Ειδικότερα, οι ναύλοι στη spot αγορά έχουν υποχωρήσει κατά 50% από το τέλος Μαρτίου και διαμορφώνονται σε μόλις 22.000 δολάρια την ημέρα για δρομολόγια Ειρηνικού.
Οι ναύλοι καταγράφουν κάμψη λόγω των ακυρώσεων σε αγορές φορτίων LNG για τον Ιούνιο, καθώς οι χαμηλές τιμές και η μειωμένη ζήτηση λόγω της πανδημίας απομακρύνουν τους αγοραστές από τα συγκεκριμένα φορτία. Όπως αναφέρει η Lloyd’s List, επικαλούμενη δηλώσεις από την Poten & Partners, οι αγοραστές φορτίων LNG ακύρωσαν περίπου 30 προγραμματισμένες παραγγελίες για τον Ιούνιο.
Οι ΗΠΑ ήταν ο τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγές LNG για το 2019, με 33,8 εκατ. τόνους, το 10% της συνολικής αγοράς. Οι Αμερικανοί παραγωγοί έχουν διαφοροποιηθεί από τους ανταγωνιστές διεθνώς, επιτρέποντας σε πελάτες να ακυρώσουν ή να αναβάλουν παραγγελίες και να πληρώσουν μόνο ένα μικρό μέρος του συμβολαίου, γεγονός που συμβάλλει στις ακυρώσεις φορτίων του Ιουνίου.
Σύμφωνα με την Lloyd’s List, οι περισσότεροι αγοραστές ακυρώνουν παραγγελίες δύο μήνες πιο πριν, κάτι που τους δίνει την ευελιξία να εξετάσουν την αγοραστική στρατηγική τους και ίσως τους δίνει μία καλύτερη ευκαιρία να επαναδιαθέσουν τα πλοία τους, στο μέλλον, όταν η ζήτηση ανέβει ξανά.
Παράλληλα, παρά τη μεγάλη πτώση στους ναύλους στη spot αγορά, η διαθεσιμότητα των πλοίων είναι χαμηλή. Όπως σημειώνεται, μολονότι η ακύρωση φορτίων θα ελευθέρωνε τη χωρητικότητα, οι ναυλωτές διατηρούν το τονάζ, λόγω των ανησυχιών για τους περιορισμούς καραντίνας που προκαλεί ο κορονοϊός. Θέλουν να έχουν πρόσβαση σε πλοία, σε περίπτωση που αντιμετωπίσουν προβλήματα σχετικά με το πλήρωμα και με αποζημιώσεις για καθυστερήσεις σε λιμάνια. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το λεγόμενο «ghost tonnage». Πλοία που δεν μεταφέρουν στην πραγματικότητα φορτία δεν είναι διαθέσιμα για την αγορά.
Τι ισχύει με την πλωτή αποθήκευση
Στην Ευρώπη, το LNG αποθηκεύεται στην ξηρά, με την Poten να προειδοποιεί ότι είναι πιθανό να γεμίσουν οι αποθήκες κάποια στιγμή ανάμεσα στα τέλη Ιουλίου και τις αρχές Αυγούστου. «Μεταξύ Ιουλίου και Οκτωβρίου, πριν από την έναρξη της ζήτησης, θα παρατηρηθεί το μεγαλύτερο πλεόνασμα στην αγορά» επισημαίνει η Poten.
Αυτή η κατάσταση θυμίζει όσα συμβαίνουν τώρα στην αγορά των tankers. Η υπερπροσφορά πετρελαίου και οι ιστορικά χαμηλές τιμές έχουν εκτοξεύσει τη ζήτηση για την αξιοποίηση tankers ως μέσα πλωτής αποθήκευσης.
Ωστόσο, όπως επισημαίνει η Lloyd’s List, το ημερήσιο κόστος ναύλωσης, η τιμή boil off (αφορά τη φυσική εξάτμιση του αερίου όσο είναι αποθηκευμένο σε ένα πλοίο) και η γενικότερη αβεβαιότητα στην αγορά καθιστούν μη ελκυστική την επιλογής της πλωτής αποθήκευσης LNG για τις εταιρείες.
Η ανάλυση καταλήγει με την αναφορά ότι η ζήτηση για LNG είναι εποχιακή και παρά την πανδημία του κορονοϊού, θα ενισχυθεί και πάλι με τον ερχομό της χειμερινής περιόδου.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr