Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Αllied Shipbroking, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν αγοράσει τα περισσότερα μεταχειρισμένα πλοία (58), επενδύοντας συνολικά 1,09 δισ. δολάρια. Σε συνολικά επενδυτικά κεφάλαια έρχονται δεύτεροι πίσω από τους Κινέζους, οι οποίοι έχουν δαπανήσει 1,49 δισ. δολάρια για λιγότερα πλοία (57). Ακολουθούν οι Νορβηγοί εφοπλιστές με επενδύσεις ύψους 266 εκατ. δολαρίων (13 πλοία) και οι Ιάπωνες με επενδύσεις 164 εκατ. δολαρίων (9 πλοία).
Από τα 58 πλοία που έχουν αγοράσει οι Έλληνες εφοπλιστές, 28 είναι tankers (αξίας 676 εκατ.), 20 bulkers (αξίας 273,5 εκατ), 7 containerships (αξίας 66,2 εκατ.) και 3 gas carriers (αξίας 75 εκατ.).
Σημειώνεται ότι η ελληνική εφοπλιστική κοινότητα κυριαρχεί και στις πωλήσεις second hand πλοίων, έχοντας παραχωρήσει τα περισσότερα πλοία από την έναρξη του 2020 (52). Οι εισπράξεις από τις πωλήσεις ανέρχονται σε 759,6 εκατ. δολάρια και είναι οι δεύτερες μεγαλύτερες πίσω από τις γερμανικές (1,2 δισ. δολάρια για την πώληση 41 πλοίων). Σε εισπράξεις ακολουθούν οι εφοπλιστές από τη Σιγκαπούρη, με πωλήσεις ύψους 456 εκατ. δολαρίων για 35 πλοία και οι Ιάπωνες με πωλήσεις ύψους 426 εκατ. δολαρίων για 29 πλοία.
Εκ των 52 πλοίων που έχουν παραχωρήσει οι Έλληνες εφοπλιστές, 25 είναι bulkers (αξίας 167,2 εκατ.), 22 tankers (αξίας 461,3 εκατ.), 2 containerships (αξίας 52,9 εκατ.) και 2 gas carriers (αξίας 78,3 εκατ.).
Το πλήγμα της πανδημίας
Ιδιαίτερα περιορισμένη είναι η δραστηριότητα στο μέτωπο των αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων πλοίων το 2020, καθώς η έλευση της πανδημίας και τα μέτρα lockdown αρχικά στην Κίνα και στη συνέχεια στον υπόλοιπο πλανήτη λειτούργησαν αποτρεπτικά.
Πιο συγκεκριμένα, το πρώτο πεντάμηνο του 2020 πωλήθηκαν συνολικά 418 πλοία (συνολικής μεταφορικής ικανότητας 31,006,846 DWT και μέσης ηλικίας 13 ετών), με τα συνολικά επενδυτικά κεφάλαια να ανέρχονται σε 6,4 δισ. δολάρια. Το αντίστοιχο διάστημα του 2019 πωλήθηκαν 450 πλοία.
Αναλυτικά η πορεία της αγοράς ανά μήνα:
Για το 2020 τη μερίδα του λέοντος κατέχουν τα tankers (160 πλοία), συνολικής αξίας 2,7 δισ. δολαρίων και ακολουθούν τα bulkers (145 πλοία), συνολικής αξίας 1,3 δισ. δολαρίων τα containerships (53 πλοία), συνολικής αξίας 1,1 δισ. δολαρίων τα γενικού φορτίου (20 πλοία), συνολικής αξίας 81,1 εκατ. δολαρίων, τα gas carriers (12 πλοία), συνολικής αξίας 182,8 εκατ. δολαρίων, ενώ πωλήθηκε ένα RoRo και 27 άλλα.
Η εικόνα στην αγορά
Σύμφωνα με την Αllied Shipbroking, στην αγορά του ξηρού φορτίου, παρατηρείται ήπια συναλλακτική δραστηριότητα, μετά από ένα παρατεταμένο διάστημα μεγάλης πτώσης. Η τάση, τη δεδομένη χρονική περίοδο, είναι για μεσαία και μικρά πλοία, καθώς επίσης και για περισσότερο vintage μονάδες, με τους αγοραστές να μοιάζουν διστακτικοί να επενδύσουν υπό τις υπάρχουσες τιμές στην αγορά. Μάλιστα, η ναυλομεσιτική δεν αναμένει σημαντική βελτίωση άμεσα.
Αντιθέτως, στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, καταγράφονται αυξημένες συναλλαγές. Όπως σημειώνεται, η δραστηριότητα για όλα τα μεγάλα πλοία κινείται σε υψηλά επίπεδα, γεγονός που υποδεικνύει ότι το ενδιαφέρον αναμένεται να διατηρηθεί «ζεστό» και το επόμενο διάστημα.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr