της Onex για τα τρία ναυπηγεία αποτιμάται περίπου στο 1 δισ. ευρώ.
H έκταση της ΕΤΑΔ
Είναι πολύ πιθανό μέχρι τις 11 Δεκεμβρίου να έχει προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για το «εμπορικό τμήμα» της έκτασης των ναυπηγείων, το οποίο ανήκει στην ΕΤΑΔ. Σημειώνεται ότι η εν λόγω έκταση περιλαμβάνει και τη δεξαμενή 5, η οποία μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον, καθώς είναι χωρητικότητας μισού εκατ. τόνων, αποτελώντας, έτσι, τη μεγαλύτερη ναυπηγοεπισκευαστική δεξαμενή της Αν. Μεσογείου. Πρόσφατα, μάλιστα, ολοκληρώθηκε συμφωνία για ανταλλαγή έκτασης ιδιοκτησίας της ΕΤΑΔ με έκταση ίσης αξίας ιδιοκτησίας της ΕΝΑΕ, ανοίγοντας το δρόμο για τη διενέργεια του δεύτερου διαγωνισμού. Υπενθυμίζεται ότι η αξιοποίηση των ναυπηγείων προϋπέθετε την προκήρυξη δύο διαγωνισμών, έναν για κάθε τμήμα της έκτασής τους.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr