Ειδικότερα, τα μέσα ημερήσια κέρδη για τα VLCCs διαμορφώνονται πλέον στα 15.000 δολάρια, μειωμένα κατά 66% τις τελευταίες τρεις εβδομάδες και πολύ χαμηλότερα από τα 214.000 δολάρια στα τέλη του Μαρτίου. Πτώση 85% καταγράφεται μέχρι τώρα τον Ιούνιο στα μέσα ημερήσια κέρδη για τα Aframaxes και τα Suezmaxes, τα οποία ανέρχονται σε μόλις 5.000 δολάρια.
Αρνητικό είναι το κλίμα και για τα υπόλοιπα tankers σε σημαντικές διαδρομές. Στα MR tankers, τα οποία δραστηριοποιούνται κυρίως στις διαδρομές του Ατλαντικού, τα μέσα ημερήσια κέρδη διαμορφώνονται κάτω από 8.000 δολάρια, κι ενώ στο τέλος του Απριλίου είχαν φτάσει τα 87.000 δολάρια. Αντίστοιχα στα LR tankers και συγκεκριμένα στη διαδρομή από τη βορειοδυτική Ευρώπη μέχρι το Κουβέιτ για τη μεταφορά jet fuels, οι ναύλοι στη spot αγγίζουν τα 8.270 δολάρια ημερησίως, κάτω από τα μισά επίπεδα, που καταγράφονταν νωρίτερα τον Ιούνιο.
Ένας από τους λόγους που ωθούν χαμηλότερα τους ναύλους είναι η συμφωνία από τα μέλη του ΟΠΕΚ και τους συμμάχους του για εκτεταμένη μείωση της παραγωγής πετρελαίου τους επόμενους τρεις μήνες. Η συμφωνία έχει περιορίσει τις εξαγωγές του αργού κατά περίπου 4 εκατ. βαρέλια την ημέρα στη διάρκεια του Μαΐου και του Ιουνίου, γεγονός που ισοδυναμεί με 50 λιγότερα VLCCs τον τρέχονα μήνα στη διαδρομή της Μέσης Ανατολής. Μόνο οι εξαγωγές από τη Σαουδική Αραβία διολίσθησαν κατά 27% τον Μάιο, συγκριτικά με τον Απρίλιο, όπως επισημαίνει η Lloyd's List.
Ωστόσο, παρά τις περικοπές στην παραγωγή, τα αποθέματα αργού σε ΗΠΑ και Κίνα ακολουθούν ανοδική πορεία. Εκτός από τις δεξαμενές στη στεριά, οι όγκοι αργού που αποθηκεύονται σε tankers παραμένουν σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητοι στη διάρκεια του μήνα, κι ενώ τα διυλιστήρια εμφανίζουν σημάδια αργής ανάκαμψης. Αναλυτικότερα, οι βραζιλιάνικες εισαγωγές καθαρών παραγώγων πετρελαίου (clean products) κινούνται χαμηλότερα κατά 40% σε ετήσια βάση, ενώ παρόμοια πτώση παρατηρείται και στο Μεξικό. Το γεγονός αυτό έχει σημαντικές επιπτώσεις στα διυλιστήρια στις ακτές του Κόλπου των ΗΠΑ, ενός μεγάλου εξαγωγικού κέντρου. Η αξιοποίηση των διυλιστηρίων αγγίζει το 64%, ενώ την ίδια ώρα τα αποθέματα έφτασαν σε υψηλά ρεκόρ την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 19 Ιουνίου. Καθοριστικός παράγοντας για τη διολίσθηση της αγοράς είναι και η αύξηση των κρουσμάτων κορονοϊού στη Λατινική Αμερική, ενισχύοντας τους φόβους για περαιτέρω κάμψη των εισαγωγών. Παράλληλα, παρότι οι κινεζικές εισαγωγές αργού αναμένεται να φτάσουν σε νέα επίπεδα ρεκόρ τον Ιούνιο, για δεύτερο διαδοχικό μήνα, τα αποθέματα αυξάνονται, δείγμα ότι η ανάκαμψη της ζήτησης δε θα συμβεί όσο άμεσα αναμενόταν.
Πλήγμα για τις μετοχές των Ελλήνων εφοπλιστών
Η φθίνουσα πορεία της αγοράς αποτυπώνεται και στην πορεία των μετοχών με στόλο tankers τον τελευταίο μήνα. Πιο συγκεκριμένα, η Navios Maritime Acquisition Corporation, συμφερόντων της Αγγελικής Φράγκου καταγράφει τις μεγαλύτερες μηνιαίες απώλειες κατά 30,42%, κλείνοντας την Παρασκευή 26 Ιουνίου στα 3,82 δολάρια. Η Tsakos Energy Navigation, συμφερόντων του εφοπλιστή Νίκου Τσάκου υποχωρεί κατά 29% στα 1,91 δολάρια, η Pyxis Tankers, συμφερόντων του εφοπλιστή Βαλέντιου Βαλέντη διολισθαίνει κατά 17,20% στα 0,77 δολάρια και η Top Ships, συμφερόντων του εφοπλιστή Ευάγγελου Πιστιόλη σημειώνει πτώση κατά 3,10% στα 0,13 δολάρια.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr