Όπως επισημαίνει στο Reporter η κα Σέβη Κατέμογλου, ιδρύτρια και αναλύτρια της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου στην EastGate Shipping, «η έναρξη του καλοκαιριού βρήκε την αγορά ξηρού φορτίου σε φανερά βελτιωμένη φόρμα, ωστόσο οι βασικές προκλήσεις ομολογουμένως παραμένουν».
Εντυπωσιακή άνοδος για τα capesizes
Ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, Baltic Dry Index (BDI) έκλεισε την εβδομάδα στις 923 μονάδες. Τα πλοία τύπου capesize κατέγραψαν θεαματική αύξηση 69,8% στα ημερήσια κέρδη τους, τα οποία διαμορφώθηκαν σε US$12,410 κατά μέσο όρο. Η κα Κατέμογλου αποδίδει την εξέλιξη αυτή στην «ενισχυμένη ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα», τονίζοντας, ωστόσο, ότι «η είδηση αναστολής λειτουργίας ορισμένων ορυχείων της βραζιλιάνικης Vale, τροφοδότησε ανησυχίες για τη διαθεσιμότητα του εμπορεύματος. Μέχρι στιγμής, η Vale δεν έχει αναθεωρήσει προς τα κάτω τις εκτιμήσεις της για την ετήσια παραγωγή της, αλλά θα παρακολουθούμε τις εξελίξεις, σε περίπτωση που αυτό αλλάξει».
Η άνοδος που σημειώθηκε στη ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος ευνόησε ιδιαίτερα την Αυστραλία. «Ο μεγάλος κερδισμένος είναι η Αυστραλία, καθώς η ροή φορτίων της πρώτης ύλης προς την Κίνα έχει αυξηθεί σημαντικά. Παρότι οι δύο χώρες βρίσκονται σε ένα πεδίο πολιτικών εντάσεων, δε θεωρούμε πως οι τεταμένες διμερείς πολιτικές σχέσεις θα έχουν σημαντική επίπτωση στις εμπορικές σχέσεις και κυρίως στη ροή του σιδηρομεταλλεύματος. Κι αυτό για τον απλό λόγο πως η Κίνα έχει σημαντική ζήτηση για την πρώτη ύλη και η Αυστραλία είναι με διαφορά η νούμερο ένα πηγή του εμπορεύματος. Είναι χαρακτηριστικό πως περίπου το 62% των κινεζικών εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος προέρχεται από την Αυστραλία» εξηγεί η κα Κατέμογλου.
Ενισχυμένοι ναύλοι για τα panamaxes
Με αύξηση στους ναύλους, οι οποίοι ανήλθαν σε US$7,665 ημερησίως ολοκλήρωσαν την 24η εβδομάδα του έτους τα πλοία τύπου panamax. Σύμφωνα με την αναλύτρια, «οι κινεζικές εισαγωγές άνθρακα παρουσίασαν σημαντική αύξηση, 16,8% το πρώτο πεντάμηνο του έτους, συγκριτικά με την ίδια περίοδο πέρυσι. Ωστόσο είναι αυτό ακριβώς το ρεκόρ εισαγωγών που ώθησε την κινεζική κυβέρνηση να εφαρμόσει περιορισμούς στις εισαγωγές άνθρακα εφεξής ούτως ώστε να στηρίξει την εγχώρια παραγωγή. Είναι μία κίνηση που αναμέναμε εδώ και μερικούς μήνες και πιθανότατα θα επηρεάσει αρνητικά τη ζήτηση εισαγωγών άνθρακα και κατ’ επέκταση τη ζήτηση για τα βαπόρια τύπου panamax που σε μεγάλο βαθμό υποστηρίζουν τη θαλάσσια μεταφορά του εμπορεύματος».
Θετικότερες είναι οι προοπτικές στη ζήτηση σιτηρών. Ειδικότερα, η κα Κατέμογλου υπογραμμίζει ότι «η ζήτηση, κυρίως από την Κίνα, παραμένει φωτεινό σημείο αναφοράς για τα panamaxes, καθώς προσφέρει απασχόληση σε ένα κατά τα άλλα αδύναμο περιβάλλον, όπως έχει διαμορφωθεί έως σήμερα η ναυλαγορά ξηρού φορτίου. Σημείο προς παρακολούθηση για τους ερχόμενους μήνες είναι οι εισαγωγές αμερικανικής σόγιας, στις οποίες θα προβεί η Κίνα. Για λόγους εποχικότητας, αυτές αναμένεται να ενταθούν από το Σεπτέμβριο και έως το τέλος του έτους».
Σε χαμηλά επίπεδα το βιβλίο παραγγελιών
Τέλος, η κα Κατέμογλου κλείνει την αναφορά της με ένα σχόλιο για τις παραδόσεις νεότευκτων και το βιβλίο παραγγελιών του έτους. «Ήταν σαφές από την αρχή του χρόνου ότι το 2020 θα βλέπαμε ένα μεγάλο αριθμό παραδόσεων νεότευκτων πλοίων ξηρού φορτίου, το μεγαλύτερο της τελευταίας επταετίας. Παρ’ όλα αυτά, το βιβλίο παραγγελιών παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, γεγονός που ενισχύει την πιθανότητα υποστήριξης της ζήτησης σε σχέση με την προσφορά και κατ’ επέκταση αύξησης των ναύλων κατά τα ερχόμενα τρίμηνα» καταλήγει.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr