Πιο συγκεκριμένα, όπως φαίνεται από τα στοιχεία που παρουσίασε το porteconomics, το πρώτο μισό του τρέχοντος έτους, η διακίνηση containers στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας υποχώρησε κατά 6,2%, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Αυτή ήταν η πρώτη κάμψη στη διακίνηση εδώ και πολλά χρόνια. Σημειώνεται ότι η μελέτη εξετάζει την εμπορευματική κίνηση από τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο λιμάνι, τις οποίες διαχειρίζεται η ΣΕΠ, θυγατρική της Cosco.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με όσα έδωσε στη δημοσιότητα η Cosco, το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, η διακίνηση ανήλθε σε 2,409.4 εκατ. εμπορευματοκιβώτια από 2,569.9 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Το δεύτερο τρίμηνο του 2020 η ετήσια πτώση άγγιξε το 9,8%, καθώς διακινήθηκαν 1,193.5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια έναντι 1,323.9 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων. Η διακίνηση «βούλιαξε» κατά 19,5% τον Ιούνιο.
Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη το πλήγμα της πανδημίας στις εμπορευματικές ροές, αρχικά με την Κίνα και αργότερα με την Ευρώπη, αλλά και τα υψηλά ποσοστά μειωμένης διακίνησης σε άλλα ανταγωνιστικά λιμάνια, η επίδοση του Πειραιά κρίνεται ικανοποιητική. Σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι η κάμψη στη διακίνηση του μεγαλύτερου λιμένα της Ευρώπης, του Ρότερνταμ άγγιξε το 7%, στη Βαλένθια, η οποία βρίσκεται μία θέση χαμηλότερα από τον Πειραιά το 9,1%, ενώ στη Βαρκελώνη, καταγράφηκε «βουτιά» 20,5%.
Η παρούσα μελέτη υποδεικνύει ότι το λιμάνι της Αμβέρσας, το οποίο κατατάσσεται στη δεύτερη θέση της λίστας ήταν το μοναδικό μεγάλο λιμάνι της Ευρώπης, με παρόμοια διακίνηση όγκων, σε σχέση με πέρυσι.
Στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών λιμένων, η διακίνηση κατέγραψε πτωτική πορεία. Οι βαρύτερες απώλειες σημειώθηκαν στα λιμάνια της Χάβρης (-29%) και της Βαρκελώνης. Η Χάβρη επηρεάστηκε σε πρώτη φάση από τις απεργίες στη χώρα και στη συνέχεια από την ευρεία έκθεση στο εμπόριο με την Κίνα. Η απότομη πτώση στο λιμάνι της Βαρκελώνης αποδίδεται στην κατάρρευση των εμπορευματικών ροών.
Η σύγκριση με τη δημοσιονομική κρίση του 2008
Η έρευνα κάνει στο τέλος μία σύγκριση ανάμεσα στην επίδραση που είχε η πανδημία στη διακίνηση containers του πρώτου εξαμήνου του 2020 με την επίδραση που είχε η δημοσιονομική κρίση του 2008 στη διακίνηση του 2009. Όπως επισημαίνεται, οι δύο ιδιαίτερα δύσκολες καταστάσεις επέδρασαν με διαφορετικό τρόπο στην εμπορευματική κίνηση των 15 κορυφαίων λιμανιών της Ευρώπης.
Ειδικότερα, το ιταλικό λιμάνι Gioia Tauro και η Αμβέρσα υπέστησαν ισχυρό «χτύπημα» από την οικονομική κρίση (-17,6% και -15,6% το 2009 αντίστοιχα), αλλά βρέθηκαν σε πολύ καλύτερη θέση στη διάρκεια της πανδημίας. Στον αντίποδα, η κρίση του 2008 δεν εμπόδισε την ανάπτυξη του Πειραιά (+91,7%!), της Βαλένθια (+1,6%) και του Γκντανσκ (+47%), αλλά αυτά τα τρία λιμάνια επλήγησαν από τον κορονοϊό. Τα λιμάνια της Βαρκελώνης και της Γένοβας επηρεάστηκαν εξίσου από τις δύο κρίσεις.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr