Αυτό επισημαίνει, σε συνέντευξή του στο Reporter, ο Διευθύνων Σύμβουλος της SQLearn, κ. Σπύρος Γκούμας.
Ειδικότερα, ο κ. Γκούμας αφού απαριθμεί τις ευκαιρίες που αναδεικνύονται για το e-learning στη σημερινή εποχή της πανδημίας, εξηγεί πως οι διαδικασίες ηλεκτρονικής εκπαίδευσης αναβαθμίζουν το ναυτιλιακό περιβάλλον και τέλος μιλά για την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού στη χώρα μας.
Αναλυτικά όσα λέει στο Reporter:
Η ανάδυση του e-learning στις ημέρες του κορονοϊού
«Το βασικό στοιχείο που χαρακτηρίζει τα μέτρα στην εποχή του κορονοϊού είναι η «κοινωνική απόσταση». Το e-learning είναι «η μέθοδος της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με τη χρήση τεχνολογιών επικοινωνίας και λογισμικών παραγωγής ψηφιακού περιεχομένου». Ικανοποιεί, λοιπόν, τη βασική αρχή των μέτρων για την προστασία των πολιτών από τον ιό, αφού προσφέρει τη δυνατότητα να πραγματοποιηθεί η εκπαιδευτική διαδικασία εξ αποστάσεως.
Αυτό αρκεί για να επιβεβαιώσουμε ότι η συγκεκριμένη χρονική στιγμή αποτελεί τη χρυσή ευκαιρία για την περεταίρω ανάπτυξη του e-learning, ως μεθόδου κατάρτισης αλλά και εκπαίδευσης σε όλους τους κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας. Το e-learning, χρησιμοποιείται την τελευταία εικοσαετία κυρίως από τις μεγάλες εταιρείες για την εκπαίδευση του προσωπικού τους, ιδιαίτερα αν αυτό αριθμεί χιλιάδες εργαζομένους, οι οποίοι είναι διάσπαρτοι σε πολλά σημεία μίας ή περισσοτέρων χωρών.
Ωστόσο, η πραγματική ευκαιρία για το e-learning είναι να μπορέσει να αποδείξει ότι μπορεί να σταθεί επάξια απέναντι στον συμβατικό τρόπο κατάρτισης και εκπαίδευσης με ποιότητα και αξιοπιστία. Για το λόγο αυτό οι εταιρείες που υπηρετούν τη συγκεκριμένη μέθοδο πρέπει να προσπαθήσουν να ανταποκριθούν στη μεγάλη πρόκληση που έχουν μπροστά τους, επενδύοντας σε υποδομές, ανθρώπινο δυναμικό και τεχνολογίες, ώστε το τελικό προϊόν - περιβάλλον εκπαίδευσης, εκπαιδευτικό υλικό, υπηρεσίες - να είναι στο καλύτερο δυνατό επίπεδο και να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των καταρτιζόμενων».
Η μεθοδολογία του e-learning στη ναυτιλία
«Πολλά είναι τα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει η ναυτιλιακή βιομηχανία σχετικά με την εκπαίδευση του προσωπικού της. Το πρώτο πρόβλημα είναι η πολυεθνική σύνθεση του προσωπικού μαζί με το γεγονός ότι αυτό είναι διασπαρμένο σε όλες τις θάλασσες του κόσμου, σε σημεία που μόνο το ακριβό, κατά κοινή ομολογία, δορυφορικό internet μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι οι ανάγκες εκπαίδευσης απορρέουν και από τις θεσμικές υποχρεώσεις που έχουν οι εταιρείες προς τους διεθνείς οργανισμούς, αλλά και προς τις επιπλέον απαιτήσεις των ναυλωτών. Τα προβλήματα αυτά απαιτούν προσεκτικό σχεδιασμό επιλογής της μεθόδου που θα χρησιμοποιηθεί αλλά και των μέσων που θα υλοποιηθεί η μέθοδος αυτή. Νομίζω ότι από την απαρίθμηση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, η επιλογή του e-learning αποτελεί τη μοναδική λύση. Ιδιαίτερα σήμερα που τα training centers που διαθέτουν οι ναυτιλιακές δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν με ασφάλεια.
Αναλυτικά ορισμένα σημαντικά στοιχεία του e-learning που βοηθούν στη λύση των ανωτέρω προβλημάτων της ναυτιλίας:
- Η πλατφόρμα, μέσω της οποίας, η εταιρεία θα παρέχει τις υπηρεσίες εκπαίδευσης χρησιμοποιώντας την μεθοδολογία του e-learning είναι διαθέσιμη 24 ώρες το 24ωρο 7 ημέρες την εβδομάδα. Άρα ο ναυτικός, ανεξάρτητα σε ποια γεωγραφική περιοχή βρίσκεται, μπορεί να παρακολουθήσει το μάθημά του. Φυσικά το ίδιο μπορούν και οι εργαζόμενοι στο γραφείο.
- Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, ο ναυτικός έχει στα χέρια του το επίσημο πιστοποιητικό, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί έναντι οποιουδήποτε ελεγκτή.
- Το υλικό είναι το ίδιο για όλους τους εργαζομένους και ως εκ τούτου ικανοποιείται η βασική αρχή ποιότητας της εκπαίδευσης.
- Η εταιρεία έχει κάθε στιγμή τη δυνατότητα της εικόνας του συνόλου των εκπαιδεύσεων σε όλο το στόλο, ώστε να μπορεί να παρακολουθεί τους σχετικούς δείκτες που έχει για την εκπαίδευση.
- Η εταιρεία μπορεί να ανεβάσει στην πλατφόρμα και να στείλει στα πλοία εκπαιδευτικό υλικό άμεσα, όταν υπάρχουν συνθήκες που το επιβάλλουν, όπως τώρα με την εκπαίδευση για την προστασία έναντι του κορονοϊού».
Το «τρένο» του ψηφιακού μετασχηματισμού
«Τι είναι «ψηφιακός μετασχηματισμός»; Η δυνατότητα, με τη χρήση τεχνολογιών επικοινωνίας, να υλοποιήσουμε διαδικασίες που μέχρι σήμερα ήταν απαραίτητη η φυσική μας παρουσία. Η ψηφιακή υπογραφή, το e-banking, η έκδοση πιστοποιητικών μέσω συστημάτων χωρίς την ανάγκη να επισκεφθούμε το φορέα που τα εκδίδει, αλλά απλά να «επισκεφθούμε» την πλατφόρμα του είναι ψηφιακός μετασχηματισμός.
Τι παρατηρούμε σε όλα αυτά; Ότι ικανοποιούν την αρχή της εξ αποστάσεως παροχής υπηρεσιών. Οτιδήποτε λοιπόν μπορεί να ικανοποιήσει αυτή την αρχή, αποτελεί πλέον ανάγκη την εποχή του κορονοϊού και ως εκ τούτου έχει την «ευκαιρία» να γνωρίσει επιτυχία. Ο αριθμός των θανάτων σε μια κοινότητα εξαρτάται από τα μέτρα προστασίας αλλά και από το χρόνο της απομόνωσης που θα μπορούσε αυτή να υπομείνει, χωρίς όμως να σταματήσει πλήρως και κάθε οικονομική δραστηριότητα.
Οι προϋποθέσεις αυτές αποτελούν συνάρτηση πολλών παραμέτρων και μπορούν να μειώσουν τον αριθμό των θανάτων στο ελάχιστο, εφόσον η οικονομική δραστηριότητα γίνεται εξ αποστάσεως, τουλάχιστον όπου είναι δυνατόν και αυτό μπορεί να γίνει όπως έχει αναφερθεί, με τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Η ανάγκη δημιουργεί την ευκαιρία, αλλά παράλληλα χτίζει και μια διαφορετική κοινωνία, η οποία στο τέλος αυτής της πανδημίας θα χαρακτηρίζεται από την υψηλή ψηφιακή δικτύωση».
Η διαδικασία ψηφιοποίησης της ναυτιλίας
«Όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, βιώνουμε την εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού όλων των υπηρεσιών που αφορούν την οικονομική δραστηριότητα και όχι μόνο. Αυτό δεν θα μπορούσε να αφήσει εκτός τη ναυτιλία, η οποία αποτελεί τον κορμό της εφοδιαστικής αλυσίδας στην παγκόσμια οικονομία. Η ναυτιλία έχει ήδη προχωρήσει σε ψηφιοποίηση πολλών εκ των δράσεων που καλείται να υλοποιήσει, από τους ψηφιακούς χάρτες που είναι πλέον η πραγματικότητα των πλοίων, τα ψηφιακά oil records books, τα logistics συστήματα για την φορτοεκφόρτωση των πλοίων, το πλήθος των αισθητήρων που είναι πλέον τοποθετημένοι σε διάφορα σημεία, κρίσιμα για τη λειτουργία του πλοίου. Το επόμενο βήμα ολοκληρωτικού ψηφιακού μετασχηματισμού της ναυτιλίας δεν μπορεί παρά να είναι τα αυτόνομα πλοία. Ένα εγχείρημα που θα γίνει πραγματικότητα στα επόμενα χρόνια. Ωστόσο, ο ανθρώπινος παράγοντας πάντα θα διαδραματίζει έναν κρίσιμο ρόλο, ενώ η σωστή και τακτική εκπαίδευση θα εξασφαλίσει την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να πούμε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός λειτουργεί για την ανάπτυξη της ναυτιλίας ως κλάδου, όμως ταυτόχρονα βελτιώνει και τη ζωή των ναυτικών πάνω στα πλοία αφού τους επιτρέπει πλέον την άμεση επικοινωνία με τους οικείους τους, την γρήγορη ενημέρωσή τους για όσα συμβαίνουν στον κόσμο και τη δυνατότητά τους να σπουδάσουν μία επιπλέον επιστήμη από ένα πανεπιστήμιο που προσφέρει μία τέτοια δυνατότητα με τη μέθοδο του e-learning».
Η προετοιμασία της χώρας μας για τη νέα ψηφιακή εποχή
«Η Ελλάδα βρίσκεται ήδη στην ψηφιακή εποχή και εξελίσσεται με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Απόδειξη είναι και η πρόσφατη έκθεση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης που προβάλλει την Ελλάδα ως παράδειγμα προς μίμηση στη χρήση ψηφιακών μέσων με σκοπό τον περιορισμό μετάδοσης του κορονοϊού, λέγοντας πως αποτελεί «best practice». Ο ΟΟΣΑ αναφέρει ότι η Ελλάδα προχώρησε άμεσα στην εφαρμογή ψηφιακών μέσων, προκειμένου να περιοριστεί ο κίνδυνος μετάδοσης του ιού και καλεί τις υπόλοιπες χώρες να ακολουθήσουν αυτό το παράδειγμα».
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr