Ο κ. Βασίλειος Δημουλάς, Technology & Innovation Manager της Bureau Veritas για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα μίλησε στο Reporter για το πώς εφαρμόζεται το μοντέλο των επιθεωρήσεων εξ αποστάσεως, τα νομικά προβλήματα που μπορεί να προκύψουν κατά τις σχετικές διαδικασίες, αλλά και τη θέση του στη ναυτιλία την επόμενη μέρα του κορονοϊού.
Αναλυτικά η συνέντευξή του στο Reporter:
Πώς εφαρμόζεται το μοντέλο των επιθεωρήσεων πλοίων εξ αποστάσεως και ποιά είναι τα οφέλη του;
«Οι επιθεωρήσεις εξ αποστάσεως εκμεταλλεύονται την εξέλιξη της επικοινωνιακής τεχνολογίας ώστε να παρέχεται στον επιθεωρητή εικόνα και ήχος από το πλοίο χωρίς ο ίδιος να βρίσκεται σε αυτό. Στην πιο απλή μορφή επιθεώρησης, στο Bureau Veritas χρησιμοποιούμε εξειδικευμένη εφαρμογή, η οποία εγκαθίσταται σε κινητή συσκευή στο πλοίο.
Στη συνέχεια ο επιθεωρητής μπορεί να δώσει τις οδηγίες στο μέλος του πληρώματος σχετικά με το ποιες περιοχές θέλει να δει, που να δώσει έμφαση κλπ. ώστε να καλυφθούν πλήρως οι περιοχές ενδιαφέροντος. Η διαδικασία/video καταγράφεται και υπάρχει δυνατότητα να ληφθούν φωτογραφίες για πλήρη καταγραφή των ευρημάτων στην αναφορά του επιθεωρητή. Στο Bureau Veritas αυτή τη στιγμή αναπτύσσονται και πιο «εξωτικές» μέθοδοι επιθεώρησης πλοίων βασισμένες σε τεχνολογίες επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality) με τη χρήση προηγμένων βοηθημάτων, όπως γυαλιών “HoloLens”.
Τέλος, μία επιπλέον προέκταση του μοντέλου είναι η χρήση drones για πρόσβαση σε δύσκολους χώρους όπως χώροι φορτίου με μεγάλο ύψος χωρίς εγκατάσταση σκαλωσιάς. Στο Bureau Veritas οι τεχνολογίες αυτές είναι ήδη σε προχωρημένο στάδιο εφαρμογής».
Ποιές αλλαγές επέφερε η πανδημία;
«Οι ιδιαίτερες περιστάσεις της πανδημίας δημιούργησαν έντονη ανάγκη για επιθεωρήσεις εξ αποστάσεως. Στο Bureau Veritas, έχοντας ήδη το μοντέλο και την τεχνολογία έτοιμα, το μόνο που είχαμε να κάνουμε ήταν να τα εφαρμόσουμε σε πιο ευρεία κλίμακα. Πολύ νωρίς οργανώθηκε στο γραφείο του Πειραιά εξειδικευμένο “Remote Survey Center” και οι επιθεωρητές μας εκπαιδεύτηκαν κατάλληλα. Η γκάμα επιθεωρήσεων που μπορούσε να καλυφθεί εξ αποστάσεως μεγάλωσε και πολλές έκτακτες καταστάσεις μπόρεσαν να εξυπηρετηθούν με επιτυχία και ασφάλεια».
Ποιά νομικά ζητήματα προκύπτουν κατά την εκτέλεση αυτών των επιθεωρήσεων;
«Η μη παρουσία του επιθεωρητή στο πλοίο εκ των πραγμάτων περιορίζει τη δυνατότητα για συνολική εικόνα της κατάστασης. Πιθανά νομικά ζητήματα αφορούν την αυθεντικότητα των καταγραφών (φωτογραφιών, video κλπ) οι οποίες πιστοποιούν και το πόρισμα της επιθεώρησης. Η τεχνολογία, όμως, παρέχει πολλές δυνατότητες για πλήρη κάλυψη αυτών των θεμάτων».
Ποιά είναι η θέση αυτών των επιθεωρήσεων στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία την επόμενη μέρα της πανδημίας;
«Η εφαρμογή των μοντέλων επιθεώρησης εξ αποστάσεως έχει δείξει τις δυνατότητες μείωσης του κόστους και του χρόνου απασχόλησης που παρέχουν. Είναι σίγουρο ότι και την επόμενη μέρα της πανδημίας, η ζήτηση γι' αυτές θα υπάρχει και πολύ πιθανόν ακόμα και να ενισχυθεί, όσο αυξάνονται και οι δυνατότητες που θα προσφέρει η τεχνολογία. Η εξέλιξη θα δώσει τη δυνατότητα να γίνονται εξ αποστάσεως και επιθεωρήσεις που αυτή τη στιγμή δεν είναι δυνατό να καλυφθούν, όπως περιοδικές επιθεωρήσεις με απαίτηση παχυμετρήσεων και επιθεώρηση υφάλων.
Στο Bureau Veritas παρακολουθούμε από κοντά τέτοιες εξελίξεις και τις εφαρμόζουμε πιλοτικά από πολύ νωρίς ώστε να είμαστε σε θέση να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες που δημιουργούν αλλά και να αντιμετωπίσουμε πιθανά προβλήματά τους, πάντα με γνώμονα την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής, την προστασία του περιβάλλοντος και την εξυπηρέτηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας με υπηρεσίες ποιότητας».
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr