Η πανδημία «πλήγωσε» ανεπανόρθωτα τη βιομηχανία της κρουαζιέρας και μεγάλες εταιρείες του κλάδου υποχρεώθηκαν είτε να πουλήσουν ορισμένα από τα περιουσιακά στοιχεία τους είτε να τα παραχωρήσουν για scrap. Έτσι, προέκυψαν εικόνες, όπως η παρακάτω από την τουρκική πόλη Aliaga, με κρουαζιερόπλοια να «στριμώχνονται» σε αποβάθρες.
Πηγή: Reuters
Όπως τόνισε ο πρόεδρος της τουρκικής ένωσης ανακυκλωτών πλοίων, Kamil Onal στο Reuters, περίπου 2.500 άνθρωποι εργάζονται εκεί σε ομάδες και σε ένα εξάμηνο κατορθώνουν να διαλύσουν πλήρως ένα επιβατηγό πλοίο.
Το δυστύχημα στις αρχές Οκτωβρίου
Στις αρχές Οκτωβρίου, τουρκικά media μετέδωσαν πως ένας εργαζόμενος 21 ετών στο διαλυτήριο Işıksan, πέθανε έπειτα από πτώση, από ύψος 40 μέτρων, όταν έσπασε ένα κιγκλίδωμα. Σύμφωνα, μάλιστα, με μαρτυρίες δεν είχαν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, όπως κράνη και ζώνες.
Το Işıksan βρίσκεται στην πόλη Aliaga και έχει λάβει εγκρίσεις ασφαλείας και περιβάλλοντος από την Κομισιόν και το νηογνώμονα ClassNK. Ωστόσο, με τις εργασίες να αυξάνονται ραγδαία, δημιουργούνται αμφιβολίες για την τήρηση των μέτρων προστασίας εργαζομένων και περιβάλλοντος.
Με βάση στοιχεία της MKO, Shipbreaking Platform, από το 2009 έχουν καταγραφεί 400 θάνατοι σε διαλυτήρια πλοίων και τα σοβαρά ατυχήματα είναι, δυστυχώς, συχνά. Οι εργαζόμενοι σε αυτά είναι εκτεθειμένοι στον αμίαντο και κατ' επέκταση κινδυνεύουν από ασθένειες σχετιζόμενες με αυτόν, αλλά και από καρκίνο. Η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας έχει χαρακτηρίσει το συγκεκριμένο επάγγελμα ως ένα από τα πιο επικίνδυνα παγκοσμίως.
Η γνώμη των ειδικών
Το Reporter ρώτησε τον κ. Wouter Rozenveld, διευθυντή της Sea2Cradle, εταιρείας που εδρεύει στην Ολλανδία και ειδικεύεται στην ανακύκλωση πλοίων, για τα πρότυπα ασφαλείας στα τουρκικά διαλυτήρια. Ο ίδιος διαβεβαίωσε ότι τηρούνται όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες, επισημαίνοντας, ωστόσο, πως σε μία τέτοια «βαριά» βιομηχανία, υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτιώσεων.
Ειδικότερα, τόνισε ότι «σε γενικές γραμμές δε στηρίζουμε την άποψη ότι τα πρότυπα ασφαλείας, οι συνθήκες εργασίας και τα περιβαλλοντικά μέτρα κινδυνεύουν λόγω των πολλών πλοίων στην Τουρκία. Το γεγονός ότι οι αποβάθρες είναι γεμάτες, οφείλεται κυρίως στις τιμές στα διαλυτήρια. Στο βαθμό που μπορούμε να κρίνουμε, οι εργασίες δεν προχωρούν ταχύτερα από το κανονικό, οι συνθήκες είναι καλές και τα πλοία είναι δεμένα και απλώς περιμένουν τη σειρά τους. Η διαχείριση των αποβλήτων είναι μία κυβερνητικά ελεγχόμενη διαδικασία και όταν επιθεωρούμε τα πλοία, εξετάζουμε από κοινού με τους κυβερνητικούς αξιωματούχους την παρουσία των επικίνδυνων υλικών, διασφαλίζοντας ότι τηρούνται οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί.
Φυσικά, η αποσυναρμολόγηση πλοίων είναι μία "βαριά" βιομηχανία, η οποία περιλαμβάνει μεγάλους κινδύνους. Στις περισσότερες εγκαταστάσεις ανακύκλωσης (όχι μόνο στην Τουρκία, αλλά παγκοσμίως) πρέπει να γίνουν σημαντικές βελτιώσεις αναφορικά με την κουλτούρα ασφαλείας και τη διαχείριση του περιβάλλοντος. Αυτός είναι και ο λόγος, για τον οποίο, είμαστε παρόντες και επιβλέπουμε τις διαδικασίες ανακύκλωσης, εκ μέρους των πελατών μας».
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr