Στην εξαμηνιαία ανάλυση για την επίδραση του κορονοϊού στη ναυτιλιακή βιομηχανία, ο managing director της Clarksons, Steve Gordon τόνισε: «Εκτιμούμε ότι το θαλάσσιο εμπόριο υποχώρησε κατά 10,6% τον Μάιο σε ετήσια βάση, ενώ για το σύνολο του 2020 η μείωση αναμένεται να φτάσει το 5,6%, που μεταφράζεται σε 1 δισ. τόνους "χαμένων" εμπορευμάτων. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη κάμψη του θαλάσσιου εμπορίου τα τελευταία 35 χρόνια».
Όπως επισημάνθηκε, ο δείκτης, που αποτυπώνει την προσέγγιση των πλοίων στα λιμάνια διεθνώς, διολίσθησε κατά 7,4% τον Ιούνιο σε ετήσια βάση, από πτώση 9,9% που σημειώθηκε τον Μάιο. Σύμφωνα με τον Gordon, πρόκειται για μία ένδειξη ότι το θαλάσσιο εμπόριο έχει αφήσει πίσω του τα χειρότερα, καθώς η δραστηριότητα στην Κίνα επανέρχεται σε κανονικούς ρυθμούς. Ωστόσο, εξήγησε ότι «τα σενάρια που έχουμε διατυπώσει υποδεικνύουν ότι οι κίνδυνοι θα παραμείνουν για πολλά χρόνια και ίσως δούμε ξανά διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Σε κάθε περίπτωση, ο δρόμος της ανάκαμψης θα είναι δύσκολος».
Παράλληλα, οι ναυπηγήσεις πλοίων σημειώνουν «βουτιά» 20% μέχρι τώρα στο έτος, αλλά η δραστηριότητα μοιάζει να παίρνει τα πάνω της τελευταία.
Στη σύγκριση με την περίοδο της χρηματοπιστωτικής κρίσης, είναι πολύ πιθανό η άμεση επίδραση να είναι σημαντικά μεγαλύτερη σήμερα, αλλά η ανάκαμψη θα είναι ισχυρότερη. Το βιβλίο παραγγελιών εκτιμάται ότι θα είναι μικρότερο (10% του παγκόσμιου στόλου), οι τράπεζες θα έχουν περισσότερα κεφάλαια, ενώ θα αναπτυχθούν διαφορετικές τάσεις, που θα διαμορφώσουν την πορεία της αγοράς.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr